2019-11-13, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha det räckte inte med de 3500 kronorna som du angav alltså.

Jo om man har en förälder som går i borgen.
Citera
2019-11-13, 12:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo om man har en förälder som går i borgen.

Citera
2019-11-13, 16:49
Avslutad
Citat:

Självklart måste man ha ett kapital också.
Citera
2019-11-13, 17:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Självklart måste man ha ett kapital också.

Men då förstår du väl att din jämförelse inte var relevant eller hur?
Citera
2019-11-14, 07:25
Avslutad
Citat:
Men då förstår du väl att din jämförelse inte var relevant eller hur?

Nja. Den är relevant såtillvida att det blir sjukt att man kan köpa BR och hyra ut till stor vinst pga hyresregleringen.
Citera
2019-11-14, 08:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nja. Den är relevant såtillvida att det blir sjukt att man kan köpa BR och hyra ut till stor vinst pga hyresregleringen.

Kan bli en viss vinst, men det har också tagits en stor ekonomisk risk. Priserna rasade ju 2017 och har fortfarande inte återhämtat sig helt.

Sen är det ganska dyra transaktionskostnader för ägt boende vs hyrt, eventuell "flyttskatt" och mäklararvode är inte gratis.

Jag tror att vår hyresmarknad är riktigt missgynnad av att vi inte har ägarlägenheter, som är standard i övriga världen och därmed och att vi därmed har en extremt reglerad andrahandsmarknad. Det gör att de få som hyr ut i andrahand lätt kan plocka ut överhyror. Sådana hyror hade det aldrig varit på en fri marknad med fria hyror och fri uthyrning.
Citera
2019-11-14, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan bli en viss vinst, men det har också tagits en stor ekonomisk risk. Priserna rasade ju 2017 och har fortfarande inte återhämtat sig helt.

Sen är det ganska dyra transaktionskostnader för ägt boende vs hyrt, eventuell "flyttskatt" och mäklararvode är inte gratis.

Jag tror att vår hyresmarknad är riktigt missgynnad av att vi inte har ägarlägenheter, som är standard i övriga världen och därmed och att vi därmed har en extremt reglerad andrahandsmarknad. Det gör att de få som hyr ut i andrahand lätt kan plocka ut överhyror. Sådana hyror hade det aldrig varit på en fri marknad med fria hyror och fri uthyrning.

Vinsten kan ju realiseras pga hyresregleringen. Har du en br sedan tidigare och står i bostadskö kan du få en bra reflerad HR och hyra ut din BR. Har två bekanta som gör detta och drar in runt 25k brutto på detta och beskattningen är bara 22%.
Citera
2019-11-14, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vinsten kan ju realiseras pga hyresregleringen. Har du en br sedan tidigare och står i bostadskö kan du få en bra reflerad HR och hyra ut din BR. Har två bekanta som gör detta och drar in runt 25k brutto på detta och beskattningen är bara 22%.

Ja så kan man förstås göra. Men tror inte att det godkänns av hyresvärdarna.. Kanske finns knep för att komma runt det? Skriva över BR på någon släkting kanske? Dock så är det ju inte tal om någon skatt om man gjort en förlust. Min egen bostad gick ner ungefär miljonen från toppen 2016. Det ska in många marknadshyror för att täcka upp den förlusten, för den som prickade toppen. Å andra sidan är jag totalt sett plus då jag ägt bostadsrätt sedan 90-talet. Finns ingen anledning att sälja heller då jag bor så billigt.
Citera
2019-11-14, 10:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Gör det då, då kommer du dessutom pressa ned hyreskostnaderna på marknaden så det är win-win!
Citera
2019-11-14, 17:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Hur skulle hyrorna bli lägre med fria hyror?
Citera
2019-11-14, 17:36
Avslutad
Citat:
Ja så kan man förstås göra. Men tror inte att det godkänns av hyresvärdarna.. Kanske finns knep för att komma runt det? Skriva över BR på någon släkting kanske? Dock så är det ju inte tal om någon skatt om man gjort en förlust. Min egen bostad gick ner ungefär miljonen från toppen 2016. Det ska in många marknadshyror för att täcka upp den förlusten, för den som prickade toppen. Å andra sidan är jag totalt sett plus då jag ägt bostadsrätt sedan 90-talet. Finns ingen anledning att sälja heller då jag bor så billigt.

De flesta är par och skriver ju bara en person på respektive adress. Inga problem.

BRn hade de/du ju haft oavsett. Så det behöver ju inte vara en investering man gör för att ha möjlighet att hyra ut. Det är mer en trevlig bieffekt.
Senast redigerad av flanders 2019-11-14 kl. 17:39.
Citera
2019-11-14, 17:39
Avslutad
Citat:
Gör det då, då kommer du dessutom pressa ned hyreskostnaderna på marknaden så det är win-win!

Detsamma. Vore skönt att få extra inkomster som beskattas med 22% istället för 60% där risken är noll.

Verkar ju verkligen som staten vill att man ska agera så givet hur de ger incitament.

Det rimliga jag önskar är dock givetvis samma beskattning oavsett hur man tjänar sina pengar samt slopad hyresreglering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in