2020-03-09, 03:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Lyssna här: studenterna är våran framtid. Att du inte är måna om dom är inte så konstigt. Du kommer vara död av ålderdom eller diabetes den dagen allt brakar åt helvete. Men för oss andra som tänker på våran ålderdom och pension tänker några steg längre.

Det märks långväga att du är en väldigt gammal och ensam gubbe.

Varför vill du förstöra dem då genom att lära de att de inte behöver kämpa och ta eget ansvar?
Citera
2020-03-09, 08:38
Avslutad
Citat:
Lyssna här. Vi fyller på med 100k gravt inkaptibla "undermänniskor" årligen från jordens mest smutsiga civilisationer där det i genomsnitt tar 7år för varje individ att skaffa en egen försörjning. Och där oftast staten betalar större delen av lönen.

Dessa ska ha någonstans att bo nu, idag och imorgon, hajar du? Sedan kan man tycka vad man vill om det att dom ska komma hit eller inte. Jag är för att dom inte gör det. Men så länge det pågår behöver vi bygga den mängden bostäder varje år som krävs för att bygga ikapp. Jag gillar det inte men vi är så illa tvungna.

Det handlar i grunden inte alls vad folk i allmänhet har råd med eller inte. Grunden är att inflödet av folk från andra länder har rubbat den naturliga balansen gällande befolkningsökning. På 30 år har vi gått från 8 miljoner till 10 miljoner.

Ditt exempel ovan får bara folk att flytta runt. Byta till större, Byta till mindre etc. Däremot lösningen måste gälla alla 100k årligen som fylls på och resterande som ska skaffa sitt första boende. Det är ju där lösningen ska till. Att byta lägenheter med varandra för dom som redan är inne i karusellen gör varken Pelle eller achmed glada för dom står trots allt utan bostad ändå.

Hur hade det varit annorlunda om det var den inhemska befolkningen som växte i samma takt?
Citera
2020-03-09, 09:03
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"Vill ha", prova att skaffa dig det du vill ha själv någon gång som vi andra har gjort.
Visst, ifall priserna låg på en rimlig nivå och tillgängligheten fanns hade man kunnat skaffa sig det man vill ha. Problemet på bostadsmarknaden är att det inte går att skaffa sig det man vill ha.

Bristen leder till höga priser vilket i sin tur stänger folk ute från att delta i boende. Samtidigt är löner låga och skatter höga. Det finns en välkänd karikatyr av kapitalisten som trycker arbetaren i en press, där den övre biten ska representera låga löner och den undre ska representera hög hyra. Den bilden representerar väl hur samhällets system hindrar folk från att skaffa sig vad de vill ha.

Det jag ofta ser är att löntagare ockuperar studentbostäder just för att det oftast är de enda lägenheterna som är tillgängliga. Det kommer i sin tur verka i att studenter inte kan hitta boende och folk måste tacka nej till att utbilda sig.

Folk måste kunna ha möjlighet att leva idag, inte imorgon. Det är ganska skamligt att politiker har lagt ved på brasan genom att hålla räntor låga istället för att ta sitt ansvar och infört högre skatter på bostäder och tvinga folk att sälja sina bostäder. Ett typiskt exempel hur politiker håller de som är inne i systemet ryggen och drar sitt arsel över alla andra. Det är inget annat än systematisk ojämlikhet.
Citera
2020-03-09, 09:04
Medlem
Citat:
Du borde väl skriver du men förklarar inte varför jag borde stödja ett system jag inte tror på, det är väl snarare du som tror på systemet som borde det.

Du utnyttjar systemet och talar samtidigt illa om det. Väldigt konsekvent.
Citera
2020-03-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför.bygger du inte ett par hyreshus själv om det är en sådan guldgruva?

De boende flyttar om hyran blir för hög. Ingen kommer köpa en hamburgare på Mcdonalds på Norrmalmstorg och den kostar 500kr.

Varför vill du inte att dina bekanta skall tjäna extra då ? Törs du säga det till dem ens ?

Jag bygger nog höghastighetstågen först. Har lite bråttom.
Citera
2020-03-09, 09:18
Medlem
Citat:
Varför skulle jag göra det när man inte får ta marknadshyror?

Vilka är man ? Den du hyr av ?
Citera
2020-03-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kölängden är beroende av hur många lgh som lämnas tillbaka till marknaden. Ju fler hyreskontrakt som går i arv desto längre kö.

Ju fler utförsäljningar desto färre hyreslägenheter som går till kön.
Och du kan ju gå ur kön själv och spara hela 200 kr årligen. Fåntratt !
Men du tycker väl det är roligt att stå i samma kö som folk du ser ner på
och föraktar men inte fruktar.
Citera
2020-03-09, 09:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ju fler utförsäljningar desto färre hyreslägenheter som går till kön.
Det har inte så stor påverkan då "utförsäljningar" inte påverkar antalet bostäder till det negativa överhuvudtaget. Folk bor redan i de billiga hyresrätterna och de kommer inte att lämna dessa bostäder oavsett boendeform. Att folk ogärna släpper sina kontrakt trots att behov upphört beror ju på prissättningsmodellen, snarare än att det är brist på bostäder.

Citat:
Och du kan ju gå ur kön själv och spara hela 200 kr årligen. Fåntratt !
Men du tycker väl det är roligt att stå i samma kö som folk du ser ner på
och föraktar men inte fruktar.

Det vet du själv att jag aldrig skulle göra. Hata inte spelaren, hata spelet!
Citera
2020-03-09, 09:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För att vara nyliberal så ser du ändå problemen det är förvånande men du vill inte riktiga prata om det svåra som behövs göras och är den enda räddningen.
För att tycka illa om invandrare, så tycker jag att du har märkliga lösningar på bostadsbristen för invandrare. Varför vill du belöna arbetslösa invandrare med nya hyresrätter?

Citat:
Det spelar ingen roll, vi kan ha marknadshyror imorgon men likt förbannat har vi ett flöde av 100k människor årligen från skurkstater. Dessa ska bo. Men var? Jag har flera gånger hävdat att dör ligger problemet.
Det får miljöpartiet och vänstern förklara för jag förstår inte det ärligt talat.

Citat:
Inför vi marknadshyror imorgon så kommer det fortfarande att vara 100k årligen som kommer hit där dom flesta inte kommer ha ett jobb inom 7år. En del kommer aldrig någonsin jobba en dag i sitt liv. Däremot bo ska dom, hajar du detta?
Hur ska de kunna bo i hyresrätter om det är minst 10 år i kö för att få en hyresrätt?

Citat:
De och många andra för den delen måste hyra det måste du ändå förstå. Ska kuntakinte från Somalia som bott i en bajshydda i hela sitt liv ta sig in på borätt marknaden genom att låna minst 1 miljon? Vilken bank lånar ut detta...
De får lån om de skaffar sig ett jobb. Varför tror du inte att somalier kan jobba?

Citat:
Även om hyres är dyrare så är det enda vägen in för väldigt många människor. Detta eftersom det finns hur många som helst i landet som aldrig kommer kunna ens om dom skulle vilja köpa en bostad.
Det inte lyckat att det ska vara så då ägt boende är den klart billigaste boendeformen på längre sikt.

Citat:
från 8 miljoner människor till 10 miljoner på 30år, Det är en absurd ökning och det förstår vem som helst att det blir brist
Ändå finns det ungefär lika många bostäder/capita och bostadsyta/capita som 1990. Så att det inte byggts stämmer inte.
Citera
2020-03-09, 09:34
Medlem
Citat:
Det har nu visat sig att bostadsrätter i allmänhet och hysteriska ombildningar i synnerhet
kan leda till blodiga mord. Ett sådant exempel finns i den här tråden där det dock ännu så
länge inte verkar ha skrivits om fastighetens bakgrund. Säkert ingen slump.

(FB) Framgångsrik VD misstänks för kvinnomord på Södermalm, Stockholm (2019-08-21)

Dags att fylla på med lite info här. Ty bostadsrätter kan döda, lika väl som svartkontrakt
som den store fåntratten här i tråden påstått.

"FL: 90, 10.
H: Står det på kontraktet. Så han står för 90.
FL: Okej.
H: Och jag vet inte vad han fick nu för Liljeholms-lägenheten men jag tror den, de gick ut
med typ 8 miljoner så jag tänker att de bara, eller de fick ungefär 8 miljoner. Så att han
hoppar från 8 miljoner till 14,6 miljoner."

"FL2: Utan nej.
H: Korrekt. Jag tro… de köpte av en byggherre för att den bostadsrättsföreningen hade
upplåtit massa vindskontor till 8 nya lägenheter. Så det här är en av 8 nya lägenheter som är
helt nygjorda fattar jag det som. Men det, det här det har jag precis lärt mig nu, typ den
senaste veckan."

"Men den lägenhetsaffären jag pratar om, det är den som han skrev på kontrakt någon gång i
våras. Jag vet inte om det är mars, april, maj eller när det nu var. För han fick bara för sig,
eller jag vet inte. Jag vet ju inte vad som ligger till beslutet. Men dom ville väl, Monica hade
ju inte varit med och bestämt just den här lägenheten. Men jag vet inte, jag känner inte
Monica, jag tror inte att liksom hon hade några problem och bo i den. Men han fick väl bara,
jag vet inte, storhetsvansinne och tyckte att han hade råd och köpa den här lägenheten där den
här brottsplatsen är. Det är den lägenheten jag pratar om."

MORDET i Bostadsrättsvindslägenheten alltså. Och de i grunden skyldiga är naturligtvis de
borgerliga ideologiskt besatta politiker som skulle rea ut allt. Senare kom alltså de snikna
bostadsrättshavarna på att de kunde sänka sina avgifter till 0 genom att fläska på med ett
stort antal nya vindslägenheter. Mord via Bostadsrättsbildande i förlängningen alltså. Läs
gärna på föreningens hemsida där man inte skriver något om det här. Men lägenheten
skall väl säljas igen när man tvättat bort blodet.

Om kom ihåg att här handlar det inte om några fattiglappar utan om en framgångsrik VD
som fick storhetsvansinne och trodde han hade råd med allt. Hur skall det då inte för de
vanliga människorna som aldrig får låna och som ser hur hyreslägenheterna hela tiden
försvinner och allmännyttan inte tillåts bygga några nya ?

BOSTADSRÄTTER DÖDAR ÅTMINSTONE IBLAND !
Citera
2020-03-09, 09:36
Medlem
Nästa vecka blir en massa villor lediga.
Citera
2020-03-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har inte så stor påverkan då "utförsäljningar" inte påverkar antalet bostäder till det negativa överhuvudtaget. Folk bor redan i de billiga hyresrätterna och de kommer inte att lämna dessa bostäder oavsett boendeform. Att folk ogärna släpper sina kontrakt trots att behov upphört beror ju på prissättningsmodellen, snarare än att det är brist på bostäder.

Hundratusentals bortreade hyreslägenheter påverkar inte en kö på bortåt 700.000 ???
Dum på riktigt eller kan inte räkna eller bara fullständigt okänslig ? Kan du inte klottra
på väggarna i det nyliberala pojkrummet istället för att tramsa sönder tråden medan
människor lider och plågas av bostadsbrist och trångboddhet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in