2019-11-12, 12:50
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Bevisar detta, att det var det andra och inte det första skottet som orsakade svedan ? Det är en till två sekunder mellan skotten. Kan inte det första skottet ha orsakat svedan ?

1: "Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen"

2: "Omedelbart därefter kommer det andra skottet. Hon känner en sveda längst ryggen"

3: "Efter andra skottet kände hon någon sveda i ryggen"

4: "Hon hörde sedan ytterligare en knall och kände en stark sveda längs ryggen"

Är detta belagda uttalanden? De pekar ju entydigt på ett första skott mot OP.
Citera
2019-11-12, 13:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Är detta belagda uttalanden? De pekar ju entydigt på ett första skott mot OP.
Inte nödvändigtvis, kanske hon kände svedan på ryggen en till två sekunder efter att den första kulan gick igenom kappan, samtidigt som hon hörde det andra skottet som gick igenom OP
Senast redigerad av 299792458 2019-11-12 kl. 13:08.
Citera
2019-11-12, 17:40
Medlem
Det pratas ibland om en man i beige rock som är svår att identifiera.

Citerar Gunnar Wall som i sin tur citerar Lars Borgnäs.

"Spännande och dramatiskt, det du skriver. Det jag kommer att tänka på är ett par vittnesmål från Grand som bland annat redovisas av Lars Borgnäs i hans bok ”En iskall vind drog genom Sverige”, sid 494-497. De kommer från två kvinnor, Gun och Katrin, som lämnat sina berättelser oberoende av varandra och som inte var där i sällskap.

Gun talar om en man i brunbeige överrock som samtalade med Palme i samband med att denne kom ut från bion. Möjligen hade mannen närmat sig Palme bakifrån och hade eventuellt betett sig på ett sätt som hindrat Palme från att direkt gå vidare.

Katrin talar för sin del om en man i beige lång rock som talade med Palme utanför biografen efter filmen och som verkade ha en dispyt med Palme.

Om dina uppgifter kommer från någon ytterligare person som sett samma förlopp så blir ju detta riktigt intressant. Ifall du har mer konkret information får du gärna kontakta mig direkt."

Någon som vet mera om detta och/eller har någon teori om den beige klädde mannen?

https://gunnarwall.wordpress.com/about/
Citera
2019-11-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

"Spännande och dramatiskt, det du skriver. Det jag kommer att tänka på är ett par vittnesmål från Grand som bland annat redovisas av Lars Borgnäs i hans bok ”En iskall vind drog genom Sverige”, sid 494-497. De kommer från två kvinnor, Gun och Katrin, som lämnat sina berättelser oberoende av varandra och som inte var där i sällskap.

Gun talar om en man i brunbeige överrock som samtalade med Palme i samband med att denne kom ut från bion. Möjligen hade mannen närmat sig Palme bakifrån och hade eventuellt betett sig på ett sätt som hindrat Palme från att direkt gå vidare.

Katrin talar för sin del om en man i beige lång rock som talade med Palme utanför biografen efter filmen och som verkade ha en dispyt med Palme.

Om dina uppgifter kommer från någon ytterligare person som sett samma förlopp så blir ju detta riktigt intressant. Ifall du har mer konkret information får du gärna kontakta mig direkt."

Någon som vet mera om detta och/eller har någon teori om den beige klädde mannen?

Mårten Palme eller Björn Rosengren. ”Kontroversen” behöver inte ha varit så allvarlig.
Tror inte att det finns några uppgifter på om någon av dem hade beige ytterrock.
Det vore faktiskt intressant att veta vad MP bar för kläder. Han är ju iakttagen av väldigt många, men jag kan inte hitta några sådana uppgifter någonstans.
Citera
2019-11-12, 21:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Lars Borgnäs överdramatiserar denna händelse som jag ser det. Jämför med det förhör som finns på Remstams hemsida.

http://1.bp.blogspot.com/-PiXDlgVcQmY/VX4kjV6f-iI/AAAAAAAAWr4/XHaNi6yWizU/s1600/redigerad%2BTredite%2B1.png

Gun Tredite kommer med tidsangivelsen att mötet mellan Olof Palme och mannen sker 2312. Vid den tidpunkten är Mårten Palme/Ingrid Klering kvar hos makarna Palme.
Senast redigerad av mvagrippa 2019-11-12 kl. 21:22.
Citera
2019-11-12, 21:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Mårten Palme eller Björn Rosengren. ”Kontroversen” behöver inte ha varit så allvarlig.
Tror inte att det finns några uppgifter på om någon av dem hade beige ytterrock.
Det vore faktiskt intressant att veta vad MP bar för kläder. Han är ju iakttagen av väldigt många, men jag kan inte hitta några sådana uppgifter någonstans.

Kolla bilderna från Sabbatsberg mordnatten när Mårten Palme eskorterar hem modern till gamla stan.
Citera
2019-11-12, 22:06
Medlem
Det är förmodligen långsökt men jag tänkte att eventuellt kunde mannen i beige utanför bion ha ett samband med mannen i beige som LP ser cirka 30 meter från mordplatsen i beiga kläder.
Mannen gav ett avvärjande uttryck när hon påkallade hjälp.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Vittnesförhör med Lisbet Palme 7 maj 1986.
Citera
2019-11-12, 22:36
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Det är förmodligen långsökt men jag tänkte att eventuellt kunde mannen i beige utanför bion ha ett samband med mannen i beige som LP ser cirka 30 meter från mordplatsen i beiga kläder.
Mannen gav ett avvärjande uttryck när hon påkallade hjälp.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Vittnesförhör med Lisbet Palme 7 maj 1986.

Med största sannolikhet är det det chockade vittnet Anders Björkman som LP ser och uppfattar som avvärjande.
Citera
2019-11-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Med största sannolikhet är det det chockade vittnet Anders Björkman som LP ser och uppfattar som avvärjande.

Anders Björkman hade inte beiga kläder och han var inte på 30 meters avstånd.
Citera
2019-11-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kolla bilderna från Sabbatsberg mordnatten när Mårten Palme eskorterar hem modern till gamla stan.
Jag hittar en bild som på Remstams blogg ligger under avdelningen ”foton Sabbatsbergs sjukhus”.
Bilden är från expressen 86 03 04 och föreställer Ingrid och Mårten på väg till minnesstunden 86 03 03. Här framgår också tydligt att Ingrid har på sig samma kappa som på det berömda fotot från Sabbatsberg.
Man kan på detta foto också se en person som samtidigt är på väg ut genom höger bakdörr. Det skulle kunna vara Mårten eventuellt. Någon beige rock ser det inte ut att vara.
Något foto föreställande Mårten på mordnatten kan jag inte hitta, men jag vet att PeoFallmo hade lyckats få fram ganska många från Sabbatsberg, så det kan ju ligga bland dem eventuellt?
Senast redigerad av MacMackay 2019-11-12 kl. 23:33.
Citera
2019-11-12, 23:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag hittar en bild som på Remstams blogg ligger under avdelningen ”foton Sabbatsbergs sjukhus”.
Bilden är från expressen 86 03 04 och föreställer Ingrid och Mårten på väg till minnesstunden 86 03 03. Här framgår också tydligt att Ingrid har på sig samma kappa som på det berömda fotot från Sabbatsberg.
Man kan på detta foto också se en person som samtidigt är på väg ut genom höger bakdörr. Det skulle kunna vara Mårten eventuellt. Någon beige rock ser det inte ut att vara.
Något foto föreställande Mårten på mordnatten kan jag inte hitta, men jag vet att PeoFallmo hade lyckats få fram ganska många från Sabbatsberg, så det kan ju ligga bland dem eventuellt?

Om du skrollar ner kan du se bilden när Mårten Palme håller om Lisbeth Palme i baksätet på bilen som kör dom hem från Sabb.

https://www.bt.dk/nyheder/lisbet-palme-om-mordet-paa-sin-mand-derfor-overlevede-jeg-og-her-er-morderen
Citera
2019-11-13, 02:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
MEN!

Skottet genom Lisbeths kläder, är bara nedifrån om hon står rak som en fura. Jag har ju precis förklarat varför hon inte gör det. Torson lutad framåt av reaktion, påbörjad vridning.

Palme tar emot skottet som en skyltdocka, inte Lisbeth, hon blir livrädd.

Hm. Jag förstår nog inte och ställer därför några frågor:

1) Om LP hade torson lutad framåt med påbörjad vridning när hon beskjuts så bör väl skottet ha passerat hennes kappa uppifrån och nedåt eftersom GM stod upp?

2) Eller menar du att GM i princip fallit framåt och befann sig nära marken när han sköt uppåt mot LP?

3) Eller hade GM sänkt revolvern till ungefär höfthöjd när han sköt mot LP som då var framåtlutad över sin make varpå skottet gick snett uppåt?

4) Varför avlossade GM i så fall ett skott mot LP från höfthöjd?

Observera att jag ställer frågor med det ärliga syftet att försöka förstå hur du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in