Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Eklund deltog 28/2 15.00-01.00 tillsammans med 4 polismän i en spaning mot SC. Eklund satt i en bil i korsningen Tegnérgatan/Luntmakargatan och i en holk vid SCs bostad.
22.30 återsamlades gruppen om 5 poliser på narkotikaroteln och avbröt spaningen då inget observerats.

Blev dessa poliser aldrig förhörda om de sett Christer P, Sigge C eller några andra underliga rörelser eller personer under den tid de satt och spanade?

Enligt Thure Nässen avvek en knarkspanare tidigt, menade han hela gruppen och att någon från gruppen skulle ha suttit i gärningsmannnens flyktväg eller var det en enskild person som slutade före resten av gruppen?
Ljuger Thure Nässen eller talar han sanning?

Thure Nässen "Hördes i Palmeutredningen
Palme-gruppen startade 2014 en utredning mot Thure Nässén och han kallades in för förhör. Men då var det inte den pensionerade Palmespanarens förhörsmetoder eller eventuella manipulationer som avhandlades. Palmegruppen var i stället intresserad av Thure Nässéns relation till "Hinsehäxan" Lillemor Östlin samt en tidigare båtolycka som han och en poliskollega var inblandad i.

– Jo det är riktigt, de skulle höra mig "upplysningsvis". Men de pratade om helt andra saker så jag funderade på det lite, de pratade om vad vi hade sett och gjort, säger Thure Nässén.

Frågade de om dina förhörsmetoder?

– Aldrig. Jag har haft goda relationer och jag har varit noga med att delge alla förhörda personer vad de är misstänkta för."

https://www.expressen.se/nyheter/palmespanarens-svar-har-varit-sa-javla-arlig/
Citera
2019-04-09, 17:57
Medlem
En allmän fråga angående Skandiamannen.

Om Palmeutredningen skulle komma fram till att Skandiamannen är helt oskyldig kommer man att gå ut med ett pressmeddelande då eller blir det bara tyst från PU?

Hur lång tid kan Palmeutredningen behöva för att undersöka Skandiamannen klart?
Man har väl provskjutit några av vapensamlarens vapen eller har jag missuppfattat detta?
Citera
2019-04-09, 18:07
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En allmän fråga angående Skandiamannen.

Om Palmeutredningen skulle komma fram till att Skandiamannen är helt oskyldig kommer man att gå ut med ett pressmeddelande då eller blir det bara tyst från PU?

Hur lång tid kan Palmeutredningen behöva för att undersöka Skandiamannen klart?
Man har väl provskjutit några av vapensamlarens vapen eller har jag missuppfattat detta?

Även en vapenmatchning sker efter betygsskala.

Så dom kanske sitter med en tvåa och Petterssons "tolv års grävande".

Om någon stämmer Filter kanske bollen rullas?
Citera
2019-04-09, 18:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Blev dessa poliser aldrig förhörda om de sett Christer P, Sigge C eller några andra underliga rörelser eller personer under den tid de satt och spanade?

Enligt Thure Nässen avvek en knarkspanare tidigt, menade han hela gruppen och att någon från gruppen skulle ha suttit i gärningsmannnens flyktväg eller var det en enskild person som slutade före resten av gruppen?

Palme-gruppen startade 2014 en utredning mot Thure Nässén och han kallades in för förhör. Men då var det inte den pensionerade Palmespanarens förhörsmetoder eller eventuella manipulationer som avhandlades. Palmegruppen var i stället intresserad av Thure Nässéns relation till "Hinsehäxan" Lillemor Östlin samt en tidigare båtolycka som han och en poliskollega var inblandad i.

– Jo det är riktigt, de skulle höra mig "upplysningsvis". Men de pratade om helt andra saker så jag funderade på det lite, de pratade om vad vi hade sett och gjort, säger Thure Nässén.

– Aldrig. Jag har haft goda relationer och jag har varit noga med att delge alla förhörda personer vad de är misstänkta för."

Vet ej, jag har inte sett deras namn i annat sammanhang.
Citera
2019-04-09, 18:33
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
https://www.medievarlden.se/diskussion/2019/04/fel-att-ge-guldspade-till-palme-avslojandet/#cookies

Här uttalar sig min nya idol om guldspadefiaskot. Det artar sig!

Han var redan idolmaterial efter DN-serien om Cats Falck.
Citera
2019-04-09, 18:45
Medlem
p.norths avatar
Som sagt det fanns ju andra grupper än knarkspan där ute den kvällen. Någon eller några (2-3 st) tog tillfälle i akt?!
Avlyssning m.m.. Makarna observerades gå på bio den kvällen.osv.. 2-3 timmars planering.
Tja.. Fantasi? men mycket möjligt att det kunde gått till så
Citera
2019-04-09, 18:48
Avslutad
Citat:

En undran då:Kan denne avvikande knarkspanare vara gärningsmannen?
Citera
2019-04-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Som sagt det fanns ju andra grupper än knarkspan där ute den kvällen. Någon eller några (2-3 st) tog tillfälle i akt?!
Avlyssning m.m.. Makarna observerades gå på bio den kvällen.osv.. 2-3 timmars planering.

Bra fråga.
Vilka grupper vet vi med säkerhet var ute?
SÄPO? SSI? Stay behind? osv
Citera
2019-04-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
En undran då:Kan denne avvikande knarkspanare vara gärningsmannen?

Varför inte, men då undrar man ju hur det kommer sig att han inte blev förhörd och uppmärksammad eller kunde han ljuga eller smyga sig under radarn?
Citera
2019-04-09, 18:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Bra fråga.
Vilka grupper vet vi med säkerhet var ute?
SÄPO? SSI? Stay behind? osv

Ingen grupp har ännu med säkerhet identifierats i Olof Palmes fotspår under mordkvällen. Men det får ses som belagt att SÄPO-gruppen, sannolikt mer än en trio, tidvis bevakade honom under månaderna som föregick MOP.
Citera
2019-04-09, 18:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vad exakt menar du?
Vad är mycket möjligt att det skulle ha gått till så?
Fantasier och afasier undanbedes.
Citera
2019-04-09, 20:37
Medlem
ieshos avatar
Ett flertal personer uppfattade att det brukade hålla till konstiga personer utanför Palmes bostad.

Flera personer uppfattade konstgalleriet Atrium som oseriöst tiden innan mordet. Från Atriums lokaler hade man insyn i Palmes lägenhet. Vid tiden för mordet var lokalen stängd för ombyggnad. Ägaren till galleriet tycks ha haft kontakt med personer som frekventerade Oxen.

En person i Skellefteå som pratat om att mörda Palme brukade transportera tavlor till ett galleri nära Palmes bostad. Personen hade kontakt med Säpo.

AL ska via BS fått veta av någon på Säpo att Palme skulle skjutas.

En bekant till Thage G Petersson hade hört från kollegor i näringslivet att Palme skulle skjutas.

AF f.d. flickvän till SC arbetade på länsrätten där Palmes Harvardärende försvann.

Personer med WT tycktes följa LOPs väg till T-banan i Gamla Stan.

En person som liknade CP gick till T-banan minuten efter LOP.

En person i samma vagn som LOP stirrade på dem under resan. Eventuellt samma person som satt bredvid SH i vagnen, son till SÄPO-kommissarie BH.

SH följde efter LOP när de gick av vid Rådmansgatan och testade enligt egen uppgift om Palme hade livvakter.

Efter föreställningen såg RG WT-män i gathörnen när han gick mot Rådmansgatans T-banestation, som han trodde tillhörde Palmes livvaktsstyrka.

En korvförsäljare vid Adolf Fredriks kyrka såg LOP och uppfattade att de var inringade av tre män som han trodde var Palmes livvakter.

Strax efteråt gick LOP snett över Sveavägen mitt emellan övergångsställena.

NF såg en man i blå jacka gå 10 meter efter LOP vid La Carterie.

I La Carteries skyltfönster stod en man, som troligtvis hette Lennart, när LOP promenerade förbi. Enligt NF. Lennart hade en dörr olarmad i Skandiahusets garage denna kväll.

Ungefär när LOP gick förbi Skandias entré gick SE ut på trottoaren. Han hade stått och pratat med Securitasvakterna vid receptionen, varifrån man kunde se vilka som promenerade förbi utanför.

Vid bankomatlokalen nära Dekorima uppehöll sig personer från ett Boforsföretag utan att LP lade märke till dem.

SC såg minuterna innan mordet fyra personer som han uppfattade som poliser med WT promenera Apelbergsgatan ner mot Sveavägen. Strax efter blev han stoppad av en vit Volvo som två gånger hindrade honom att köra förbi Tunnelgatan mot Luntmakargatan. Med i bilen var RJ.

LS, AFs dåvarande pojkvän befann sig i omgivningen vid tiden för mordet tillsammans med AF. Han ägde en vit Volvo som dock hade totalkvaddats innan mordet och är hörd av polisen med anledning av Volvon som stoppade SC. Enligt AF åkte hon och LS i en vit Volvo till City denna kväll.

LP såg CP vid Dekorima precis efter mordet innan han sprang mot Luntmakargatan. CP besökte Oxen ett antal gånger från december 1985 och fram till mordet. Han var där denna kväll men hade lämnat Oxen före mordet. Anledningen till att CP besökte Oxen fram till dagen för mordet men aldrig efter, var en bekant till en eventuell bekant till ägaren för galleriet Atrium i Gamla Stan.
Senast redigerad av iesho 2019-04-09 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in