2019-11-11, 20:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
"flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken"

källa: SOU 1999:88 s. 813

Alla från samma sällskap. Förhörda 11 år efter mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-11 kl. 20:24.
Citera
2019-11-11, 20:31
Medlem
Min spontana tanke är att Olof är förberedd på en övning för att förstärka detta och skoja till det sträcker han armarna i luften när lösskottet går av. Eller tror ni Palme skulle sträcka upp händerna i luften om det var ett attentat eller han kanske trodde det var ett rån? "upp med händerna"
Detta är enda logiska förklaringen till att han sträcker upp händerna
Sen om det var lösplugg eller riktiga skott har jag inte bestämt mig för än.
Den naturliga rörelsen är att rulla ihop sig krumbukta upp med axlar spänn käken huka som en igelkott vid en smäll eller upplevd fara inte öppna upp sig genom att sträcka upp armarna i luften
Äntligen en öppning som det verkar åt Claes Hedbergs och Dammgårds håll
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-11-11 kl. 20:38.
Citera
2019-11-11, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Min spontana tanke är att Olof är förberedd på en övning för att förstärka detta och skoja till det sträcker han armarna i luften när lösskottet går av. Eller tror ni Palme skulle sträcka upp händerna i luften om det var ett attentat eller han kanske trodde det var ett rån? "upp med händerna"

Den mest logiska förklaringen är att Palme aldrig sträcker armarna i luften.
Citera
2019-11-11, 21:12
Medlem
Citat:
Olof reagera fysiskt, han sträcker armarna i luften.

”...Någon i bilen hade velat stanna, medan någon annan tyckt att det såg otäckt ut. Eftersom flera andra personer redan skyndat till ansåg de sig inte kunna göra någon nytta. En taxibil hade svängt upp framför dem och blockerat körfältet; föraren i ung- domarnas bil fick lov att ta sig ut i vänsterfilen för att komma förbi. De hade alla dagen efter förstått vad de bevittnat, men gjort bedömningen, att eftersom de inte ansett sig ha iakttagit något av värde, behövde de inte höra av sig till polisen.
Samtliga pressades hårt i frågan om de verkligen inte sett någon som kunde vara gärningsmannen, men svaren var entydiga, det hade ingen av dem gjort.
Ungdomarna åberopades inte i resningsansökan”.

De rullade uppenbarligen väldigt sakta. Taxin hade svängt upp fler människor hade skyndat till.

På vilket avstånd kan de ha sett Palme lyfta armarna i luften, och om Palme lyft armarna; måste det innebära att han gjorde det för att ett skott fallit?
Skulle det också kunna betyda att han på annat sätt uppfattat vad som var på gång.

Vill inte påstå att de hittar på, men att de träder fram i media 11 år efter mordet ökar inte direkt trovärdigheten.
Åtminstone kan minnesbilderna vara helt fel.
En historia med samma tyngd som de finska flickorna, eller WT:n i buskarna på Jutas Backe?
Citera
2019-11-11, 22:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”...Någon i bilen hade velat stanna, medan någon annan tyckt att det såg otäckt ut. Eftersom flera andra personer redan skyndat till ansåg de sig inte kunna göra någon nytta. En taxibil hade svängt upp framför dem och blockerat körfältet; föraren i ung- domarnas bil fick lov att ta sig ut i vänsterfilen för att komma förbi. De hade alla dagen efter förstått vad de bevittnat, men gjort bedömningen, att eftersom de inte ansett sig ha iakttagit något av värde, behövde de inte höra av sig till polisen.
Samtliga pressades hårt i frågan om de verkligen inte sett någon som kunde vara gärningsmannen, men svaren var entydiga, det hade ingen av dem gjort.
Ungdomarna åberopades inte i resningsansökan”.

De rullade uppenbarligen väldigt sakta. Taxin hade svängt upp fler människor hade skyndat till.

På vilket avstånd kan de ha sett Palme lyfta armarna i luften, och om Palme lyft armarna; måste det innebära att han gjorde det för att ett skott fallit?
Skulle det också kunna betyda att han på annat sätt uppfattat vad som var på gång.

Vill inte påstå att de hittar på, men att de träder fram i media 11 år efter mordet ökar inte direkt trovärdigheten.
Åtminstone kan minnesbilderna vara helt fel.
En historia med samma tyngd som de finska flickorna, eller WT:n i buskarna på Jutas Backe?
"De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen."

Citera
2019-11-11, 22:34
Medlem
Citat:
"De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen."

Det är ju korsningen Tunnelgatan i så fall.
Ville bara peka på orimligheten i att HJ svängt in och redan hunnit blockera korsningen samt att folk hunnit rusa till redan innan de passerat. De kan alltså inte ha befunnit sig vid denna korsning i skottögonblicket.
Citera
2019-11-11, 22:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Den naturliga rörelsen är att rulla ihop sig krumbukta upp med axlar spänn käken huka som en igelkott vid en smäll eller upplevd fara inte öppna upp sig genom att sträcka upp armarna i luften
Äntligen en öppning som det verkar åt Claes Hedbergs och Dammgårds håll

Det är så en människa reagerar på fara, dock är steget till Hedberg ett sjumilakliv.
Citera
2019-11-11, 23:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om någon avlossar en bössa bakom ryggen på dig, kommer du rycka till avvärjande/hukande framåt, vända dig, titta efter vad som smällde. Att reagera fysiskt tar en sekund ungefär.

Vad vittnen säger om smällar och fall är konstruktioner, precis som Lisbeths prat om smällare.

Hon reagerar fysiskt på vad hon hör. Det gör inte Olof. Olof hinner inte höra det första skottet, han är död som han står och går när det faller.

Om du vill ha ett vådaskott, kan du få det av mig. Mördaren går i samma hastighet som Olof. När Olof skjuts ligger han ögonblickligen framför fötterna på GM. Snubblar man, kan ett skott gå av.

Okej, ja det är ju i alla fall en teori. Tycker det är bättre att vi diskuterar hypoteser än är ironiska mot varann.

Jag vill inte ha ett vådaskott, varför skulle någon vilja ha det?

Problemet som uppstått är endast att skottet som passerade genom LP:s kappa visar sig ha avlossats nedifrån vilket inte stämmer med den gamla sanningen att skottet gick rakt.

Frågan är således varför?

Dvs varför har GM avlossat ett skott som lämnar ett sådant uppåtgående spår i kappan?

Du föreslår nu att GM snubblade över OP. Intressant. Ny tanke. Får fundera över den.
Citera
2019-11-11, 23:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Så är det nog, men kanske nån slags lösning. Om inte annat för att nån vill lätta sitt hjärta innan det bär av till kallare eller varmare trakter, folk har en tendens att bli mer religiösa med ökad ålder. Kanske ligger det något i nåt bankfack som inte får öppnas innan någon avlider eller innan år 20XX. Det behöver kanske inte innebära en tvärsäker lösning men möjligen värdefull information.
Tyvärr sitter jag typ fast i en potatisåker i Västergötland och kan inte annat, annars hade jag utan tvekan skaffat en metalldetektor och gett mig ut i Tungelstaskogarna. Eller infiltrerat lämpligt äldreboende.
Av nån anledning berättar folk sitt livs historia bara jag visar mig så vet ni nån som skulle behöva lätta på munlädret kan ni väl tipsa mig.

Ja det är utmärkt att vi har en i våra led som kan få folk att berätta sanningen. En sällsynt gåva.😊

Skämt åsido. Att någon vill lätta sitt hjärta på dödsbädden är något som även jag hoppats på.

Vi får se vad som händer. De som var med bör ju vara rätt gamla nu.

Däremot ska vi nog inte hoppas på någon fällande dom.
Citera
2019-11-12, 06:36
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja det är ju i alla fall en teori. Tycker det är bättre att vi diskuterar hypoteser än är ironiska mot varann.

Jag vill inte ha ett vådaskott, varför skulle någon vilja ha det?

Problemet som uppstått är endast att skottet som passerade genom LP:s kappa visar sig ha avlossats nedifrån vilket inte stämmer med den gamla sanningen att skottet gick rakt.

Frågan är således varför?

Dvs varför har GM avlossat ett skott som lämnar ett sådant uppåtgående spår i kappan?

Du föreslår nu att GM snubblade över OP. Intressant. Ny tanke. Får fundera över den.

MEN!

Skottet genom Lisbeths kläder, är bara nedifrån om hon står rak som en fura. Jag har ju precis förklarat varför hon inte gör det. Torson lutad framåt av reaktion, påbörjad vridning.

Palme tar emot skottet som en skyltdocka, inte Lisbeth, hon blir livrädd.
Citera
2019-11-12, 10:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
MEN!

Skottet genom Lisbeths kläder, är bara nedifrån om hon står rak som en fura. Jag har ju precis förklarat varför hon inte gör det. Torson lutad framåt av reaktion, påbörjad vridning.

Palme tar emot skottet som en skyltdocka, inte Lisbeth, hon blir livrädd.
Vi kan inte bara ignorera det här, SGDF

Jan-Åke Svensson: "Han hade stannat sin bil på Sveavägen i vänsterfil vid korsningen Sveavägen-Tunnelgatan och skulle svänga ned mot Tunnelgatan. Han var ensam vid tillfället och trafikljusen visade på rött och Svensson stod en stund och väntade på signalerna. Han hör sedan ett skott. Han säger att han uppfattade ljudet som om det kunde vara ett skott och hade dessförinnan inte lagt märke till något speciellt i omgivningen. När Svensson tittar upp ser han tre personer står på trottoaren i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan. Samtidigt går ett skott till av och mannen som står i mitten av de tre personerna sjunker ihop." (FUP 290)
Citera
2019-11-12, 11:35
Medlem
299792458s avatar
Bevisar detta, att det var det andra och inte det första skottet som orsakade svedan ? Det är en till två sekunder mellan skotten. Kan inte det första skottet ha orsakat svedan ?

1: "Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen"

2: "Omedelbart därefter kommer det andra skottet. Hon känner en sveda längst ryggen"

3: "Efter andra skottet kände hon någon sveda i ryggen"

4: "Hon hörde sedan ytterligare en knall och kände en stark sveda längs ryggen"
Senast redigerad av 299792458 2019-11-12 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in