2019-11-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Kan någon, som är mer påläst än jag, berätta mer om Djurgården v grismyndigheten i Kammarrätten?

Polismyndigheten hade suttit krav innan cupmatchen (DIF-Hammarby) att om pyroteknik skulle vistas under matchen skullen arrangören stå ansvariga för det. Självklart överklagade DIF eftersom sådana beslut kan ju göra att ingen vill ta något ansvar längre.

Vår evenemangsansvarig Mats Jonsson Har uttryckt flertalet gånger att det är väldigt riskabelt för honom om det skulle bli standard. Exempelvis skulle han kunna förlora jobbet alternativ fängelse om det vill säg riktigt illa.

Polisen har alltså inte sagt hur de ska gå tillväga med ”problemen” utan bara fixa det. Vilket är väldigt hårda krav att ställa på en arrangör.
Citera
2019-11-09, 07:47
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Polismyndigheten hade suttit krav innan cupmatchen (DIF-Hammarby) att om pyroteknik skulle vistas under matchen skullen arrangören stå ansvariga för det. Självklart överklagade DIF eftersom sådana beslut kan ju göra att ingen vill ta något ansvar längre.

Vår evenemangsansvarig Mats Jonsson Har uttryckt flertalet gånger att det är väldigt riskabelt för honom om det skulle bli standard. Exempelvis skulle han kunna förlora jobbet alternativ fängelse om det vill säg riktigt illa.

Polisen har alltså inte sagt hur de ska gå tillväga med ”problemen” utan bara fixa det. Vilket är väldigt hårda krav att ställa på en arrangör.

Så det kan sammanfattas med att myndigheten inte får använda önskat utfall i tillståndsgivandet, utan ska specificera vilka insatser de förväntar sig från arrangören för att nå dessa mål?

Jo, det strikta och personliga arrangörsansvaret är riktigt skrämmande.

Tack för svaret.
Citera
2019-11-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Så det kan sammanfattas med att myndigheten inte får använda önskat utfall i tillståndsgivandet, utan ska specificera vilka insatser de förväntar sig från arrangören för att nå dessa mål?

Jo, det strikta och personliga arrangörsansvaret är riktigt skrämmande.

Tack för svaret.

Precis, man fick till och med rätt först eftersom man hade givit ”tydliga signaler ” innan DIF överklagade och fick rätt. Jag tänker om man ger samma ultimatum till nattklubbar ifall droger skulle förekomma eller andra relaterade brott. Hade aldrig gått och grejen är ju att vi föreningar betalar ju för visitering, vakter mm. Var ju det som var hela anledningen till att vi inte skulle få böter om man redan gjort allt man kan.

Ska man se det från polisens perspektiv är det väl att man faktiskt ”vet” vilka som bränner och kan på så sätt få bort problemet relativt enkelt. Ska man då utesluta en hel grupp då som har ultras och tifo-tröjor eftersom man stödjer den verksamheten blir ju också problematisk. Jag ska inte försvara dem men det är inte så enkelt som alla tror. Polisen har även krav högre upp och alla är inte för ultraskulturen heller.
Citera
2019-11-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Bortastödstabellen

Snitt:
1. DIF: 1661
2. Hammarby: 1591
3. AIK: 1545
4. MFF: 1145
5. GBG: 854
6. Norrköping: 300

Tydligt glapp mellan topp tre och topp fyra, och mellan topp fem och topp sex. Stockholmslagen har ju dock två derbyn ska tilläggas. MFF och GBG ett.

Med denna bilden blir det mer intressant;

https://pbs.twimg.com/media/EJBz-y5WkAArmBw?format=jpg&name=900x900

MFF åker alltså flest per kilometer, korrekt tolkat?
Citera
2019-11-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcly
Med denna bilden blir det mer intressant;

https://pbs.twimg.com/media/EJBz-y5WkAArmBw?format=jpg&name=900x900

MFF åker alltså flest per kilometer, korrekt tolkat?

Man ser ju direkt att det är en oseriös källa när Helsingborg blir benämnt som Heif...
Citera
2019-11-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikanthe16
Man ser ju direkt att det är en oseriös källa när Helsingborg blir benämnt som Heif...
Det finns två elitlag som heter HIF och man är den irrelevanta av dessa två, då är Heif en ganska solklar förkortning för Helsingborg.
Citera
2019-11-13, 07:05
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Det finns två elitlag som heter HIF och man är den irrelevanta av dessa två, då är Heif en ganska solklar förkortning för Helsingborg.
Du vet lika väl som jag att "Heif" är ett öknamn som används för att håna HIF:are. Ni är bajen, vi är HIF. Så är det och så kommer det alltid vara.
Citera
2019-11-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Varför är då inte hammarby skrivet i förkortning, eller för den delen alla andra lag?
Citera
2019-11-13, 13:11
Medlem
Citat:
Varför är då inte hammarby skrivet i förkortning, eller för den delen alla andra lag?
Kika på loggan och svara vilka 3 bokstäver som står där.
Citera
2019-11-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B1897
Kika på loggan och svara vilka 3 bokstäver som står där.
E du go? Bryr mig inte vad det står på er logga, ifrågasätter bara sanningshalten på statistiken då nästan alla lag är utskrivna utom Helsingborg, där de använder ett öknamn.
Citera
2019-11-13, 15:40
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
E du go? Bryr mig inte vad det står på er logga, ifrågasätter bara sanningshalten på statistiken då nästan alla lag är utskrivna utom Helsingborg, där de använder ett öknamn.

Det blev för långt att skriva ut ”Skånes DIF” så fick bli heif.
Citera
2019-11-13, 17:16
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Det blev för långt att skriva ut ”Skånes DIF” så fick bli heif.
Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på likheter som du upplever mellan Helsingborgs IF och Djurgårdens IF. Kan du förklara vilka likheterna är och framför allt, kan du påvisa att detta skulle vara ett problem antingen för HIF:are eller djurgårdare?

Våra klubbar är på intet vis vänner - det är inte det jag säger - men jag skäms t ex inte för det anglofila stuket. Tvärt om tycker jag att det känns äkta och genuint med en sådan identitet. HIF får gärna vara den brittiskinfluerade skåneklubben. DIF har liksom inget patent på att ha en viss stil och det är inte därifrån som influenserna kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in