2019-11-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det är lite svårt att räkna med någonting som man ännu inte har uppfunnit.
Nu var det ju ingen uppfinning som behövdes utan att beräkna mängden olja. Då ska man även betänka att det dyker upp nya energislag och utveckling av redan befintliga. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Man hade liknande teorier som idag med klimatet att utsläppen från bilar skulle förmörka och förgifta hela Jorden men vips så kom katalysatorn som tog bort 95 % av alla utsläppen. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Aids var på 80-talet nästa katastrof likt pesten som skulle utrota befolkningen. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Nu tror alla(?) experterna på klimatkrisen. Har man inte lärt sig något av historien, ska man blint lita på några som utger sig för att vara experter? Experterna kommer få fel. Domedagen uteblir!
Citera
2019-11-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu var det ju ingen uppfinning som behövdes utan att beräkna mängden olja. Då ska man även betänka att det dyker upp nya energislag och utveckling av redan befintliga. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Man hade liknande teorier som idag med klimatet att utsläppen från bilar skulle förmörka och förgifta hela Jorden men vips så kom katalysatorn som tog bort 95 % av alla utsläppen. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Aids var på 80-talet nästa katastrof likt pesten som skulle utrota befolkningen. Experterna fick fel. Domedagen uteblev.

Nu tror alla(?) experterna på klimatkrisen. Har man inte lärt sig något av historien, ska man blint lita på några som utger sig för att vara experter? Experterna kommer få fel. Domedagen uteblir!

Det är väl jävligt bra att domedagen uteblev? Om, liksom klimatet, problemen med aids hade målats upp som en enda stor bluff och hjärntvätt ifrån makthavarna, hur stort fokus tror du det hade lagts på det då? Det är väl sjukt bra att vi utvecklade bromsmediciner, utbildade allmänheten och tog tag i problemet innan det blev värre än det blev? Det är för övrigt fortfarande ett stort problem, framförallt i fattiga delar av världen där man inte har råd med mediciner och där religiösa tokar motarbetar preventivmedel mem det är bättre äm det hade kunnat vara ifall vi bara ignorerade det.

Jag vågar gissa på att alla bilar inte skulle ha blivit försedda med katalysatorer ifall alla skrek "bluff" angående utsläppen heller, så tacka fan för att så inte var fallet. Hysterin fick folk att innovera även där.

Hysterin kring ozonhålen fick oss att förbjuda freoner och liknande vilket gjorde att hålen kunde läka igen och nuvarande hysterin leder förhoppningsvis till innovationer som gör att vi kan suga upp co2 ur luften och förhindra ännu en katastrof. Jag ser verkligen inte problemet...
Senast redigerad av enhalvboj 2019-11-11 kl. 18:28.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2019-11-11, 18:30
Medlem
Vänligen läs startinlägget noga innan ni postar!

Denna tråd handlar inte om vetenskapsteori!

Den handlar inte heller om pågående forskning där man ännu inte kan säga om lagda hypoteser är korrekta eller ej. Som t ex dagens klimatforskning eller genus-dito.

Många inlägg raderade. Fortsatt postande om vetenskapsteori och annat off topic kan komma att medföra varning.

/Moderator
2019-11-11, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Finns massvis med exempel och det är omöjligt att räkna upp alla..

Medicin har ett par godingar. Ex påståendet att det är befängt att läkare kan ha smutsiga händer.
Den om medicin är också den smutsigaste eftersom skillnaderna är att tjäna miljarder på sin "vetenskapliga" forskning eller ingenting. Till exempel så stödjer sig forskningen och all medicin om att blod är sterilt när det är en kroppsvätska som klumpar sig precis som mjölken. Läkemedelsindustrin är ute efter nya kunder hela tiden men man kallar dem för patienter med en ohederligt sorgsen ton med huvudet på sne.
Citera
2019-11-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Var väl länge helt vetenskapligt accepterat att småbarn inte kunde känna smärta? Tror fram till slutet av 1990-talet så ansåg läkarkonsten att så var fallet. Idag vet man att nervsystemet visst kan ge impulser av smärta till tom nyfödda barn.
När jag var barn gavs inte bedövning hos tandläkaren. Barn känner ju inte smärta som vuxna gör. Jag känner fortfarande obehag inför tandläkarbesök.
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns en hel industri som förnekar alla miljöproblem, och du tycks fallit för allt på en gång. Det finns en hel massa studier som visar på skador på ägg, och om du till äventyrs hittar en som inte håller måttet bevisar inte det någonting. (Olika fågelarter drabbas olika hårt, så den som vill kan bara plocka fram data för en art som inte påverkas).
Du tycks vara lyckligt omedveten om att de som gjorde forskningsfusket faktiskt erkände att de hade fuskat. Och nej, det finns inte alls "en hel massa studier som visar på skador på ägg". (Det hittade du bara på.) Svara mig: Varför hävdes DDT-förbudet? Och varför tror folk att DDT fortfarande är förbjudet?

Här kommer en ännu svårare nöt: Sedan ca 1980 har luft, vatten och jord blivit mycket renare, åtminstone i västvärlden. Miljörörelsen kan ta åt sig en stor del av äran. Men det gör de inte. Inte alls. Tvärtom påstår de att allt bara blir värre och värre. Varför? Därför att miljörörelsen är idag en multinationell industri. Oerhört många människor är beroende av ett fiktivt klimat- eller miljöhot för sin egen försörjning. Det handlar om den egna plånboken. Det är kanske därför som vi med ett sunt skeptiskt sinnelag blir anklagade för att vara köpta. På sig själv känner man andra.
Citera
2019-11-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du tycks vara lyckligt omedveten om att de som gjorde forskningsfusket faktiskt erkände att de hade fuskat. Och nej, det finns inte alls "en hel massa studier som visar på skador på ägg". (Det hittade du bara på.) Svara mig: Varför hävdes DDT-förbudet? Och varför tror folk att DDT fortfarande är förbjudet?
Funderat på att komma med källa om du hävdar något så allvarligt som forskningsfusk. Du behöver annars inte gå längre än till wikipedia för att få mer information än du har:
https://en.wikipedia.org/wiki/DDT#Eggshell_thinning
Vilket förbud är det du menar hävts? Det du skrev var en rekommendation, och handlade om användning i liten skala inomhus vilket inte utgör samma hot som på den tiden man besprutade ohämmat inte bara för malariabekämpning utan i jordbruk eller bara för att få bort insekter man tyckte var irriterande.
Citat:
Det är kanske därför som vi med ett sunt skeptiskt sinnelag blir anklagade för att vara köpta. På sig själv känner man andra.
Eller också är det därför du anser miljörörelsen bara drivs av pengar... Det finns inget sunt i din "skepticism" som du tycks ha fått från diverse extrema bloggar.
Citera
2019-11-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Funderat på att komma med källa om du hävdar något så allvarligt som forskningsfusk. Du behöver annars inte gå längre än till wikipedia för att få mer information än du har:
https://en.wikipedia.org/wiki/DDT#Eggshell_thinning
Vilket förbud är det du menar hävts? Det du skrev var en rekommendation, och handlade om användning i liten skala inomhus vilket inte utgör samma hot som på den tiden man besprutade ohämmat inte bara för malariabekämpning utan i jordbruk eller bara för att få bort insekter man tyckte var irriterande.

Eller också är det därför du anser miljörörelsen bara drivs av pengar... Det finns inget sunt i din "skepticism" som du tycks ha fått från diverse extrema bloggar.
Jag har ägnat en god tid av mitt vuxna liv åt naturvetenskaplig forskning, både i Sverige och utomlands. Och jag anser inte att Wikipedia är en särskilt trovärdig informationskälla. (Inte SVT, DN eller Illustrerad Vetenskap heller...) Jag föredrar att gå till källorna. Har du förresten laddat ner Tjernobylrapporten från WHO ännu? Ur minnet: "The greatest effect on people's health has been on the mental health." Angående att medias skräckpropaganda om följderna resulterade i en utbredd fatalism med riskbeteende som inte setts tidigare. (Ja, det var justerat för Sovjets kollaps, ju mer radioaktivt nedfall, desto mer fatalism.) Faktum är att medias felaktiga skräckrapportering orsakade många gånger fler dödsfall än vad själva olyckan gjorde! Men den informationen kommer från den extrema "bloggen" WHO. Fortsätt du att förlita dig på Wikipedia. Don efter person.
Citera
2019-11-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har ägnat en god tid av mitt vuxna liv åt naturvetenskaplig forskning, både i Sverige och utomlands. Och jag anser inte att Wikipedia är en särskilt trovärdig informationskälla. (Inte SVT, DN eller Illustrerad Vetenskap heller...)
Men du anser att du själv är det eftersom du tycker att du inte måste komma med någon källa för dina egna påståenden? Tills du kommer med trovärdig källa för din anklagelse om forskningsfusk om DDT ser jag den bara som ett exempel på en myt.
Citat:
Jag föredrar att gå till källorna. Har du förresten laddat ner Tjernobylrapporten från WHO ännu?
Jag är mer bekant med den efter 20 år, fast du menar kanske den senare?
https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2005/pr38/en/
"A total of up to 4000 people could eventually die of radiation exposure from the Chernobyl nuclear power plant (NPP) accident nearly 20 years ago, an international team of more than 100 scientists has concluded."
"As of mid-2005, however, fewer than 50 deaths had been directly attributed to radiation from the disaster,"
Citera
2019-11-11, 20:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Skulle gärna vilja posta den här i ett generellt vetenskapsforum, men det finns ju inte så det här subforumet fick duga.

Har funderat en del beträffande klimatfrågan. Jag vill inte få det här till en diskussion om huruvida vi står inför ett klimathot och om vi i så fall kan göra något åt det. Men det intressanta med frågan är att "klimatförnekare" blir betraktade som närmast utvecklingsstörda, trots att de som idiotförklarar klimatförnekarna nästan alltid fullständigt saknar kunskap att förklara de relevanta forskningsresultaten. Det enda argument de har är att världens forskare är överens.

Så nu undrar jag vilka historiska exempel det finns på när vetenskapen verkligen har visat sig ha totalfel. Nu pratar jag inte om små justeringar, såsom Newton till Einstein eller obetydliga saker, såsom huruvida mongoliska bergsgetter är färgblinda eller ej. Ej heller pratar jag om när det funnits två eller flera tydliga och någorlunda jämnfördelade läger i en fråga. Utan där det har varit nästan lite masspsykos på så sätt att man blir idiotförklarad om man tror att det är på ett visst sätt.

Jag pratar om naturvetenskap generellt. Inte bara de som normalt diskuteras här. Det kan gälla kemi och biologi också.

Kom på en till!

Många forskare trodde förr att evolutionen handlade om fysisk ansträngning. Tex att giraffers halsar blivit långa för att de sträckt sig efter de översta löven i ett antal generationer. Helt fel såklart!
Citera
2019-11-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Om man generellt vill undvika domedagen bör man nog lyssna på experterna och förlåta dem när de har fel. Varje gång de har fel är ju vinst. Har de rätt en gång riskerar förlusten att vara total.

Vetenskapen är ju inte skild från resten av samhället och det är väl tydligt även i klimatfrågan. Hur hade det sett ut om det saknats ekonomiska incitament för klimatförändrande aktiviteter? Hade någon brytt sig om att vara klimstförnekare då?

Jävligt OT:
Om man är "sund skeptiker", hur säkerställer man sin objektivitet? Många "sunda skeptiker" tycks vara eniga om vad de är skeptiska till. Är det en riktigt fenomen eller bara baserat på mitt eget perspektiv? Ställer ni er själva samma fråga?
Citera
2019-11-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Skulle gärna vilja posta den här i ett generellt vetenskapsforum, men det finns ju inte så det här subforumet fick duga.

Har funderat en del beträffande klimatfrågan. Jag vill inte få det här till en diskussion om huruvida vi står inför ett klimathot och om vi i så fall kan göra något åt det. Men det intressanta med frågan är att "klimatförnekare" blir betraktade som närmast utvecklingsstörda, trots att de som idiotförklarar klimatförnekarna nästan alltid fullständigt saknar kunskap att förklara de relevanta forskningsresultaten. Det enda argument de har är att världens forskare är överens.

Så nu undrar jag vilka historiska exempel det finns på när vetenskapen verkligen har visat sig ha totalfel. Nu pratar jag inte om små justeringar, såsom Newton till Einstein eller obetydliga saker, såsom huruvida mongoliska bergsgetter är färgblinda eller ej. Ej heller pratar jag om när det funnits två eller flera tydliga och någorlunda jämnfördelade läger i en fråga. Utan där det har varit nästan lite masspsykos på så sätt att man blir idiotförklarad om man tror att det är på ett visst sätt.

Jag pratar om naturvetenskap generellt. Inte bara de som normalt diskuteras här. Det kan gälla kemi och biologi också.

Mängder av gånger. Men det hör såklart till den vetenskapliga processen. Alkemi är ett utmärkt exempel. Det är klart att det är idiotiskt att tro att man skulle kunna göra guld på kemiskt vis idag, men innan man visste hur allt fungerade är det inte alls någon konstig hypotes. Kan man göra brons, mässing och massa andra legeringar, varför inte guld också?

Newton höll på mycket med alkemi, en hel del rent strunt (i efterhand). Och det är en av världshistoriens mest geniala personer. Så man ska inte skratta åt det.
Citera
2019-11-11, 21:57
Medlem
Varje gång tills de haft rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här