Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Du pratar om ”metodiken” och ”vetenskapen” i singular. Det är inte singular. Det är fundamentalt fel att tro dessa saker är singular.
Det som möjligtvis är singular är logiken.
Nej det gör jag inte, och användandet av begreppet i dess singulära form är korrekt terminologiskt eftersom dess innebörd inte utesluter, utan tvärtemot omfattar, en pluralitet av metoder.
"Metodik" kan, liksom i detta fallet innefatta flertalet metoder och tillvägagångssätt. Gällande benämnandet av "vetenskap" i singulär form skulle kunna fara fel om det i kontexten i övrigt skulle gå att tolka som en referens till olika vetenskapliga discipliner, men i och med kontexten samt att jag skriver det i bestämd form så är det underförstått att det är den vetenskapliga metoden som åsyftas, vilken trots dess singulära benämning är en uppsättning metoder, vilket inte står i strid med begreppet "metod" uttryckt i singular då dess innebörd omfattar en pluralitet av metoder.
Jag kan t.ex. säga att jag har en metod för att måla. Den metoden innefattar både ett speciellt sätt att hålla i en pensel och även ett speciellt sätt att blanda färg. Det är två olika metoder som omfattas inom min metod att måla.
Din kritik, som jag inte köper, är dessutom även, om inte till högre grad applicerbar på begreppet "logiken". Trots att vetenskaplig metodik naturligtvis är logisk, så finns det ingen universal logik, utan vad som är logiskt beror på kontexten, vilket inte är fallet med vetenskaplig metodik vilken omfattar samtliga kontexter, även om samtliga metoder inkluderade inom konceptet inte alltid är nödvändiga, eller att det finns tillräckligt med data för att diskvalificera mellan vilken "logik", eller om så vill för tydlighetens skull, "taktik", som har högst sannolikhet att stämma.
Slarvigt kan man kanske säga att den vetenskapliga metodiken säger hur logik ska appliceras, på vilket sätt, med respekt till kontexten.
För diskussionens fortsatta gång skulle jag önska höra hur du vill benämna vetenskaplig metodik, samt var du drar skiljelinjen mellan logik och vetenskaplig metodik. Jag rekommenderar Wiki om både "logik" samt "vetenskaplig metod" så vi fortsätter från samma utgångsläge.
Citat:
Ursprungligen postat av
johqnni
ASjälvklart har du rätt men jag tror att frågan var menad som att "när har konsensustänk korrumperat vetenskap och vetenskapliga metoder?" Det händer hela tiden och det sker på grund av det politiska klimatet. Även peer review påverkas av detta i högsta grad.
Om det är så menat så har du naturligtvis helt rätt. Det händer som du säger hela tiden, och det var lite av motivationen bakom att jag ville förtydliga att konsensus inte är en del av vetenskaplig metodik.