Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
Jag får inte riktigt ihop hur denna skjutning har gått till. Att bilbomben och skjutningen hör ihop låter rimligt. De 6 min som skiljer mellan bomben och skjutningen verkar väl avvägda. 6 min är väl ungefär vad det tar för en standardutryckning i Malmö och ganska exakt vad det tar för en patrullbil att åka från Möllevången till platsen för sprängningen.
Ja om nu sprängningen var relaterad och avsedd att leda bort polisen så var det välplanerat. De har ju numera dessutom mobil-utlösta bomber så de behöver inte varit på plats vid sprängningen utan kan ha planerat den tidigare på kvällen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
OM händelserna hänger ihop så är den här skjutningen välplanerad. Bomb ska fixas och den ska placeras på rätt avstånd från Möllan, vapen ska fixas. Någon har väl dessutom släppts av cyklisterna på lagom avstånd från Möllan för inte fan kan man cykla runt med automatvapen en helgkväll.
Inte supersvårt, och inte automatvapen utan pistoler. Placera bomben i förtid med mobil utlösare, ring så det smäller och vänta 5 minuter tills polisen ryckt ut på bomblarmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
För att genomföra hela det här måste man ju vara säker på att BO är just där och då. Annars skiter sig allt. Och det är ju jävligt lätt hänt att allt går i kras. Det räcker ju att BO träffat en kund för att han inte ska vara på torget när mördarna kommer dit. Eller att han gått och pissat.
Men om de vet att BO ofta hänger just där och säljer så är det ju ganska god chans att de hittar honom. Plus, om bomben var fjärrstyrd kan de haft ögon på BO redan innan de utlöste den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
Om man tänker sig att en medhjälpare har stått på torget och bekräftat att BO är på plats till bombutlösaren och cyklisterna, så borde inte ens det räcka för att vara säker på att mordet går i lås. På 6 minuter kan mycket hända som får BO att röra sig därifrån.
Som sagt har de mobilutlösare till en del av bomberna nuförtiden. De riggar den med en gammal Nokia och ett kontantkort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robert Prytz
Kanske är detta utfört av någon som kände BO och kunde få dem att vara just där och då?
Det är definitivt en möjlighet, det vore inte första fallet.