2019-11-11, 11:50
Medlem
Det vore intressant om EGT själv kom in i tråden och gav oss input om HD och hur snacket går eller har hen fått förhinder?

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
SDs bekanta skriver verkligen litet om honom och HD nu. Och det måste vara en mycket knepig situation för dem. EGT tyckte att det var skrattretande att vi trodde att Sillen var HDs nya. Eftersom jag inte känner dem är det svårt att veta varför: kanske var reaktionen stark för att det brändes?
Citera
2019-11-11, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jodå. Jag har hyfsat koll, eftersom jag har bott där :-)

Du missade poängen totalt:

”I Italien uppfattas det som något är fel på barnet om det inte uppför sig som ett typiskt ”ADHD-barn” gör i Sverige.”

Och vad är typiskt ADHD då? Att man har svårt att att koncentrera sig och att prestera i vissa situationer eller miljöer. Att man kan ha svårt att hålla ordning omkring en och få saker och ting gjorda.

Inte att man skriker och gormar.

I olika länder har man olika uppfattningar om vad detta beror på. I Frankrike är man övertygad om att det är en psykosocial störning och ordinerar familjeterapi och rätt kosthållning. I Sverige anser man att det handlar om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och ger piller till barnen. I England har man kommit fram till ADHD är ungefär tre gånger så vanligt bland barn som bor i bostäder som är subventionerade av myndigheter, jämfört med bland barn som bor i bostäder ägda av deras föräldrar. Så enl dem spelar socioekonomisk status roll – plus fetma. ADHD är kopplat till fetma trots att barnen är hyperaktiva och rör sig mycket. Så även kosthållning är av vikt.

LW skulle ha kunnat uppfylla kraven för ADHD när det gäller hyperaktivitet. Vi vet dock inget om hennes koncentrationssvårigheter. Vill minnas att det var stökigt i bostaden vid försvinnandet .Om vi ska gå på den svenska linjen så kan hennes beteende skyllas på arvet. I Frankrike skulle man ha tittat på uppväxten och familjen. I England vad hon stoppade i sig.

Nej, vi har inte hört att lägenheten var i oordning. Vi vet helt enkelt inte.

Det enda som vi har hört, det var att det var icke färdiginslagna paket på bordet, dörren öppen/olåst/på glänt.
Av de bilder vi sett från lägenheten ser det inte stökigt ut heller. Inte mer än det gör i hem med tre barn.
Så jag vet inte varifrån du har fått det?

Jag utgår från att du menar att det ska ha varit stökigt i lägenheten för att hon eventuellt har haft en diagnos typ ADHD.

Citera
2019-11-11, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man kan älska sina barn, men vara oförmögen att ta hand om dem. Ungefär som många alkoholister är.

Citat:
Det kristna sättet är inte att stötta någon som syndar och fortsätter med det utan att ångra sig.

Vid det läget är det kristna sättet att tala om detta för syndaren och påminna henne om konsekvenserna.

Du jämför henne med en alkoholist? Oförmögen att ta hand om sina barn?

Jag förstår inte hur du kan dra sådana kategoriska och fördömande slutsatser.

Om man läser dina inlägg, förstår man att hon var en person som var fruktansvärd, inte värd att varken förlåtas eller att stöttas (för saker som du dragit egna slutsatser om).

Jag har däremot inte sett att du på något vis anser att SD gjort något som helst fel.

Hur i hela friden kan ALLT vara enbart L*enas fel?
Menar du att hon har blivit mördad för att hon (enligt dig) är totalt oförmögen att ta hand om sina barn?
Citera
2019-11-11, 12:31
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Det kristna sättet är inte att stötta någon som syndar och fortsätter med det utan att ångra sig.

Vid det läget är det kristna sättet att tala om detta för syndaren och påminna henne om konsekvenserna.

Men HerreGud , det är ju otäckt ju . I ett sådant läge behöver personen stöttning och uppbackning ju -inte nedlåtande ord och utestängning från församlingen .
Om nu Gud förlåter människor så bör väl ni små människor även förlåta L* ena ?
Det där med att vända andra kinden till som Jesus gjorde är bättre än att vända någon som syndat ryggen .
Usch och fy för människors tänk ...
Citera
2019-11-11, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men HerreGud , det är ju otäckt ju . I ett sådant läge behöver personen stöttning och uppbackning ju -inte nedlåtande ord och utestängning från församlingen .
Om nu Gud förlåter människor så bör väl ni små människor även förlåta L* ena ?
Det där med att vända andra kinden till som Jesus gjorde är bättre än att vända någon som syndat ryggen .
Usch och fy för människors tänk ...

Men nu har det ju blivit som en trådsanning att L*ena skulle ha så stora och så många fel att hon inte ens kunde förlåtas.

Det är en fälla, att hamna i motargumentation om detta.

Tråden handlar inte längre om mordet, utan om alla fel som L*ena kunde tänkas ha.

Citera
2019-11-11, 12:52
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu har det ju blivit som en trådsanning att L*ena skulle ha så stora och så många fel att hon inte ens kunde förlåtas.

Det är en fälla, att hamna i motargumentation om detta.

Tråden handlar inte längre om mordet, utan om alla fel som L*ena kunde tänkas ha.

Ja precis .
Citera
2019-11-11, 13:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Att hon tyckte att hon behandlade hennes barn illa?

Då får man fundera ordentligt över hennes drivkraft till det. Den måste vara väldigt stark dessutom, eftersom hon tar det värsta beslutet av alla andra tänkbara. Då bör man hamna i att hon kände verkligen starkt för LW:s barn och deras mående, att hon ville att de skulle få ett bra liv helt enkelt.

Jag känner inte till hur hennes relation till LW:s barn var. Om hon stod upp för dom och fanns som en extramamma för dom exempelvis. Problemet med din teori blir dock:

Hur mår barnen nu när de förlorat sin Mor genom att hon blivit mördad genom kraftigt våld? Mår de bättre nu, än när deras mor fanns i livet? Vad tror du själv är rimligast?
Citera
2019-11-11, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Eftersom det varken är LWs barn eller gamla arbetsgivare som sitter häktade på Sannolika Skäl för mord, föreslår jag att en egen tråd skapas av de som anser att LW får skylla sig själv att hon blev mördad. Alltså de som ältar med inlägg om att hon skulle ha varit en dålig morsa och för liberal för att tidigare ha arbetat som pastor.

Jag kan inte bestämma vad som ska ältas i tråden, men det finns två misstänkta - en är häktad och en springer fritt och klättrar på trädstammar precis som om ingenting har hänt. Senast en 2-dagarsrunda (tor-fre) med en Sill som är sååå tacksam för vänskapen med Isdrottningen. Sillen som också skiljde sig förra året och var den HD umgicks med när SD blev själv förra året.
Vilka mer umgås med den misstänkta HD?
Hur har vännerna uppfattat SD och HD sen mordet skedde? DET skulle vara intressant om någon har modet att läcka till tråden trots att en misstänkt springer fritt.

Intressant att de cachar fortfarande och att S*illen skriver i sådana ordalag om HD.
Finns det bilder och texter som är värda att länka till?
Cachades det i Örebro?
Citera
2019-11-11, 13:39
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Intressant att de cachar fortfarande och att S*illen skriver i sådana ordalag om HD.
Finns det bilder och texter som är värda att länka till?
Cachades det i Örebro?

Det känns hela tiden som att HD och SD är nöjda över att L* ena inte finns i livet längre ?
Har du samma känsla ?
Citera
2019-11-11, 13:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Du jämför henne med en alkoholist? Oförmögen att ta hand om sina barn?

Jag förstår inte hur du kan dra sådana kategoriska och fördömande slutsatser.

Om man läser dina inlägg, förstår man att hon var en person som var fruktansvärd, inte värd att varken förlåtas eller att stöttas (för saker som du dragit egna slutsatser om).

Jag har däremot inte sett att du på något vis anser att SD gjort något som helst fel.

Hur i hela friden kan ALLT vara enbart L*enas fel?
Menar du att hon har blivit mördad för att hon (enligt dig) är totalt oförmögen att ta hand om sina barn?

En sak jag undrar över är ; Varför stöttar de SD som antagligen ( spekulation) har mördat LW ?
Citera
2019-11-11, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En sak jag undrar över är ; Varför stöttar de SD som antagligen ( spekulation) har mördat LW ?

Det är ju väldigt svårt att veta vad andra skribenter tänker. Det är ju flera som framför allt lägger ner en massa energi och inlägg på att peka med hela handen mot L*ena.

Jag förmodar att det finns olika skäl till varför det blir ett väldigt ensidigt skuldbeläggande. Bäst svara väl skribenterna själva på frågan.

Men det gemensamma som förenar dessa skribenter, är att det är helt tyst i spekulationer om SDs roll och skuld i mordet.

Detta är ju helt anmärkningsvärt då det ändå är han (och HD) som är de misstänkta för mordet.

Av den anledningen och som jag tolkar detta, beror denna skuldförskjutning inte på ett allmänt intresse för vem som är mördaren och de skeenden som ledde till mordet, utan huvudintresset ligger i annat än själva mordet.

Att smutskasta offret.

Jag kan nästan inte ens spekulera om varför det kan bli en sådan sned förskjutning i frågan om skulden, då jag personligen inte tycker att man kan mörda någon person av något som helst skäl. Du kan tycka att någon är provocerande, en dålig person, eller whatever de kommer dragande med som skäl, så är det inget skäl att mörda någon.

I det här fallet, mordet på L*ena, kan jag inte ens se att hon var en sämre eller bättre person är de flesta människor. Hon hade många, många fina sidor, och naturligtvis dåliga också. Allt beroende på vem du pratar med.

Det som sticker ut, är att hon har haft en relation på ett eller annat sätt med SD (som varit gift) under ca sex års tid.

Nu tar sig tolkningar om henne och hennes liv sig i så groteska tolkningar att det handlar om hur hon var som mor, att hon geocachade frenetiskt, att hon var präst, att hon slutade som präst, eller att hon hade sina föräldrar som barnvakt. Allt detta förklaras med att det kan vara motivet, utan att det läggs fram med en förklaring till hur motivbilden kan ha sett ut för mördaren eller ens vem som kan tänkas vara mördaren.

För någon verkar de grova könsorden (kan påminna lite om ett tvång) och nedsättande beskrivningarna av L*ena vara det mest betydelsefulla. Allt under samma täckmantel; att det har med motivet att göra.

Smutskastningen (och därmed skuldförskjutningen) blir liksom hängande i luften, helt utan hänseende till varför eller av vem hon skulle ha mördats.
Det är det som är gemensamt. Inga motiv, inga presumtiva mördare presenteras.

Bara en oändligt lång lista på L*enas tillkortakommanden.
Citera
2019-11-11, 14:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Din tanke i det jag fetat är en intressant tanke. Om du får fantisera lite ytterligare; vad tänker du att det skulle kunna vara som hon har gjort?

Det törs jag inte spekulera om.

Jag har bara observerat att vissa konton
här blir väldigt aggressiva när fokus flyttas
från SD till familjen W.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här