2019-11-11, 09:06
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
På vilket sätt tycker du att de borde ha
stöttat henne?

Vad sägs om på det där kristna sättet? Kärleksfullt tror jag att det kallas, om du minns?
Citera
2019-11-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har nog aldrig varit i Italien?
Och ändå har du åsikter om det också.

Italienare är högljudda i alla situationer, både inom familjen och i alla andra sammanhang.
Det som i Sverige anses hysteriskt är i högsta grad normalt i Italien.
Det handlar inte alls om att de är aggressiva eller ociviliserade, även om känslohämmade svenskar kan uppfatta det så.

Här är ett intressant citat från en artikel om ADHD:
I Italien uppfattas det som något är fel på barnet om det inte uppför sig som ett typiskt ”ADHD-barn” gör i Sverige.
https://via.tt.se/pressmeddelande/varfor-pierre-inte-har-adhd?publisherId=1559448&releaseId=1665262

Jodå. Jag har hyfsat koll, eftersom jag har bott där :-)

Du missade poängen totalt:

”I Italien uppfattas det som något är fel på barnet om det inte uppför sig som ett typiskt ”ADHD-barn” gör i Sverige.”

Och vad är typiskt ADHD då? Att man har svårt att att koncentrera sig och att prestera i vissa situationer eller miljöer. Att man kan ha svårt att hålla ordning omkring en och få saker och ting gjorda.

Inte att man skriker och gormar.

I olika länder har man olika uppfattningar om vad detta beror på. I Frankrike är man övertygad om att det är en psykosocial störning och ordinerar familjeterapi och rätt kosthållning. I Sverige anser man att det handlar om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och ger piller till barnen. I England har man kommit fram till ADHD är ungefär tre gånger så vanligt bland barn som bor i bostäder som är subventionerade av myndigheter, jämfört med bland barn som bor i bostäder ägda av deras föräldrar. Så enl dem spelar socioekonomisk status roll – plus fetma. ADHD är kopplat till fetma trots att barnen är hyperaktiva och rör sig mycket. Så även kosthållning är av vikt.

LW skulle ha kunnat uppfylla kraven för ADHD när det gäller hyperaktivitet. Vi vet dock inget om hennes koncentrationssvårigheter. Vill minnas att det var stökigt i bostaden vid försvinnandet .Om vi ska gå på den svenska linjen så kan hennes beteende skyllas på arvet. I Frankrike skulle man ha tittat på uppväxten och familjen. I England vad hon stoppade i sig.
Citera
2019-11-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Vad sägs om på det där kristna sättet? Kärleksfullt tror jag att det kallas, om du minns?

Det kristna sättet är inte att stötta någon som syndar och fortsätter med det utan att ångra sig.

Vid det läget är det kristna sättet att tala om detta för syndaren och påminna henne om konsekvenserna.
Citera
2019-11-11, 10:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit

Gjorde de inte det?
Citera
2019-11-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jodå, det skriks och gapas i sydländska hem. Det lägger sig också snabbt. I vårt land har vi däremot mer
tonårsproblem än i syd, vilket gör att det blir oroligheter i hemmen. Av det man får fram i tråden ser jag
att L. älskade sina barn.

Man kan älska sina barn, men vara oförmögen att ta hand om dem. Ungefär som många alkoholister är.
Citera
2019-11-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Gjorde de inte det?

Det är ju precis det hennes riktiga vänner försökte göra. Dvs. kärleksfullt leda henne till rätt spår igen. Men hon uppfattade dessa försök som fånerier. Ingen skulle få lägga sig i vem hon "älskade". Hon ville ju leva ett "äkta liv" och rekommenderade samma förhållningssätt till andra.

Som om det skulle finnas något äkta i att ränna i skogen med någon annans man.
Citera
2019-11-11, 10:18
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju precis det hennes riktiga vänner försökte göra. Dvs. kärleksfullt leda henne till rätt spår igen. Men hon uppfattade dessa försök som fånerier. Ingen skulle få lägga sig i vem hon "älskade". Hon ville ju leva ett "äkta liv" och rekommenderade samma förhållningssätt till andra.

Som om det skulle finnas något äkta i att ränna i skogen med någon annans man.
Enligt vissa är det att leva med sanningen.. iofs så glömmer de konsekvensen antar jag.
"Lusta" för både LW och SD
Citera
2019-11-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Enligt vissa är det att leva med sanningen.. iofs så glömmer de konsekvensen antar jag.
"Lusta" för både LW och SD

Men det kan ju aldrig vara sanningen så länge man smyger med den.

I så fall borde de ha sagt det rakt ut från början och inte låtsats att det handlade om skattjakt.
Citera
2019-11-11, 10:34
Medlem
AgatonSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
År 2017: 1381 finds
År 2018: 616 cacher; april 214, maj 206.
Med det tempot hade LW nått uppemot 2000 vid årets slut.

Ni tror inte den hyfsat stora aktiviteten dessa månader berodde på uppdämd abstinens?
Hon hade ju varit konvalescent i 4-5 månader och hade säkert både hunnit lösa en hel del mystar under tiden, samt lagt upp planer för vad hon skulle göra när hon blev fit-for-fight igen?

Det är i alla fall min teori, och att tempot nog inte skulle fortsätta hela året.
Citera
2019-11-11, 10:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Men det kan ju aldrig vara sanningen så länge man smyger med den.

I så fall borde de ha sagt det rakt ut från början och inte låtsats att det handlade om skattjakt.

Finns nog psykologiska begrepp för det där.. sanningen är väl inte bara svart eller vit.
En sak jag undrar över.. "I Nöd och Lust"-Davidssons kanske bara antar "50" av det, pastorn sköter andra 50 ? :S
Citera
2019-11-11, 11:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det kanske inte är så enkelt om man nu rör sig i samma kretsar, har samma hobby och bor som grannar.
Ska man dessutom be att andra som också har samma passion för att ränna i skogarna mitt i natten ska sluta med det för att man själv inte längre har lust, eftersom man då riskerar att behöva träffa sin ex-älskarinna?
Hade man bara fått lite avstånd till situationen då hade tankarna säkert klarnat. Men när man träffas av tvång pga boendet, hobbyn, vännerna etc. då är det svårt att ta avstånd utan att flytta själv och utan att omorganisera sitt liv totalt.

P.S. Nu säger ju SD att de var "vänner", men samtidigt vet vi att de hade en on-off - relation och sådana kan vara väldigt slitsamma med tiden.
Det KAN vara också så att det är någon annan som har tröttnat på spelet. Mindre sannolikt - men möjligt.
Du antyder i slutet på ditt inlägg att det mest sannolika är att SD är gärningsmannen. Skall det här tolkas som ett uttryck för magkänsla, eller kan du argumentera på ett mer objektivt och sakligt sätt för din uppfattning?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-11 kl. 11:13.
Citera
2019-11-11, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgatonSax
Ni tror inte den hyfsat stora aktiviteten dessa månader berodde på uppdämd abstinens?
Hon hade ju varit konvalescent i 4-5 månader och hade säkert både hunnit lösa en hel del mystar under tiden, samt lagt upp planer för vad hon skulle göra när hon blev fit-for-fight igen?

Det är i alla fall min teori, och att tempot nog inte skulle fortsätta hela året.

Ja, det kan det förstås ha varit också. Den teorin kan jag köpa.
Jag tycker mig ha sett att L*ena är en person som inte kan sitta still, det måste hända saker och hon vill helst ha många bollar i luften samtidigt. Att vara konvalescent, verkar ha varit påfrestande för henne. Otrolig kämpe, målinriktad för att kunna komma ut igen.
Klättra högt upp i träden trots nyläkta ben och höjdskräck.

Jag tänker främst att den otroliga aktiviteten kan ha varit ett sätt för L*ena att försöka komma bort från det "dåliga" och försöka göra saker med andra som gjorde att hon både kunde känna sig trygg, bygga upp en realtion med Beholderx(?) och att kunna utöva sin sport som hon älskade och förmodligen var som en drog för henne.

Jag tänker på helgen när hon var i Stockholm med BeholderX. Då hade hon ju andra planer först. Själv tycker jag att en eller några saker av det hon tänkte göra hade väl räckt? En sådan energi att det är otroligt. Att åka till Stockholm och geocacha i Uppsala(?), det räcker väl för en hel helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in