2019-11-11, 00:37
Medlem
DVDetektivens avatar
Första utgångspunkt måste vara vittnesuppgifter tagna natten 28 feb 1 mars, innan vittnen fått möjlighet att sova och därigenom sorterat bort viktiga uppgifter i närminnet som sömn annars innebär att man gör.
Nästa steg blir att titta på närhet till brottsplats och tillförlitlighet på vittne.
Första utg punkt ger
Ljubisa Najic
Innan dådet kan eventuellt peka ut övervakning/skuggning.
Anders Björkman
Mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullade ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. AB befann sig på 3 m avstånd
Anders Delsborn
...ser delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra... vapnet uppfattad delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. GM ca 180 -185 cm lång. Ej ung. Grå herrhatt, grå Ulster med svarta stänk. Hatt långt neddragen.
Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.
Karin Johansson
Backar upp delar av Anna Hages vittnesmål.
Jan Nilsson
GM sprang som fan. 180 cm 25-30 år ordinär kroppsbyggnad. Brun skinnjacka. Utlänning eller mörk svensk. Såg enbart GM bakifrån.
Egon Enocksson
GM under medellängd, sprang krokigt eller framåtlutat. Klent byggd, smärt rörde sig smidigt. Ganska ung. Vittne befann sig ca 75 m ifrån. När vittne kommer fram till mordplats stannar bil och yngling utan ytterkläder springer fram till mordplats och återvänder sedan till bilen. Yngling 175 -180 cm smal kroppsbyggnad. Mönstrad tröja lågskor mörkt hår sydeuropeiskt utseende. 20 - 25 år
Lars Jeppsson
35-40 år. Keps. Mörk jacka ev dunjacka

Utöver dessa kan Rimborns förhör på natten av Lisbet samt ev inge morelius och Martin Wesslén läggas till. De två senare enbart om de jobbade nattskift och inte sov innan förhör.
Detta betyder inte att övriga vittnes är ointressanta utan bara att de inte förhörts tidsmässigt direkt efter dåd. Enligt mig är ANna Hage och Anders Björkman de två viktigaste vittnena, MEN hur mycket hann vittnen samtala med varandra efter dådet? Påverkade de varandra typ med uttalande som, hade han inte mörk rock, var han inte medelålders...
Det är just anna och Anders som är centrala. Tänk om AB hade varit nykterist? Då hade han tagits på större allvar. LPs vittnesmål initialt tillför noll, hon har sett AB och skymtat GM.
Inge mårelius stärker anna o Anders vittnesmål men omöjliggör inte en alternativ GM. Inge säger 30-40 år på GM. Inge bekräftar också ABs beskrivning vilket ger:
Mörk mössa troligen enligt ABs beskrivning.
Mörk jacka/rock
Det finns en alternativ GM här, en person som dessutom ev återvänder efter dådet för att se resultatet? Och han är 180 cm 20-30 år ordinär kroppsbyggnad och har ev sydeuropeiska drag alt mörk svensk.
Endera ca 40 år om man går på huvudspåret alternativt 25 år när man väger in respektive vittnesgruppering Och med Lj så förändras inte detta då han ser GM snett bakifrån/sidan i dåliga ljusförhållanden. Personligen är GM40 inte mer trolig än GM25 om man ser till senare vittnesmål.

Dessa vittnesmål är de absolut mest vitala då de ej påverkats av mediarapporteringen.
Citera
2019-11-11, 00:53
Medlem
GM skjuter OP i magen. OP lever fortfarande efter det första skottet. Dagen innan ser ett vittne krokodilmannen tillsammans med en vän i en trappa. GM är alltså den som skjuter och den andra kör bilen. Det fanns nog en bil som släppte av och hämtade GM på ett annat ställe. GM springer ju inte runt i stan när han har skjuter en statsminster. GM och medhjälparen talar tre språk. Nämligen svenska, ej namngivet och engelska.
Senast redigerad av Loxxa 2019-11-11 kl. 01:23. Anledning: Fel
Citera
2019-11-11, 01:17
Medlem
Måltavlan var nog dom båda. Den sydeuropeiska mannen skjuter OP två gånger i magen. OP lever fortfarande efter det första skottet, men får ytterligare ett skott i sig. Lisbeth får ett skott i ryggen och båda förs i en ambulans till sjukhuset.
De tittar på en film som heter bröderna. Efter filmen går de lite längre bort i kvarteret och stöter på en man, 25-40 år gammal, mörkt hår, glasögon, smal och 180 cm lång. Mannen blir upphämtad en liten bit där ifrån och bilen körs i riktning Tensta.
GM är alltså en vanlig kille som gör ett uppdrag av någon. Han var alltså krokodilmannen.
Fyra flickor som sitter i en bil blir det första vittnet. De springer fram och hjälper paret.

Från vilket land kommer GM från?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydeuropa
Senast redigerad av Loxxa 2019-11-11 kl. 01:21. Anledning: Fel
Citera
2019-11-11, 01:36
Medlem
GM kan vara en student, hatisk medborgare eller högeranhängare.
Citera
2019-11-11, 02:01
Medlem
Kan det vara så att Skandiamannen anlitade
en GM som sköt OP? Den där krokodilmannen från Tensta. Skandiamannen lånade ut sina kläder och portfölj till GM.
Kan det även vara så att Skandiamannen bara var nyfiken eller ville bli känd i pressen?
Skandiamannen såg väl krokodilmannen på Luntmakargatan stå titta mot mordplatsen?
Citera
2019-11-11, 02:10
Medlem
celticjunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej. Låt mig omformulera:

Min slutsats efter att ha studerat fakta i frågan är att OP sköts med andra skottet och att LP träffades av det första skottet.

Det första skottet var antingen ett vådaskott eller ett skott GM avlossade från höften av okänd anledning.

Min slutsats är att det första skottet var ett vådaskott.

Min slutsats är att de vittnen som såg OP avrättas med andra skottet såg rätt.

Moddigt och halt GM halkade till, därav vådaskottet.
Vilka skor hade GM?
Hala "finskor" eller skor med rejäl halkfri gummisula?
Valet av skor ger tycker jag ett uppslag om mordet var planerat eller att GM tog tillfället i flykten
Citera
2019-11-11, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej. Låt mig omformulera:

Min slutsats efter att ha studerat fakta i frågan är att OP sköts med andra skottet och att LP träffades av det första skottet.

Det första skottet var antingen ett vådaskott eller ett skott GM avlossade från höften av okänd anledning.

Min slutsats är att det första skottet var ett vådaskott.

Min slutsats är att de vittnen som såg OP avrättas med andra skottet såg rätt.

Eftersom Delsborn och någontill har sett att Palme samtala med mördaren tyder det mesta på att första skottet var ett vådaskott. Palme har försökt värja sig och fått gm att skjuta LP i rocken.
Vinkeln på LP kappa vittnar om att gm varit mycket nära.
Man har förmodligen haft sällskap från innan reklampelaren där vittnen sett 3 personer samtalar.
LP ljuger och/eller har hamnat i chock.
Citera
2019-11-11, 04:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erektum
Männen som har planlagt anade aldrig i helvetet att fakta via internet och vida fakta rörande SkandiaHuset skulle någonsin komma fram, utan bara bli avhysta med ett ha,ha å häpp,häpp. Det här är inget ha,ha och häpp,häpp. Sanningen och fakta finns där(Skandiahuset).

Mötesscenariot har oxå blivit smutskastat och avhyst. Olof skulle träffa XXXXX...XXXXXXXX där, vid korsningen. Det finns ett fåtal som vet det, men ingen som nämt det, inte för än nu.

Svenk politiker togs av daga.
Den enda Svenska politiker som betytt något negativtposetivt för Sverige, oavsett vad man tycker tycker om/hatar honom, så är det den första och sista man som satt Sverige på kartan ur politisk synvinkel..

Det var detta som neutrala Sverige blev utsatta för, i samarbete med handlingskraftiga och mer kapitalstarka stater. Att dådet utfördes av flera män som hatade Olof Palme är inte längre någon hemlighet.
Men deras dåd var inte att mörda av hatet till Olof. Deras dåd var inte att mörda av Olofs åsikter. Deras dåd var i att mörda för framtiden. Männen i cirkeln har fått sin framtid tryggad tills nu.

En man avlossade skottet som fick Olofs röst att tystna förevigt.

Denna man blev själv avrättad kort därefter, åren går och snart får Sveriges medborgare veta sanningen, sa man.... Det kommer att ta sin tid, men jag ser efter att granskat inläggen på detta forum att några slickar sanningen mer och mer.
Vill inte skriva för mycket men i dagens datoriserade värld, där man kan kommunicera med varandra på ett unikt och helt otänkbart sätt för 25 år sedan, ger detta mord helt andra vyer.

Märkligt att det är så få som lagt fokus på den politiska inriktningen efter Olof Palmes död.

Den politiska inriktningen efter mordet har varit 100% lögn. Mordet var en fantastisk PSYOP. Palme slog hål på såna här uppenbara lögner som är vardag idag.
Citera
2019-11-11, 05:03
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erektum
Kan tyvärr inte yppa så mycket i detta gällande namn mm. Som du säkert vet så är ju mycket av SÄPOsoppan hemligstämplad efter en flera år lång polisutredning. Detta med tanke av rikets säkerhet.
Det är därför allt blivit så att säga "mörklagt".
Namnlistorna och kopplingarna mellan "Gamla"SÄPO- högerextrema svenska poliser och högt uppsatta personer i sydafrikanska säkerhetstjänsten, skulle ju givetvis sätta Svenskt förtroende i ett illa utsatt politiskt läge.
Palmeutredarna har sedan många många år slutat engagerat sig, men med hjälp av att folk är fortsatt intresserade och internets möjligheter att utbyta fakta och söka fakta kommer tids nog ett klockslag då detta måste upp till ytan. Anställda slutar och nya tillsätts, det är bara en tidsfråga då dessa hemligstämplade("mörklagda") förhör måste åter upp i ljuset och granskas för att komma vidare.

Så länge det är lungt och fridfullt bland folket som nöjer sig med att "veta" att det var Christer Pettersson som sköt Olof Palme, så länge ligger dessa förhör i stillan ro. Men jag tycker mig se en tendens till ett återfött liv i diskussion om mordet på Olof Palme, så med ett idogt och faktabaserat arbete kommer ansvariga snart att "lossa" på tyglarna och granska på nytt sådant som bara en liten krets vet/visste (många har gått bort nu) om mordet.

Det vore logiskt om den högervridna falangen inom staten hade bra kontakter med den sydafrikanska säkerhetstjänsten. Sydafrika var ett kvarvarande drömsamhälle efter att Hitler, Mussolini och Franco lämnat walkover.
Citera
2019-11-11, 06:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Gm måste ha hållit vapnet lågt, med revolvermynningen riktad svagt uppåt på ett avstånd av ca 70 cm, vilket den tekniska undersökningen konstaterat. Finns inget att ifrågasätta där.
Skottvinkeln är uppåtriktad, utgångshålet ungefär två cm
ovanför ingångshålet.

Det exakta avståndet mellan hålen har jag inte kunnat läsa mig till, men på bilden det ser ut som ca 25 cm.

Skytten bör i så fall haft revolvermynningen ca 6 cm nedanför ingångshålet.

Lisbeth Palme var 163 cm lång, och jag gissar att ingångshålet då låg ca 125 cm ovan mark, men här flaggar jag för osäkerhetsfaktor. Jag gissar utifrån vad jag tycker verkar rimligt.

Revolvermynningen bör i så fall ha varit ca 120 cm ovanför mark för att få den rätta vinkeln.
En bekväm höjd om skytten var drygt 180 cm lång, och använt ungefär samma typ av höftskott som Jack Ruby.
Vådaskott eller ej.
Diskussionen om skottordning är också så komplicerad att jag inte vågar ha någon åsikt.

Ja, det är väl egentligen det jag försöker förstå.

Varför avlossade GM ett "höftskott " mot LP?

Den version som varit förhärskande i 33 år är att GM står bakom paret Palme och siktar - och då lyckas missa LP på kort avstånd.

Vilket tolkats som att GM var en amatör och inte en kompetent person.

En följd av denna "analys " blev att poliskåren i många år for runt och letade efter- i brist på bättre ord - en ensam galning.

Men tänk om den analysen är felaktig? Tänk om det bara var så att ett skott råkade gå iväg när GM lyfte revolvern ur rocken?

Skottet mot OP var ju mycket välriktat och tyder på kunskap om hur man på effektivast möjliga sätt avrättar en människa.

Kari Ormstad är mycket tydlig på den punkten.

Min slutsats efter denna genomgång är att det första skottet råkade gå iväg av misstag. Jag tror inte att GM avsåg att döda LP.

Jag tror att hans enda mål var att döda OP. När han gjort det sprang han från platsen. Och försvann för alltid.

Det sistnämnda tyder också på kompetens. Liksom att han obemärkt tog sig till Dekorima, inte sköt i t-banan/ vid Grand mm.

Om han ville mörda LP så hade han väl skjutit ytterligare ett skott mot henne?

Om "höftskottet " sedan var första eller andra skottet saknar egentligen betydelse. Det kanske gick av när han sänkte revolvern efter skottet mot Palme? Jag vet inte och det vet ingen annan heller.

Vittnesuppgifterna om att folk hörde ett skott, tittade mot mordplatsen och då såg GM skjuta mot OP varpå OP föll i backen får mig att tro att OP dödades med andra skottet.

Vilket jag ser som helt odramatiskt. Det är väl inte något att härja om? Om det gick till så kan man väl bara acceptera det och gå vidare?

Om det inte gick till så är det inget jag förlorar fattningen över.

Ingen av oss kan BEVISA hur det gick till. Inte jag heller. Jag funderar bara högt i ett diskussionsforum i förhoppning om en intelligent dialog i en sakfråga.

Jag kan inte komma längre i denna fråga nu tror jag.
Citera
2019-11-11, 06:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Vad vill ni komma fram till för svar när ni talar om vem som sköts först? Jag måste veta det för att kunna förstå era argument. Palme skulle skjutas det är vi överens om att Lisbet skjuts först eller sist eller i ett vådaskott gör det någon skillnad för mordet? Det handlar om 5 sek då båda skjuts vi vet inget om mördaren eller gruppen bakom Vi vet inte om det är ett riktigt mord ens vad spelar det då för roll vem som skjuts först? Vilka slutsatser är ni ute efter o dra av denna diskussion?

Jag ser då hellre en diskussionen om kulornas bana om det är möjligt att de kan ha hamnat där de gjorde. Svaret vi arbetar för då som vi försöker få svar på är kulorna ditlagda? Om de är ditlagda vad det då ett mord? Någon kunde rita in kulbanan o vi kunde diskutera rimligheten i att kulan hamnade ute vid vägen sparkads sedan in o hamnade bakom en stolpe. Detta när det va avspärrat och folk undersökte platsen minutiöst.

En detalj Det vittnet som var i trappan dagen innan som hörde 2 pers tala om "blir det ett mord blir det här" Där en av dem hade krokodilväska tycker jag är intressant. Måste finnas folk inom underättelser som vet exakt vem det måste va som vet att han hade en sån väska.

Det har inte kommit till allmän kännedom att det kommit in tips om mannen. Annars är det känt att alla svenskar tokinformerat Pu om allting om högt o lågt så sannolikheten att Säpo elle Pu fått dessa uppgifter är stora. Jag funderar då varför har inget kommit ut som förklarar männens samtal.
Har det suttit någon i Pu och sorterat bort eller arbetar hela Pu med att "detta får vi inte, kan inte utreda"
För det är sådana här detaljer som man kan lösa upp alltihopa men känslan är att man mörkar man vill inte lösa mordet av någon anledning. Tillbaka till vinttnet i trappen igen Kan hon/han ha tecknat av dem? Bodde vittnet i Sthlm kan vittnet sett krokodilväskemannen fler gånger. Varför kom det inte ut en bild av männen i media så vi kunde identifiera männen i trappan. Återigen man vill inte lösa mordet eller anstränga sig för att ta reda på wt-männens identitet kring mordplatsen eller som här i detta fallet krokodilväskemannen o hans vän.

2 saker som talar för att inte alla var insatta i att Palme skulle mördas utan kanske trodde det var en övning är det avslappnade samtalet i trappan utan närmare tanke på att folk hörde vad de sa "blir det ett mord blir det här" 2, Mannen i bilen på åsen där han hör vad kallt det är Statsministern skjuten. Kanske man har som i förebrådet övat på att ta commando på hela statsapparaten som en del i övningen med förpublicerade bild Palme skjuten 5 timmar innan mordet. Sen blir mordet verkligt o Palme skjuts på riktigt alla håller tyst. Palme o Lisbet kan ha gått dit frivilligt som en del i övningen. När personen går fram talar med Lisbet och Palme och något händer och personen blir farlig o all lek blir någotingannat då utropar Lisbet " Vad gör du" förvånat. Kanske mörkar Pu och Säpo att det var en övning

Ett annat vittne som däremot känner till att det ska bli ett mord och springer fort ut ur porten vid Adolf Fredriks kyrkogård o springer på ett hånglande par som nyss ute på gatan sett en basballpolis. Vilken trapp var det mannen sprang ut ur och vilka säkerhetstjänster brukade hyra den holken? Ja det ska Säpo och Pu veta svaret har vi inte fått.
(FB) Vem är det som mördar våra ledare och förebilder?

Som svar på din inledande fråga försöker jag för min del endast förstå vad som hände på mordplatsen.

Jag tycker det är en rimlig ambition i en mordutredning.

Hur skeendet sedan ska tolkas är en helt annan fråga.

Jag söker fakta om mordet och tycker att bilden, i och med fakta om höftskottet, har klarnat. Jag visste inte tidigare att LP besköts med ett höftskott.

Ny kunskap för mig efter 33 år.

Vidare analys får visa vilken betydelse höftskottet kan ha. I det stora hela.
Citera
2019-11-11, 06:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det säger ben-varfor inte alls. Han ger två förklaringsmodeller till lisbetskottet

Nu är du otydlig igen. Jag förstår inte vad du menar?

Varför kan man inte säga att ett uppåtriktat skott avlossades från en lägre höjd?

Finns det, menar du, någon annan förklaring till att kulan passerade kappan nerifrån och uppåt i en svag vinkel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in