2019-11-10, 20:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag antar att jag får komma till vilka slutsatser jag vill?

Jag konstaterar att OP av allt att döma stod upp efter första skottet. Varför skulle just de vittnen som såg det ha fel på syn och hörsel?

Detta innebär att OP dödades med andra skottet.

Det första skottet snuddade då LP och kulan rörde sig nerifrån och uppåt. Du behöver bara studera hennes kappa för att upptäcka det.

Varför är det omöjligt?

Du får så klart tycka vad du vill. Men att säga man kan konstatera att OP stod upp vid andra skottet är magstarkt. Du kan ju tro det, men man kan inte KONSTATERA det. Varför skulle de vittnen som såg att OP ramlade efter första skottet ha fel på syn och hörsel?

Ja skottet rörde sig nedifrån och upp om man ser till jackan. Men också från vänster till höger. Det kan vi konstatera. Och det finns scenarion som passar bättre in på dessa faktum.

Det du säger är inte omöjligt, men man kan inte konstatera det.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-10 kl. 20:09.
Citera
2019-11-10, 20:10
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Nej, jag kommer till slutsatsen att första skottet var ett vådaskott, ofrivilligt avlossat från höften. GM var inte distraherad.

Då återstår frågan om den tangentiella träffen. LP måste ha
vridit sig minst 45 grader i förhållande till framåtriktningen.
I annat fall skulle kulan ha passerat snett uppåt genom
bröstkorgen.

Nu är den svaga uppåtvinkeln en faktor också i det
andra fallet. Om OP föll framåt och LP böjde sig
ner till vänster så skulle en tangentiell träff stämma.
Men om GM stod kvar bakom OP vid andra skottet
så borde den tangentiella träffen ha en vinkel svagt
nedåt istället.
Senast redigerad av ben-varfor 2019-11-10 kl. 20:27.
Citera
2019-11-10, 20:24
Medlem
Några i mitt tycke intressanta citat.

"Wedin frikändes i brist på bevis. Efter rättsprocessen gjorde han under en presskonferens i London 1984 följande anmärkningsvärda uttalande:

Jag arbetar emot Olof Palme och den svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. SÄPO och svensk militär står i motsatsförhållande till sin egen regering.”

Det är möjligt att detta uttalande står för ett av de förmodligen sällsynta tillfällen då han i offentliga sammanhang rakt igenom varit helt sanningsenlig."

De som drev PKKspåret fördärvade åtminstone det första årets utredningsarbete för Palmemordet.
Blev man lurade eller ville man inte komma fram till den verkliga lösningen?

"NATO – Huvudman till “Stay Behind”.
FRA (Försvarets radioanstalt).
SSI – Sveriges militära underrättelsetjänst.
IB – Ljusskygg underrättelsetjänst.
Stay Behind – topphemlig underrättelseorganisation skapad av CIA.
C.G Östling – Högerextremistisk vapenhandlare med bakgrund inom Norrmalms-polisen.
Ebbe Carlsson – Underrättelseman knuten till Socialdemokratiska partiet. Drev PKK-spåret.
Hans Holmér – Före detta SÄPO-chef, ledde Palmeutredningen det första året. Drev PKK-spåret.
Bertil Wedin – Svensk militär och högerextremist. Agent åt den Sydafrikanska säkerhetstjänsten. Korrespondetn på C.G Holms tidskrift Contra. Drev PKK-spåret.
C.G Holm – Högerextremist, knuten till Industriförbundet (P.G Vinges “skyddsling”) och redaktör för tidskriften Contra. Drev PKK-spåret.
Craig Williamson – Sydafrikansk infiltratör, spion och yrkesmördare. Värvade Bertil Wedin.
Curt-Steffan Giesecke – Före detta direktör i Svenska Arbertsgivareföreningen (SAF). Chef för “Stay Behind” från 1978.
P.G Vinge – SÄPO-chef fram till 1970 då han misstänkliggjorde Olof Palme för att vara en säkerhetsrisk. Blev därefter direktör och säkerhetschef inom Industriförbundet.
Charlie Nordblom – Misstänkliggjorde Olof Palme i böcker utgivna av Timbro (SAF och Industriförbundet). Och drev PKK-spåret i veckotidningen Lektyr.
Alf Karlsson – Chef för SÄPO:s terroristrotel. Anslöt sig årsskiftet 1986-87 till det av P.G Vinge bildade säkerhetsbolaget DIP. Skapade och drev PKK-spåret.

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/
Citera
2019-11-10, 21:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Några i mitt tycke intressanta citat.

"Wedin frikändes i brist på bevis. Efter rättsprocessen gjorde han under en presskonferens i London 1984 följande anmärkningsvärda uttalande:

Jag arbetar emot Olof Palme och den svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. SÄPO och svensk militär står i motsatsförhållande till sin egen regering.”

Det är möjligt att detta uttalande står för ett av de förmodligen sällsynta tillfällen då han i offentliga sammanhang rakt igenom varit helt sanningsenlig."

De som drev PKKspåret fördärvade åtminstone det första årets utredningsarbete för Palmemordet.
Blev man lurade eller ville man inte komma fram till den verkliga lösningen?

"NATO – Huvudman till “Stay Behind”.
FRA (Försvarets radioanstalt).
SSI – Sveriges militära underrättelsetjänst.
IB – Ljusskygg underrättelsetjänst.
Stay Behind – topphemlig underrättelseorganisation skapad av CIA.
C.G Östling – Högerextremistisk vapenhandlare med bakgrund inom Norrmalms-polisen.
Ebbe Carlsson – Underrättelseman knuten till Socialdemokratiska partiet. Drev PKK-spåret.
Hans Holmér – Före detta SÄPO-chef, ledde Palmeutredningen det första året. Drev PKK-spåret.
Bertil Wedin – Svensk militär och högerextremist. Agent åt den Sydafrikanska säkerhetstjänsten. Korrespondetn på C.G Holms tidskrift Contra. Drev PKK-spåret.
C.G Holm – Högerextremist, knuten till Industriförbundet (P.G Vinges “skyddsling”) och redaktör för tidskriften Contra. Drev PKK-spåret.
Craig Williamson – Sydafrikansk infiltratör, spion och yrkesmördare. Värvade Bertil Wedin.
Curt-Steffan Giesecke – Före detta direktör i Svenska Arbertsgivareföreningen (SAF). Chef för “Stay Behind” från 1978.
P.G Vinge – SÄPO-chef fram till 1970 då han misstänkliggjorde Olof Palme för att vara en säkerhetsrisk. Blev därefter direktör och säkerhetschef inom Industriförbundet.
Charlie Nordblom – Misstänkliggjorde Olof Palme i böcker utgivna av Timbro (SAF och Industriförbundet). Och drev PKK-spåret i veckotidningen Lektyr.
Alf Karlsson – Chef för SÄPO:s terroristrotel. Anslöt sig årsskiftet 1986-87 till det av P.G Vinge bildade säkerhetsbolaget DIP. Skapade och drev PKK-spåret.

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/

Där har vi sannolikt ett antal av marjonetterna på CIAs lönelista. Stay behind ska redan från början ha varit en konfliktfyllt resa mellan svenska och amerikanska intressen. Det föll ut så att Thede Palm drog det kortaste stråt och svenska stay behind föll över till amerikanerna. William Colby reste till Rom 1953 för att organisera terrornätverket där. Domen mot Hallberg ledde till återupplivad konflikt mellan CIA och svenska intressen och nätverket omstrukturerades för att försöka återta kontrollen från amerikanerna. Den svenska delen av nätverket delades upp i tre delar. Major Grafström ansvarade för vapengömmor, rekrytering, utbildning och militära frågor. Thede Palm organiserade utrymningsvägar och exilplaner. Den tredje avdelningen ansvarade för propaganda och psykologisk krigsföring och hade en okänd ledare. Nätverket finanserades av storföretagen i fadderrörelsen och övervakades av Alvar Lindencrona. Lindencrona levde dubbelliv och satt i ledningen för flera företag. Täckmanteln som företagsledare och arbetet för internationella handelskammaren gav honom möjlighet att resa obemärkt och rapportera till och få instruktioner från CIA och MI6. Lindencrona ledde antagligen nätverket till 1978 och dog tre år senare. Curt Staffan Giesecke tog därefter över och ledde det till avslöjandet 1990.
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-10 kl. 21:10.
Citera
2019-11-10, 22:10
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så den risken skulle konspiratörerna ta? Trots att det måste finnas tusen bättre planer.

På den tiden hade folk dessutom civilkurage. Man gömde sig inte från att göra det rätta

GM bör ha varit uppe på åsen minst 90 sekunder innan Dalsgaard

Rädsla för polisen har varit ett genomgående tema i denna cirkus. Krister Petterson hade ett alibi som sett honom men han vågade inte vittna för han var rädd att polisen skulle ta hans hund. Domaren trodde inte på den förklaringen. Lisbet har uppvisat ett förvånansvärt snuthat för att vara en överklassgumma. CA lät bli att lämna in revolvern för han trodde polisen ville sätta dit någon som de gjorde med Krister Petterson. Anna Hage har vittnat om en mystisk man med uniform och känt en press att vara tyst. Robert Gustafsson har hållt tyst i alla år och sedan säger han att det vimlade av poliser utanför bion. Det finns garanterat fler personer som har låtit bli att vittna av rädsla för polis. Ett vittna blev stämplat som en baglady i en polisiär smutskastningskampanj. Det är normalt vid ett terrordåd att personer känner rädsla och när polisen mörklägger och försöker sätta dit oskyldiga som Ture Nässén är det inte förvånande. Givetvis når rädslan och tystnadskulturen ända upp till högsta ort precis det gjorde i Sovjet, eftersom regeringen inte vågar utreda nätverket.
Citera
2019-11-10, 22:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du får så klart tycka vad du vill. Men att säga man kan konstatera att OP stod upp vid andra skottet är magstarkt. Du kan ju tro det, men man kan inte KONSTATERA det. Varför skulle de vittnen som såg att OP ramlade efter första skottet ha fel på syn och hörsel?

Ja skottet rörde sig nedifrån och upp om man ser till jackan. Men också från vänster till höger. Det kan vi konstatera. Och det finns scenarion som passar bättre in på dessa faktum.

Det du säger är inte omöjligt, men man kan inte konstatera det.

Okej. Låt mig omformulera:

Min slutsats efter att ha studerat fakta i frågan är att OP sköts med andra skottet och att LP träffades av det första skottet.

Det första skottet var antingen ett vådaskott eller ett skott GM avlossade från höften av okänd anledning.

Min slutsats är att det första skottet var ett vådaskott.

Min slutsats är att de vittnen som såg OP avrättas med andra skottet såg rätt.
Citera
2019-11-10, 23:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Då återstår frågan om den tangentiella träffen. LP måste ha
vridit sig minst 45 grader i förhållande till framåtriktningen.
I annat fall skulle kulan ha passerat snett uppåt genom
bröstkorgen.

Nu är den svaga uppåtvinkeln en faktor också i det
andra fallet. Om OP föll framåt och LP böjde sig
ner till vänster så skulle en tangentiell träff stämma.
Men om GM stod kvar bakom OP vid andra skottet
så borde den tangentiella träffen ha en vinkel svagt
nedåt istället.

Jag är inte helt säker på att jag förstår dig rätt men jag tolkar att du menar så här:

För att kula 1 ska ha passerat LP:s rock på det sätt den i verkligheten passerade rocken krävs att hennes överkropp var vänd 45 grader in mot Tunnelgatan?

Om hon istället träffades av kula 2 måste ingångshålet i rocken ha varit ovanför utgångshålet? Dvs skottet sköts snett nedåt istället för verklighetens snett uppåt?

LP kan med andra ord inte ha träffats nedifrån och upp om hon blev beskjuten av en stående GM som sköt från sin normala höjd?

Nej, det låter fullt logiskt.

Skottet som sköts snett nerifrån måste ha avlossats då GM höll vapnet lågt, dvs snett nedanför ingångshålet i LP:s rock.

Ja, det låter fullt logiskt.

LP bör alltså ha haft överkroppen vänd inåt Tunnelgatan då hon träffades av kulan.

Kan det vara så enkelt att hon ville säga något till OP? Han vände sig ju mot henne då han träffades. Hon kan ha sagt något som han skulle svara på? Istället dog han.
Citera
2019-11-10, 23:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Skottet som sköts snett nerifrån måste ha avlossats då GM höll vapnet lågt, dvs snett nedanför ingångshålet i LP:s rock.

Ja, det låter fullt logiskt.

Nej, det säger ben-varfor inte alls. Han ger två förklaringsmodeller till lisbetskottet
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-10 kl. 23:36.
Citera
2019-11-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ja lätt är det inte det här. Jag har uppfattat positionerna på följande sätt:

1) OP gick innanför LP, dvs närmast Dekorima.
2) LP gick 1-2 steg framför OP. De gick ej i armkrok.
3) GM befann sig något steg bakom OP. Han lämnade sin position vid skyltfönstret.

Enligt den tekniska rapporten skjuts OP då i ryggen mitt emellan skulderbladen.

OP-skottet avlossas från höger till vänster i en svag vinkel. Skottet avlossas uppifrån och nedåt, även det i en svag vinkel.

I det ögonblick när kulan träffar OP har OP vridit överkroppen något åt höger som för att tala med LP. Enligt tekniska rapporten.

Som vi vet talar alla vittnen om två skott i tät följd. Ett vittne säger tre skott och något annat uppfattar endast ett skott.

Slutsats= 2 skott i tät följd.

Tiden mellan skotten uppskattas av polisen till 1-3 sekunder. Det är mycket kort tid som inte ger utrymme för några positionsförändringar alls.

Vi får betänka uppgiften 1 sekund.

Det var således inte möjligt för LP att "kasta sig ned över sin make" efter första skottet.

Eftersom 1-3 sekunder är väldigt kort tid är det rimliga antagandet att LP reagerade på skotten först efter andra skottet vilket hon också säger.

Det är efter andra skottet hon HÖR skotten.
Hennes rörelse i riktning OP sker efter andra skottet.

Ergo.

LP stod upp när andra skottet avlossades.

Frågan är då hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp. Skillnaden i höjd mellan in- och utgåmgshål är inte stor, men den finns där.

Vi kan således bortse från påståenden av typen "Ja men hon.måste väl ha vridit kroppen mot sin man och därför träffade kulan som den gjorde".

När kulan träffade LP hade hon inte hunnit reagera.

Nyckelfrågan är hur kulan som snuddade hennes rygg kan vara riktad nedifrån och upp när hon stod rakt upp?

Jag kommer för min del till slutsatsen att GM:s skott som.träffade LP avlossades nedifrån och uppåt.

Av vilket skäl? Det kan vi inte veta eftersom vi inte kan fråga GM.

Mitt ANTAGANDE blir därför att skottet mot LP var ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern ur rocken/jackan.

GM var klart längre än LP och han stod inte på knä och sköt. Han stod rakt upp. Handen med revolvern befann sig alltså i höjd med ingångshålet på LP:s kappa.

Flera vittnen uppgav att de hörde skott 1 och därefter tittade mot mpl. Då såg de GM avlossa skott 2 mot OP.

Det talar för att det uppåtriktade skottet mot LP var skott 1.

Finns någon annan trovärdig förklaring utifrån fakta?
Gm måste ha hållit vapnet lågt, med revolvermynningen riktad svagt uppåt på ett avstånd av ca 70 cm, vilket den tekniska undersökningen konstaterat. Finns inget att ifrågasätta där.
Skottvinkeln är uppåtriktad, utgångshålet ungefär två cm
ovanför ingångshålet.

Det exakta avståndet mellan hålen har jag inte kunnat läsa mig till, men på bilden det ser ut som ca 25 cm.

Skytten bör i så fall haft revolvermynningen ca 6 cm nedanför ingångshålet.

Lisbeth Palme var 163 cm lång, och jag gissar att ingångshålet då låg ca 125 cm ovan mark, men här flaggar jag för osäkerhetsfaktor. Jag gissar utifrån vad jag tycker verkar rimligt.

Revolvermynningen bör i så fall ha varit ca 120 cm ovanför mark för att få den rätta vinkeln.
En bekväm höjd om skytten var drygt 180 cm lång, och använt ungefär samma typ av höftskott som Jack Ruby.
Vådaskott eller ej.
Diskussionen om skottordning är också så komplicerad att jag inte vågar ha någon åsikt.
Citera
2019-11-11, 00:20
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Letar man efter en konspiration och någon som hatar OP intensivt, ja då hittar man Enerström.

Hans politiska åsikter parat med storhetsvansinne och det tragiska att hans son omhändertogs av det sociala (sonen avled sedermera) gör honom till en synnerligen intressant person.

Och om det nu stämmer att han inte längre har alibi för mordnatten... Om inte mördare så kan han mycket väl varit den aggressive man som konfronterade OP utanför Grand, som några vittnat om.
Och man behöver inte ha mer än en mindre konspiration av politiskt motiverade särlingar. Alf med sin låt oss kalla det diagnos, David med sitt behov av en faders gestalt som kan ge honom ett kall, ett uppdrag. Bertil som kallblodigt utnyttjar dem...
Citera
2019-11-11, 00:25
Medlem
Vet man om det fanns någon inom hans släkt som var emot OP?
Citera
2019-11-11, 00:29
Medlem
Vad vill ni komma fram till för svar när ni talar om vem som sköts först? Jag måste veta det för att kunna förstå era argument. Palme skulle skjutas det är vi överens om att Lisbet skjuts först eller sist eller i ett vådaskott gör det någon skillnad för mordet? Det handlar om 5 sek då båda skjuts vi vet inget om mördaren eller gruppen bakom Vi vet inte om det är ett riktigt mord ens vad spelar det då för roll vem som skjuts först? Vilka slutsatser är ni ute efter o dra av denna diskussion?

Jag ser då hellre en diskussionen om kulornas bana om det är möjligt att de kan ha hamnat där de gjorde. Svaret vi arbetar för då som vi försöker få svar på är kulorna ditlagda? Om de är ditlagda vad det då ett mord? Någon kunde rita in kulbanan o vi kunde diskutera rimligheten i att kulan hamnade ute vid vägen sparkads sedan in o hamnade bakom en stolpe. Detta när det va avspärrat och folk undersökte platsen minutiöst.

En detalj Det vittnet som var i trappan dagen innan som hörde 2 pers tala om "blir det ett mord blir det här" Där en av dem hade krokodilväska tycker jag är intressant. Måste finnas folk inom underättelser som vet exakt vem det måste va som vet att han hade en sån väska.

Det har inte kommit till allmän kännedom att det kommit in tips om mannen. Annars är det känt att alla svenskar tokinformerat Pu om allting om högt o lågt så sannolikheten att Säpo elle Pu fått dessa uppgifter är stora. Jag funderar då varför har inget kommit ut som förklarar männens samtal.
Har det suttit någon i Pu och sorterat bort eller arbetar hela Pu med att "detta får vi inte, kan inte utreda"
För det är sådana här detaljer som man kan lösa upp alltihopa men känslan är att man mörkar man vill inte lösa mordet av någon anledning. Tillbaka till vinttnet i trappen igen Kan hon/han ha tecknat av dem? Bodde vittnet i Sthlm kan vittnet sett krokodilväskemannen fler gånger. Varför kom det inte ut en bild av männen i media så vi kunde identifiera männen i trappan. Återigen man vill inte lösa mordet eller anstränga sig för att ta reda på wt-männens identitet kring mordplatsen eller som här i detta fallet krokodilväskemannen o hans vän.

2 saker som talar för att inte alla var insatta i att Palme skulle mördas utan kanske trodde det var en övning är det avslappnade samtalet i trappan utan närmare tanke på att folk hörde vad de sa "blir det ett mord blir det här" 2, Mannen i bilen på åsen där han hör vad kallt det är Statsministern skjuten. Kanske man har som i förebrådet övat på att ta commando på hela statsapparaten som en del i övningen med förpublicerade bild Palme skjuten 5 timmar innan mordet. Sen blir mordet verkligt o Palme skjuts på riktigt alla håller tyst. Palme o Lisbet kan ha gått dit frivilligt som en del i övningen. När personen går fram talar med Lisbet och Palme och något händer och personen blir farlig o all lek blir någotingannat då utropar Lisbet " Vad gör du" förvånat. Kanske mörkar Pu och Säpo att det var en övning

Ett annat vittne som däremot känner till att det ska bli ett mord och springer fort ut ur porten vid Adolf Fredriks kyrkogård o springer på ett hånglande par som nyss ute på gatan sett en basballpolis. Vilken trapp var det mannen sprang ut ur och vilka säkerhetstjänster brukade hyra den holken? Ja det ska Säpo och Pu veta svaret har vi inte fått.
(FB) Vem är det som mördar våra ledare och förebilder?
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-11-11 kl. 01:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in