2019-11-07, 15:18
Avstängd
Ett stort antal folkliga ledare har mördats världen över i modern tid (från WW II och framåt). Andra har dött under mycket suspekta omständigheter och åter andra har avsatts, fängslats eller drivits på flykt med allt annat än demokratiska och lagliga medel.

Finns det någon tanke bakom här? Någon organisation? Nätverk? Har offren någonting gemensamt?

- Lord Moyne: Mördad av den sionistiska terrorgruppen Lehi (Sternligan), 6 november 1944.

- Mohandas Karamchand Gandhi: Mördad av Hindu-nationalisten Nathuram Godse, 30 January 1948.

- Folke Bernadotte: Mördad av den sionistiska terrorgruppen Lehi (Sternligan), 17 november 1948.

- Mohammad Mosaddegh: Avsatt i en CIA-ledd militärkupp, augusti 1953.

- Jacobo Árbenz: Avsatt i en CIA-ledd militärkupp, juni 1954.

- Fidel Castro: Utsätts för en lång rad CIA-ledda mordförsök med början, 1959 och framåt.

- Patrice Lumumba: Mördades av individer underställda Tshombe, Belgien och CIA, 17 januari 1961.

- Dag Hammarskjöld: Dör i en suspekt flygkrasch, 18 september 1961.

- Nelson Mandela: Fängslades med hjälp av CIA, 5 augusti 1962 och friades först, 11 februari 1990.

- Charles de Gaulle: Utsatt för en rad mordförsök utförda av OAS, bl.a. 22 augusti 1962.

- Abd Al-Karim Qasim: Avsatt och avrättad av det irakiska Ba’ath-partiet, februari 1963.

- John F. Kennedy: Påstås mördad av Lee Harvey Oswald, 22 november 1963.

- Malcolm X: Mördades av medlemmar i Nation of Islam, 21 februari 1965.

- Achmed Sukarno: Avsatt i en CIA-ledd militärkupp, 12 mars 1967.

- Che Guevara: Mördad i en CIA-ledd operation, 9 oktober 1967.

- Martin Luther King Jr.: Påstås mördad av James Earl Ray, 4 april 1968.

- Robert F. Kennedy: Påstås mördad av Sirhan B. Sirhan, 6 juni 1968.

- Thomas Merton: Påstås förolyckad, 10 december 1968.

- Salvador Alleende: Mördad i en CIA-ledd militärkupp, 11 september 1973.

- Bob Marley: CIA-lett mordförsök, 3 december 1976.

- Aldo Moro: Mördad av ett CIA-infiltrerat Röda brigaderna, 9 maj 1978.

- Jimmy Carter: Mordförsök av Raymond Lee Harvey and Oswaldo Artiz, maj 1979.

- John Lennon: Påstås mördad av David Chapman, 8 december 1980.

- Ronald Reagan: Mordförsök utfört av John Hinckley Jr., 30 mars 1981.

- Olof Palme: Mord utfört av okänd/a, 28 februari 1986.

- Lady Diana: Död i suspekt bilkrasch, 31 augusti, 1997.

- John F. Kennedy Jr.: Död i suspekt flygkrasch, 16 juli 1999.

Finns det någon/några gemensamma närmnare här?
Citera
2019-11-07, 17:24
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag har för dålig koll för att kunna säga att samtliga har någon gemensam nämnare, men minns att jag jäst följande någonstans: Lady Diana's pojkvän var Dodi Al Fayed. Pappa till Dodi är/var Muhammed Al Fayed, egyptisk affärsman. Pappa Fayed hade kontakter med George de Mohrenschildt, Oswald's CIA handler. Pappa Fayed var gift med Soraya Kashoggi, syster till Adnan Kashoggi, vars brorsson Jamal Kashoggi mördades på Saudiarabiens ambassad häromåret. Vapenhandlare Adnan var utpekad som inblandad i Iran-Contra affären. Pappa Fayed hade kopplingar/kontakter med en annan affärsman, El Amir Atta. Denne Atta's son är Muhammed Atta, en av de påstådda kaparna bakom 9/11.

Vad gäller"journalisten" Jamal Kashoggi så arbetade han för Washington Post. Är "The Post" en CIA-publikation? Var Jamal en CIA agent? Innan mordet så hade Jamal Kashoggi planer på att starta en "ungdomsrörelse" i Saudiarabien. Jag misstänker att Muhammed bin Salman fattade vad som var på gång och took care of business. På ytan påstås USA ha vänskapliga relationer med Saudi men jag är inte övertygad om att det handlar om några äkta känslor. Vad jag tror hände där 1973 var att Nixon/Kissinger viskade i Saudiske kungens öra att spelar ni efter våran pipa, låter vi er sitta kvar vid makten, annars invaderar vi er och tar all er olja. Jag tror att det är det maktförhållandet som råder mellan USA och Saudi än idag.
Citera
2019-11-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Jag har för dålig koll för att kunna säga att samtliga har någon gemensam nämnare, men minns att jag jäst följande någonstans: Lady Diana's pojkvän var Dodi Al Fayed. Pappa till Dodi är/var Muhammed Al Fayed, egyptisk affärsman. Pappa Fayed hade kontakter med George de Mohrenschildt, Oswald's CIA handler. Pappa Fayed var gift med Soraya Kashoggi, syster till Adnan Kashoggi, vars brorsson Jamal Kashoggi mördades på Saudiarabiens ambassad häromåret. Vapenhandlare Adnan var utpekad som inblandad i Iran-Contra affären. Pappa Fayed hade kopplingar/kontakter med en annan affärsman, El Amir Atta. Denne Atta's son är Muhammed Atta, en av de påstådda kaparna bakom 9/11.

Intressant, kände ej till dessa kopplingar.
Enligt den i fallet djuplodande detektiven David Icke avled hon dock för att hon hade upptäckt att prins Charles och resten av kungafamiljen var reptilianer maskerade som människor. Så fallet är alltså redan löst.
Citera
2019-11-07, 18:35
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Intressant, kände ej till dessa kopplingar.
Enligt den i fallet djuplodande detektiven David Icke avled hon dock för att hon hade upptäckt att prins Charles och resten av kungafamiljen var reptilianer maskerade som människor. Så fallet är alltså redan löst.

Vad som låg bakom Dianas död vet jag inget om, men av ovanstående "sammanträffanden" drar jag slutsatsen att det sker saker i bakgrunden som inte kommer fram i mainstream media. Och de (msm) verkar inte heller alltför intresserade av att gå till botten med saker och ting.
Citera
madtops avatar

Moderatormeddelande

Postat av madtop 2019-11-07, 22:35
Medlem
Off-topic raderat.
Tråden är inte till för att diskutera enskilda dödsfall.
Enligt trådstart så är ämnet om det "Finns det någon/några gemensamma närmnare här"

/Moderator
2019-11-07, 22:47
Medlem
Så, på moderaters order är svaret NEJ, det finns inga gemensamma nämnare.
Politiker är alltid mål för oliktänkande, men gällande artister tror jag att det är psykiskt sjuka som varit i farten.
Citera
2019-11-08, 10:06
Avstängd
I ett stort antal fall så är det idag bevisat att CIA låg bakom och i ytterligare fler så mer än skymtar CIA i bakgrunden.

CIA, bevisat:

- Mohammad Mosaddegh

- Jacobo Árbenz

- Fidel Castro

- Patrice Lumumba

- Nelson Mandela

- Achmed Sukarno

- Che Guevara

- Salvador Alleende

CIA, nästan bevisat:

- Abd Al-Karim Qasim

- Charles de Gaulle

- John F. Kennedy

- Malcolm X

- Martin Luther King Jr.

- Robert F. Kennedy

- Aldo Moro

- Bob Marley

- Jimmy Carter

CIA, huvudmisstänkt:

- Dag Hammarskjöld

- Thomas Merton

- John Lennon

- Ronald Reagan

- Olof Palme

- John F. Kennedy Jr.

Återstår:

- Lord Moyne: Går bort eftersom att han knappast kan anses ha varit en folklig ledare.

- Mohandas Karamchand Gandhi: Utgör förmodligen undantaget som bekräftar regeln. Ingen CIA-inblandning vad jag kan se.

- Folke Bernadotte: Går bort av i princip samma skäl som Lord Moyne.

- Lady Diana: Kan ha varit CIA, men mer troligt att det var på brittiskt initiativ.

Så, den gemensamma nämnaren tycks vara CIA och dess samarbetspartners världen över.

Vad göra?
Senast redigerad av onopono 2019-11-08 kl. 10:24.
Citera
2019-11-08, 13:08
Medlem
Kort efter Palme-mordet uttalade Ingvar Carlsson i en tidningsartikel: ”Folk skulle bara veta”… Kommer tyvärr inte ihåg den fortsatta ordalydelsen, men det handlade om att ifall folk fick veta vilka som låg bakom mordet, så skulle det bli uppror. Jag tror att ledande politiker än idag känner till sanningen och anpassar sig därefter, för att slippa dela Palmes öde. Så då är frågan: Vilka gynnas av den förda politiken?
Citera
2019-11-08, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Kort efter Palme-mordet uttalade Ingvar Carlsson i en tidningsartikel: ”Folk skulle bara veta”… Kommer tyvärr inte ihåg den fortsatta ordalydelsen, men det handlade om att ifall folk fick veta vilka som låg bakom mordet, så skulle det bli uppror. Jag tror att ledande politiker än idag känner till sanningen och anpassar sig därefter, för att slippa dela Palmes öde. Så då är frågan: Vilka gynnas av den förda politiken?
Ja, det verkar som att även Palmemordet är ’too big to fail’. Att mordet om uppklarat ”skulle skaka Sverige i sina grundvalar” (Holmér).

Jag ser ingenting tillräckligt stort som skulle göra det, utöver Sveriges outtalade allians med NATO (CIA) under det kalla kriget.

Det är det enda som hypotetiskt är too big.

Fortfarande.
Citera
2019-11-08, 20:39
Medlem
Thurizas-09s avatar
Blir ju lätt hänt att en sådan trådstart utmynnar i att enskillda fall får tråden att spåra ur.

Därutöver är det rätt klarlagt vid det här laget att diskussionen skall styras in på den sedvanliga diskursen. I klartext: CIA ligger bakom allt ont som sker för att bekräfta trådstartarens världsbild.

D.v.s. att det egentligen är "kritvita" högerextremister som styr allt och fimpar eventuella hot deras hegomoni urskiljningslöst. Det handlar om inget annat.

Nelson Mandela exempelvis, levde till en högaktningsvärd ålder långt efter att hans kamp var vunnen.

Men då beslutade CIA att helt enkelt mula honom. Oklart varför. Regnbågsnationen misslyckades för alla att se från dag ett och ett eventuellt planlagt mord på Mandela hade varit fullständigt meningslöst oavsett.

Det äger riktighet att att det finns krafter som undanröjer obekväma individer. Men knappast några övervintrade nazister som plötsligt fick makten igen? Det är de som krossade dem med folkrättsvidriga åtgärder som sitter vid spakarna.

De styr nu. De icensätter katastrofala flyktingströmmar till Europa. De har krossat allt folkligt motstånd i Europa sedan de övertog makten.

Hur fan någon kan sitta och drömma om en hemlig nazistisk konspiration när världsordningen går precis tvärtemot är ju synnerligen märkligt.

Att försöka uttnyttja en del lönnmord, troligtvis begågna
med motiv i att undanröja verkliga motståndare, för att propagera för en världsbild alla skall tillbe är minst sagt att rikta om sökarljuset.
Citera
2019-11-08, 22:24
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
I ett stort antal fall så är det idag bevisat att CIA låg bakom och i ytterligare fler så mer än skymtar CIA i bakgrunden.

Detta var min första tanke men tyckte inte jag hade tillräckligt på fötterna för att påtala det.

Ett av exemplen jag känner till och som jag skrev ett inlägg om är Sukarno. Jag skrev lite om USA's motiv till att peta Sukarno och istället sätta in den korrupta, brutala diktatorn, tillika Kissinger's kompis Suhartu, men det blev raderat av moderator, se ovan.
Citera
2019-11-09, 00:09
Medlem
”CIA, nästan bevisat” ”Jimmy Carter”.
Hmm... Han lever ju?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto