Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-10, 18:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Medan revolvern var på väg ner i fickan på GM?

https://ibb.co/9gVWTY1
intressant, har inte hört denna teori vad jag kan minnas.
Citera
2019-11-10, 18:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Medan revolvern var på väg ner i fickan på GM?

https://ibb.co/9gVWTY1

Inge Morelius: "Han går ju upp bakom mannen, tar som jag uppfattar det med vänsterhanden på axeln på honom och han höjer högerarmen och som jag uppfattar det så smäller två skott i tät följd. Det smäller två gånger och mannen sjunker ihop. Och mördaren då han tar ner armen lugnt och stilla och stoppar handen i fickan." (FUP 372)

Minst lika troligt som den andra teorin.

Men snarare missade man Olof med andra skottet för han föll snabbare än tänkt, och skottet träffade Lisbet.

Enklast är troligast
Citera
2019-11-10, 18:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
intressant, har inte hört denna teori vad jag kan minnas.
Jag bara vände på det vi har pratat om, medan revolvern var på väg ur fickan på GM.
Senast redigerad av 299792458 2019-11-10 kl. 18:43.
Citera
2019-11-10, 18:39
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så den risken skulle konspiratörerna ta? Trots att det måste finnas tusen bättre planer.

På den tiden hade folk dessutom civilkurage. Man gömde sig inte från att göra det rätta

GM bör ha varit uppe på åsen minst 90 sekunder innan Dalsgaard

Absolut. De räknade lätt med att det skulle mörkläggas det var därför de poserade med walkie-talkies. De räknade med att de kunde bunta ihop alla med konspirationsteoretiker som tror att Elvis lever. Det misslyckades men det gick bra ett tag. Detta mord kommer antagligen gå till historien som en NATO-PSYOP.

Det finns ett tunnelsystem i berget också. Där syns inget.
Citera
2019-11-10, 18:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Minst lika troligt som den andra teorin.

Men snarare missade man Olof med andra skottet för han föll snabbare än tänkt, och skottet träffade Lisbet.

Enklast är troligast
Du glömmer att skotten har två olika vinklar och att ett skott går upp medan ett går ner.

https://ibb.co/PwwGJRh
Citera
2019-11-10, 18:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Absolut. De räknade lätt med att det skulle mörkläggas det var därför de poserade med walkie-talkies. De räknade med att de kunde bunta ihop alla med konspirationsteoretiker som tror att Elvis lever. Det misslyckades men det gick bra ett tag. Detta mord kommer antagligen gå till historien som en NATO-PSYOP.

Det finns ett tunnelsystem i berget också. Där syns inget.

Ok, lycka till med det där.
Citera
2019-11-10, 18:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du glömmer att skotten har två olika vinklar och att ett skott går upp medan ett går ner.

https://ibb.co/PwwGJRh

Nej det ingår. Andra skottet missar en fallen Olof och träffar en vriden, böjd Lisbet. Andra skottet måste inte gå uppåt - sett till gatan, det går uppåt - sett till kappan.
Citera
2019-11-10, 18:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ok, lycka till med det där.

Det är egentligen inte särskilt kontroversiellt. Italiens premiärminister undrade öppet om det inte var stay behind som mördade Palme. Detta var på 90-talet i början på den italienska skandalens utveckling. Ännu har inte regeringen vågat utreda stay behinds inblandning och det säger egentligen allt eller rättare sagt att om det är stay behind så är det låt gå som gäller.
Citera
2019-11-10, 19:16
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Eller så är det mer troligt att det var andra skottet som träffade LP

återigen vill jag be och böna läsarna om pröva hur en 357 som avfyras snett bakom örat är en totalt brutalt händelse. Jag uppmanar alla som har intresse i fråga att gå till en upplevelse-skjutbana och lyssna på ett skott utan hskydd. (glömde öronskydden på en betydligt beskedligare pickadoll i förrgår och det ringer fortfarande i öronen.) En 357 låter lika mycket som en handgranat (so det är sant, jag har siffror på det, även om det finns flera modifikationer på den sanningen ((och man överlever förstås inte en handgranat så nära.))) Det är iallafall inget inget man vänder sig om efteråt och undrar om de är smällare, man hukar sig kanske i fosterställning om man är ovan och oförberedd. Det måste tas in i varje diskussion om skott, skottordning, och vapen.
Citera
2019-11-10, 19:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
återigen vill jag be och böna läsarna om pröva hur en 357 som avfyras snett bakom örat är en totalt brutalt händelse. Jag uppmanar alla som har intresse i fråga att gå till en upplevelse-skjutbana och lyssna på ett skott utan hskydd. (glömde öronskydden på en betydligt beskedligare pickadoll i förrgår och det ringer fortfarande i öronen.) En 357 låter lika mycket som en handgranat (so det är sant, jag har siffror på det, även om det finns flera modifikationer på den sanningen ((och man överlever förstås inte en handgranat så nära.))) Det är iallafall inget inget man vänder sig om efteråt och undrar om de är smällare, man hukar sig kanske i fosterställning om man är ovan och oförberedd. Det måste tas in i varje diskussion om skott, skottordning, och vapen.

Jag tycker detta stödjer att LP träffades av andra skottet. Olof hade aldrig haft ryggen mot GM två sekunder efter en sådan smäll, så han måste ha träffats av första skottet
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-11-10 kl. 19:30.
Citera
2019-11-10, 19:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
1. Det kan du inte konstatera. Det finns vittnesmål som säger OP var nere innan andra skottet. Att andra vittnen säger nåt annat kan bero på att människor är dåliga på att jämföra syn- och hörselintryck.

2. Det finns förklaringar även om det var andra skottet som träffade LP.

Dina två konstateranden är svajiga, minst sagt

Om nu första skottet var ett vådaskott som träffade LP. Varför var hon i så fall vänd 45 grader in mot husväggen?

Jag antar att jag får komma till vilka slutsatser jag vill?

Jag konstaterar att OP av allt att döma stod upp efter första skottet. Varför skulle just de vittnen som såg det ha fel på syn och hörsel?

Detta innebär att OP dödades med andra skottet.

Det första skottet snuddade då LP och kulan rörde sig nerifrån och uppåt. Du behöver bara studera hennes kappa för att upptäcka det.

Varför är det omöjligt?
Citera
2019-11-10, 19:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om man lägger till att GM reflexmässigt sköt mot den som kunde observera
honom och att detta hörde ihop med att LP vridit/vänt sig minst 45 grader
så blir den tangentiella träffen begripligare.

Eftersom OP var primärmålet så frågar man sig vad detta säger om GM.
Skulle en fanatiker låta sig distraheras från primärmålet?
Skulle en "professionell" skjuta först mot en observatör?

Nej, jag kommer till slutsatsen att första skottet var ett vådaskott, ofrivilligt avlossat från höften. GM var inte distraherad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in