Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-10, 15:36
Medlem
Ja det grips allt efter halmstrån när man kritiserar Greta.
2019-11-10, 16:12
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajj
Jag visste inte om att jag har klimatallergi. Däremot har jag svårt för osanning. Vad beträffar dom 11 000 vetenskapsmännen - om du kan visa på vad dom har fel i så tar jag gärna del utav detta.

Musse Pigg har alltid rätt.
2019-11-10, 16:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
När du inte kan svara försöker du flytta fokus på något annat. Det är greta som är topic i tråden och inte jag. Hon har själv tagit på sig rollen som klimat jesus så därför kan väl hon offra sin välfärd för att andra ska få det bättre. Men när hon riskerar sin trygghet är det inte intressant.

Men hur Greta agerar är i fas med vad hon säger. Hon har i första hand riktat in sig på västvärlden och agerar därefter. Hon gör som hon säger.

Det här med Kina kommer från andra personer. Därför tycker jag att de som klagar på Kina ska göra som Greta och agera själva istället. Som Greta gjorde. Sluta prata och börja agera.

Om Greta gör rätt eller fel kan diskuteras, men hon har valt denna taktik. Och man kan väl inte vänta mer från en 16-årig tjej? De flesta orkar inte ens protestera i lilla Sverige. Som bekant fick andra personer också förslaget att protestera utanför den svenska riksdagen förra året, men de orkade inte eller ville inte. Greta däremot har åkt runt i två världsdelar och var på väg till en tredje världsdel, när det sket sig med planerna. Hon har alltså gjort mer än någon tonårsflicka i världen gjort hittills.

Greta är dock inte främmande för att besöka Kina, enligt egna ord, så vem vet vad hon hittar på under våren.

Sedan får man komma ihåg att länder som ligger efter väst i utvecklingen har tillåtelse enligt Paris-avtalet att släppa ut mycket CO2 under ett antal år framöver. Detta för att de ska komma ikapp utvecklingsmässigt. Det finns en historisk budget att ta hänsyn till. Equity som det kallas på engelska.

Det är viktigt att man förstår detta, när man jämför olika länders CO2-utsläpp. Man kan ha åsikter om detta, men man måste känna till detta.

Alternativet är att (försöka) hindra länder som ligger efter väst i utvecklingen att komma ikapp. Det är förutom moraliskt tveksamt oerhört svårt rent praktisk. För hur ska man bära sig åt? Bomba dem? Eller ett jätteembargo mot dem? Vad händer om man inför ett jätteembargo mot Kina, som tillverkar nästan allt vi i väst använder?
2019-11-10, 16:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tycker Greta känns högkonjunktur. När det börja svida i plånboken och blattarnas härjningar blir allt mer uppenbara för svensson så kommer ingen bry sig om henne längre.

Detta har du nog helt rätt i.

En lågkonjunktur plus allt mer och allt grövre gängvåld gör att väldigt många kommer att prioritera annat än klimatet under de närmaste åren. Har man nyss haft ett sprängdåd i sitt kvarter eller nyss blivit arbetslös så känns det som mer angeläget att fundera på än klimatet om 50 år.

Det här att bekymra sig om klimatet känns som något man gör när livet i övrigt flyter på ganska bekymmerslöst. Då har man tid över att även tänka på annat.
2019-11-10, 16:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tycker Greta känns högkonjunktur. När det börja svida i plånboken och blattarnas härjningar blir allt mer uppenbara för svensson så kommer ingen bry sig om henne längre.

Det intressanta är att färre har klimatpanik i Sverige, Gretas hemland, än i många andra västländer. Miljöpartiet fortsätter att ligga runt 5 % och många är trötta på, eller till om med kritiska till, Greta.

Jag tror har det har flera orsaker:

1) Greta har hållit på längre i Sverige så fler har hunnit tröttna, detta kan hända i andra länder.
2) Många inser att det inte är svenska plastpåsar som är problemet i världen; Sverige har redan en ovanligt bra energiförsörjning för klimatet; och att MP faktiskt försöker försämra detta med sina klimatskadliga vindkraftverk och nedläggning av klimatneutral kärnkraft.
3) MP har haft stort inflytande av styret av Sverige sedan 2011 med katastrofalt resultat för välfärden, tryggheten och t.o.m. klimatet. Klimataktivisterna har helt enkelt haft tid att visa på sin oduglighet i Sverige.
2019-11-10, 17:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Detta har du nog helt rätt i.

En lågkonjunktur plus allt mer och allt grövre gängvåld gör att väldigt många kommer att prioritera annat än klimatet under de närmaste åren. Har man nyss haft ett sprängdåd i sitt kvarter eller nyss blivit arbetslös så känns det som mer angeläget att fundera på än klimatet om 50 år.

Det här att bekymra sig om klimatet känns som något man gör när livet i övrigt flyter på ganska bekymmerslöst. Då har man tid över att även tänka på annat.

Nej 10 år. Just tiden vi har kvar att leva är det enda konsekventa i klimatfrågan. På sjuttiotalet var det 10 år till nästa istid, sedan har det varit 10 år tills växthuseffekten smälter all is och höjer havsnivån med antal meter. Nu är det 10 år till de mer diffusa "klimatförändringarna". Ja om ett par år är det fortfarande 10 år. Det är en konstant som alltid skjuts fram i tiden. Däremot kan det vara 10 år till något annat framöver, kanske istiden gör en comeback?
2019-11-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ser att ni spekulerar i hur Greta tog sig från västra USA till östra USA.

Jag har inte läst några detaljer om detta, men detta fotografi tyder väl ändå på att de åker bil? I alla fall den dagen som fotot togs:

Jag kan dessvärre inte se någon bil men det bevisar förstås inte att det inte finns någon. Ser bara att hon står ute i ett ökenlandskap.

Däremot kan man tycka att Greta, med sin gränslösa intelligens, inte borde missa tillfället att visa upp Teslan. Annars föds bara en massa spekulationer av lågpannade, klimatförnekande, manliga SD-röstare som tar alla tillfällen i akt att 'hata på' henne. Vad skulle kunna vara enklare än att visa sig intill bilen och redogöra för sin resa? För att inte ge näring åt alla som är "köpta av oljeindustrin" och bara vill ifrågasätta hennes påståenden om fossilfria resor.

För övrigt har jag ett svagt minne av att någon (Ellen?) sa i en intervju att Greta hade åkt bil och tåg i Nordamerika. Ingen som känner igen det?
2019-11-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Greta åker gärna till Kina om hon får en inbjudan har hon sagt.

Men hur seriös är du och andra klimatförnekare (yes, jag använde ordet) när ni jämför det totala utsläppet av koldioxid för världens folkrikaste land med lilla Sverige för att angripa Greta? Det är lika korkat som att jämföra BNP rakt av med ett stort och ett litet land. Det säger inte mycket. Kina släpper ut dubbelt så mycket koldioxid i ton som USA. Men jämfört per capita släpper USA ut dubbelt så mycket koldioxid som Kina. Sverige har ganska låga utsläpp per capita eftersom vi använder mycket vattenkraft och kärnkraft. Kina ligger någonstans i mitten när det gäller utsläpp per capita. Det är symptomatiskt för klimatförnekare att resonera som att det är ingen idé att vi i Sverige gör något eftersom Kina ändå släpper ut så mycket i ton räknat. Vill man få ned utsläppen av fossila material så måste alla bidra, inte bara Kina.

Korkat och korkat, det får stå för dig.

Problemet är att fossilutsläppen minst måste halveras inom 10 år, enligt Greta. Det är fullkomligt omöjligt om ett stort land som Kina inte bara fortsätter som nu utan även får fria tyglar att öka sina utsläpp enormt.

Med ditt sista påstående tycks du göra en rejäl tankevurpa. Det är väl för f-n ingen som har påstått att bara Kina ska bidra. Däremot tycker Greta m.fl. (=undertecknarna av Parisavtalet) att just Kina ska slippa. Att det därigenom blir omöjligt att nå klimatmålen spelar tydligen ingen roll. Inte ens om vi höjer priset på plastkassar till 14 kr.

Logiskt, much?
2019-11-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Musse Pigg har alltid rätt.
Ja dom var slarviga när dom kontrollerade namnen på listan. Dom felaktiga namnen är ju borttagna nu och det återstår ändå ca 11 000 forskare på den vad jag förstår.

Är dom här 11 000 forskarna lättlurade? Borde dom läsa Samnytt och liknande media så att dom lär sig hur det ligger till med saker och ting? Lite mer Putin, Trump, Ryssland, fake news och konspirationsteorier med andra ord? Borde Greta förstå att Samnytt har rätt trots att denna media sprider rena felaktigheter (vilket jag belyste tidigare)? ...
2019-11-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Korkat och korkat, det får stå för dig.
Däremot tycker Greta m.fl. (=undertecknarna av Parisavtalet) att just Kina ska slippa. Att det därigenom blir omöjligt att nå klimatmålen spelar tydligen ingen roll. Inte ens om vi höjer priset på plastkassar till 14 kr.

Logiskt, much?
Greta tycker väl inte att Kina skall slippa undan. Varför tror du det? Hon vänder sig till all världens makthavare i sin kritik.
2019-11-10, 18:41
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajj
Ja dom var slarviga när dom kontrollerade namnen på listan. Dom felaktiga namnen är ju borttagna nu och det återstår ändå ca 11 000 forskare på den vad jag förstår.

Är dom här 11 000 forskarna lättlurade? Borde dom läsa Samnytt och liknande media så att dom lär sig hur det ligger till med saker och ting? Lite mer Putin, Trump, Ryssland, fake news och konspirationsteorier med andra ord? Borde Greta förstå att Samnytt har rätt trots att denna media sprider rena felaktigheter (vilket jag belyste tidigare)? ...

ca 264 akademiska forskare i ämnen med direkt betydelse för klimatet men du kan väl namnge dom andra som ingen hittar. Jag tycker att greta borde ta till sin info från mina länkar och sen skaffa sig en egen uppfattning och inte låta sig styra av andra som bara vill utnyttja hon.
Står greta bakom dessa 11 000 forskare att befolkningen måste minskas? Anser greta att jorden är överbefolkad eller inte?

https://www.nyatider.nu/massmedierna...-000-forskare/
Citat:
Ingen av dessa nyhetsförmedlare genomförde ens en grundläggande kontroll av materialet de presenterade. Man missade att av dessa påstådda 11 000 forskare var bara en bråkdel faktiska forskare, och än färre arbetar med klimatforskning. Det vill säga om man inte menar att Musse Pigg är en klimatforskare.

https://nyadagbladet.se/kronikor/11-...for-klimathot/
Citat:
Av 256 slumpmässigt utvalda personer har bara runt hälften akademisk forskarstatus. 55 är nuvarande eller tidigare professorer. 37 är docenter och forskare med doktorsgrad, och 26 är doktorander. Urvalet är de 85 första under initialen A, de 92 första under initialen E och de 79 första under initialen O.

Av dessa 118 akademiska forskare fann jag bara sex inom för klimatet relevanta discipliner: astrofysik, atmosfärfysik, havsforskning, geologi och glaciologi (om glaciärer och isar). Det är bara 2,3 procent av 256 utvalda. Samma andel av alla 11 258 undertecknarna skulle bli 264 akademiska forskare i ämnen med direkt betydelse för klimatet.

Citat:
Det är inte sant att 97-98 procent av världens klimatforskare skulle vara eniga om att människan hotar Jordens klimat. I tre studier är det bara 0,7 procent, 3,6 procent och 0,5 procent av de först tillfrågade som anser att mänsklig verksamhet har betydande eller avgörande inverkan på Jordens klimat.

https://bakomkulissernabiz.wordpress...aneten-jorden/

Citat:
Idag äter media återigen kråkor som enligt uppgift är en ny vetenskaplig uppsats, som är undertecknad av 11 000 forskare, vilka kräver att världens regeringar vidtar åtgärder för att eliminera miljarder människor från vår planet. (”Democid” är förresten termen som beskriver massmord som genomförts av regeringar. Under förra seklet eller så har världsregeringar redan massmördat 262 miljoner människor. Tydligen är det inte tillräckligt nog, enligt folkmordsklimatforskarna.)
2019-11-10, 18:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag kan dessvärre inte se någon bil men det bevisar förstås inte att det inte finns någon. Ser bara att hon står ute i ett ökenlandskap.

Nej. Man ser ingen bil där, men med tanke på hur landskapet ser ut och att det verkar vara helt öde i övrigt så känns en rimlig gissning att de åkt med en bil på en väg, och sedan tagit en paus. Och i samband med det tagit ett foto.

Det känns som att man kan stryka tåg och flyg direkt. Det brukar (normalt) vara långt till ödemarken från tågstationer och flygplatser. Tänk även på bildtexten:

"Since Friday afternoon I’ve been traveling east through the beautiful southern states in the USA to get to the east coast and hopefully find a transport to COP25 in Madrid..."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in