2019-11-09, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/mammans-krasch-hon-dodade-sin-4-arige-son/

Ja, där fick man en del svar. Hon var alltså påverkad så gott som varenda dag, och även vid gärningstillfället... Mycket möjligt att hon inte var medveten om vad hon gjorde, eller i alla fall inte menade att det skulle sluta så illa.

Märkligt att socialen inte haft mer koll, trots att hon haft kontaktfamilj. Soc brukar ju "inofficiellt" använda sina kontaktfamiljer som spioner, för att hålla lite koll på hur det ser ut i hemmet och hur mamman/föräldrarna verkar må, när kontaktmamman eller -pappan hämtar barnet för den regelbundna vistelsen hos sig. Kontaktfamiljen meddelar då sin kontakt på soc, om det verkar väldigt stökigt eller om mor ser ut att vara påverkad...
Citera
2019-11-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Sorglig berättelse om ett barn i sin uppväxt inte har haft det lätt...Tyvärr fick en fyraåring offra sitt liv i detta destruktiva liv.

Ja så sorgligt så man blir ledsen hur kunde det bli så här? Polisens utredare beskriver det som något av det sorgligaste hon varit med om
inom sitt yrke i över 40 år.

Citat:
Man har också genom den rättsmedicinska undersökningen fått fram uppgifter om hur barnet dog och kunnat fastställa en preliminär dödsorsak.
– Under alla mina över 40 år vid polisen har jag aldrig tidigare varit med om en sådan tragisk händelse, säger Inger Ohlsson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/mammans-krasch-hon-dodade-sin-4-arige-son/
Senast redigerad av Doiten 2019-11-09 kl. 19:59.
Citera
2019-11-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, där fick man en del svar. Hon var alltså påverkad så gott som varenda dag, och även vid gärningstillfället... Mycket möjligt att hon inte var medveten om vad hon gjorde, eller i alla fall inte menade att det skulle sluta så illa.

Märkligt att socialen inte haft mer koll, trots att hon haft kontaktfamilj. Soc brukar ju "inofficiellt" använda sina kontaktfamiljer som spioner, för att hålla lite koll på hur det ser ut i hemmet och hur mamman/föräldrarna verkar må, när kontaktmamman eller -pappan hämtar barnet för den regelbundna vistelsen hos sig. Kontaktfamiljen meddelar då sin kontakt på soc, om det verkar väldigt stökigt eller om mor ser ut att vara påverkad...

Håller verkligen med dig!
Kan soc brustit i något här? Oavsett kommer inte den oskyldiga lilla pojken tillbaka.

Citat:
I utredningsmaterialet framgår dock att mamman haft stödinsatser från socialtjänsten för sitt föräldraskap.

Senast redigerad av Doiten 2019-11-09 kl. 20:02.
Citera
2019-11-09, 20:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Håller verkligen med dig!
Kan soc brustit i något här? Oavsett kommer inte den oskyldiga lilla pojken tillbaka.

Ja, såklart att de har brustit. Mamman borde inte ha kunnat komma undan med ett så allvarligt missbruk, när socialen redan var inkopplade. Och hon hade ju en bakgrund som missbrukare också. Varför satte de henne inte på regelbundna urinprovskontroller? Det finns många föräldrar som har det - testar de positivt, eller inte dyker upp på provtagningen, så hämtas barnen omedelbart.

En annan möjlig insats, hade varit att låta en "hemmahosare" (typ boendestödjare, behandlingsassistent, socialpedagog) besöka henne några timmar varje vecka. Man kan även låta personal från soc göra oanmälda hembesök då och då - det kan räcka för att föräldrarna ska hålla sig nyktra, då de aldrig vet när socialtanten kan dyka upp...
Citera
2019-11-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, såklart att de har brustit. Mamman borde inte ha kunnat komma undan med ett så allvarligt missbruk, när socialen redan var inkopplade. Och hon hade ju en bakgrund som missbrukare också. Varför satte de henne inte på regelbundna urinprovskontroller? Det finns många föräldrar som har det - testar de positivt, eller inte dyker upp på provtagningen, så hämtas barnen omedelbart.

En annan möjlig insats, hade varit att låta en "hemmahosare" (typ boendestödjare, behandlingsassistent, socialpedagog) besöka henne några timmar varje vecka. Man kan även låta personal från soc göra oanmälda hembesök då och då - det kan räcka för att föräldrarna ska hålla sig nyktra, då de aldrig vet när socialtanten kan dyka upp...

Helt rätt Soc har allvarligt brustit i sin roll här! Stackars liten att behöva leva otryggt och bli mördad så ung😪
Citera
2019-11-09, 20:23
Medlem
Citat:

Socialen måste ha brustit ordentligt här frågan är om dem kommer berätta varför de inte gjorde något.
Då hade kanske pojken varit vid liv idag.
De kunde kanske också placerat pojken
hos en kärleksfull familj där han fått de bra.
Citera
2019-11-09, 22:11
Medlem
hannybannys avatar
Citat:

Men visste soc om att hon hade ett missbruk? Om de inte visste om missbruket kan de ju knappast kunna gjort nåt. Sen, om de visste, så kan de kan inte tvinga någon till up om föräldern inte vill. Och om föräldern inte går med på det så måste soc istället ha mycket starka grunder/bevis på att hon är olämplig. Det räcket inte med att de vetat att hon missbrukat om hon sen blånekar i förvaltningsrätten, vid en eventuellt lvu ansökan och säger att hon slutat, för då blir det ord mot ord. Så det är svårt. I principmåste hon åka dit för polisen upprepade gånger och då bli påtvingad tester som soc sen får del av, för att soc ska kunna få sådana bevis.
Citera
2019-11-09, 23:24
Medlem
Litar aldrig fullt ut på att en journalist på Expressen skriver en korrekt artikel. Just denna som kom idag innehåller en massa fakta från bakåt i tiden, men det nämns ingenting om källa när det gäller den aktuella händelsen. För inte babblar varken polisen, åklagare eller advokater med journalisten och att denne skulle ha köpt sig ensamrätt på informationen. I så fall har det begåtts grova tjänstefel. För visst är allt sekretessbelagt i det här fallet?

Artikeln inleds med:
"Den 31-åriga mamman uppger själv att hon närmast dagligen nyttjade alkohol och morfininnehållande hostmedicin.
I sitt berusade tillstånd tog hon livet av sin egen fyraårige son i bostaden."

Därefter uttalar sig en kommissarie. Texten är skriven som att det är kommissarien som berättar ovan historia, men så är det nog inte. Det är journalistens egen spekulation som läggs fram som klarlagd "fakta". Det där kan lika gärna ha hämtats från denna tråden där ju dagligt alkoholintag blivit en trådsanning (utan källa).

Säger inte att artikeln är lögn eller att det ens finns minsta faktafel i den. Men jag litar inte helt på allt som står där, då jag vet att kvällspressen ofta ljuger och även har ljugit i det här fallet vid ett tidigare tillfälle (då var det dock Aftonbladet). Men ta den inte som ett exakt facit. Allt som står i Expressen måste man vara väldigt noga med att dubbelkolla fakta på annat håll, och så länge den inte finns så skall Expressens artiklar betraktas som spekulationer. Och man kan inte börja hänga soc med en spekulativ artikel från Expressen som "källa". Vänta med det tills facit kommer.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-11-09 kl. 23:27.
Citera
2019-11-10, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Håller med, det är ett jädra tjat om att mördare har autism, det är ju långt mer vanligt med psykopater och sociopater utgör dessa gärningar.
I detta fall, ser det ut som hon är väldigt kall efteråt.
Låter mer som psykopati enligt mig?
ser kall ut? Hon påminner om en som blev helt friad i Kristianstad. Den tjejen var kall. Iskall.
Citera
2019-11-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Sorglig berättelse om ett barn i sin uppväxt inte har haft det lätt...Tyvärr fick en fyraåring offra sitt liv i detta destruktiva liv.
Då kunde inte heller frikyrkan i Halmstad rädda honom..
Men de kanske inte visste hur han hade det med mamman.
Citera
2019-11-10, 11:08
Medlem
Jag blir så innihelvette provocerad och förbannad efter att ha läst artikeln. Nu är jag ännu mer arg på mamman..
Dom målar upp henne som en offerkofta och en sorglig historia.

Det enda som är sorgligt är att mamman haft en trasig bakgrund och att barnet har blivit mördad.
Allt annat är bara ett jävla skitsnack!
Hon som förälder borde faktiskt ha bett om att sitt barn hade blivit omplacerat.

Sen förstår jag inte riktigt mig på soc här. En ensamstående kvinna med ett känt missbruk, förmodligen borderline, destruktiva relationer, problem med försörjning, sociala insatser, soc anser att hon haft bristande förälsrsrförmåga fullt ut.
Och ÄNDÅ har pojken fått bort kvar hos henne. ? Soc tar barn höger och vänster i dag utan mindre anledningar och här har dom svart på vitt att hon brister i sin föräldrarroll och dokumenterade problem och ändå bör pojken där?

Mamman förtjänar en fet livstidsdom och soc har fanimig gjort grova tjänstefel och är delaktiga i varför barnet dött.

Jag kan bara tänka mig hur denna stackars grabb fått genomlidit dessa 4år av sitt liv med missbruk, orosanmölningar och soc möten, våld i hemmet, en mamma med empatistörningar och agresstionspoblematik med ingen bra mat på bordet. FYFAN säger jag bara...finns inga jävla ursäkter.

Är så arg så jag kokar.

Lilla lilla älskade ängel. Må du äntligen få sinnesro ifrån ditt lidande
Citera
2019-11-10, 11:32
Medlem
Citat:

Är det verkligen så? När jag i Stockholm erbjöds kontaktfamilj krävdes att jag åkte T-bana och buss långt bort till en fin förort för att lämna och hämta dottern. Väldigt trevlig familj med barn i mitt barns ålder och två föräldrar - provade minst en gång. För mig gav det knappast någon avlastning att krångla med sittkärra fram- och tillbaka den långa resvägen. (Kontaktfamiljen hade förstås bil utanför sin villa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in