2019-11-09, 19:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zned
M politikern säger till Willgert Vilket problem? Inte mitt alla fall och säkerligen inte Willgerts heller.

Det är politikerna som står bakom den stora invandringen och Det stora befolkningsutbytet. Folk från länder som inte kan skapa välfungerande samhällen söker sig hit. Vi kan skapa fungerande samhällen som också många asiatiska länder kan. Men de och dess befolkning vill inte ha något befolkningsutbyte.

Precis som Ungern och övriga Visegradländer. Ungerns president Viktor Orbán säger att Ungern tillhör ungrarna.

DÄR har vi problemet och vi har inget ansvar för det.

I övrigt vill jag säga att detta kommer att kosta människoliv. Många av de äldre klarar inte av att kastas ut från sin trygghet på detta sätt, och självmorden kommer att öka. Alla fall bland de som tvingas till ett liv i ensamhet.

Gamla människor är sköra. Dödligheten bland dem ökar spontant, om de måste flytta.

Det här är inte omstritt. Den samvetslöse Ole-Jörgen Persson vet med säkerhet, att han påskyndar de gamlas död.
Citera
2019-11-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faktencheck
Tyvärr, måste man än mer konstatera nu, skulle jag citerat hela Ole-Jörgen Perssons inlägg, länkat detsamma samt tagit en dump. För nu är inlägget inte tillgängligt, det kan inte hittas (raderat eller satt privat?), precis som det andra du länkar till.
Ole-Jörgen Persson outar sig således på samma gång som politiskt feghjärtad och påstridigt pretentiös - liknande förmätenhet och manér som vid uppträdandet i Swebbtv:s Youtube-reportage. Eller kanske att han var berusad igår kväll när han först offentliggjorde det senare inlägget (försöket att förtala Swebbtv...), och därefter kom på bättre tankar?

En del av Ole-Jörgen Perssons attack, pajiga hatinlägg mot och dylika förtal av Swebbtv än en gången politiskt ansträngde O-J Persson biter sig i sin (moderata) stjärt när han raderar, redigerar och mörklägger på det här sättet. Hans politiska stil är våpigt utstuderad (och då behöver man inte ha hans märkliga pretto-kroppsspråk och lätt blottarsjuka blondering av den gråa kalufsen i åtanke...).

När O-J med skramlande och hotfull ton skriver "jag dokumenterar allt och de värsta påhoppen kommer att polisanmälas" är ju det mest av allt ett uttryck för (broiler)politisk förslagenhet, ett durkdrivet sätt att reagera över den massiva kritik han får i kommentarer vid Youtube-klippet och i inlägg på Facebook. Han tycks hela tiden välja att glömma det sakliga folk invänder mot i den aktuella politiska frågan. I stället uppträder Persson alltså politiskt syltryggat, försöker flytta fokus genom försöket att damma av ett tillgjort associationsskuld-kort mot Swebbtv - samtidigt som han själv hotar ("kommer att polisanmälas" etc) och hatar loss mot Swebbtv och Willgert. Fascinerande.

Jag TROR hela inlägget från Perssons Facebook ligger nånstans i tråden på YouTube, under reportaget. Men kan inte svära på det är hela inlägget. Kommentarer från Facebook på inlägget är dock, tyvärr, inte med. Var ju lite intressant vilka han fick stöd av på Facebook. Journalisten Annika Hamruds fru stöttade och skrev nåt om att de i familjen hade erfarenhet av drev.
Citera
2019-11-09, 20:11
Medlem
Hej. Läste på M-politikerns twitter att det tekniska underlaget för beslutet ligger på Stockholms stads hemsida.
Jag hittar det inte, länk;https://edokmeetings.stockholm.se/committees/spanga-tensta-stadsdelsnamnd/mote-2019-10-24 kanske ni har bättre lycka än mig.
Länk till hans påstående https://mobile.twitter.com/FredricMorenius/status/1192924520891527172

1000 hand hjärtan till alla
Citera
2019-11-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Hej. Läste på M-politikerns twitter att det tekniska underlaget för beslutet ligger på Stockholms stads hemsida.
Jag hittar det inte, länk;https://edokmeetings.stockholm.se/committees/spanga-tensta-stadsdelsnamnd/mote-2019-10-24 kanske ni har bättre lycka än mig.
Länk till hans påstående https://mobile.twitter.com/FredricMorenius/status/1192924520891527172

1000 hand hjärtan till alla

Hur kan det vara så svårt att hitta ett dokument som är centralt för att ta beslutet att lägga ned ett boende för 100 personer??!

Hittar inget på nätet förutom påstående att det gjordes en teknisk analys i våras. Var är denna analys? Hjälp mig hitta den!

1000 handhjärtan till alla
Citera
2019-11-09, 20:46
Medlem
Faktenchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav542
Jag TROR hela inlägget från Perssons Facebook ligger nånstans i tråden på YouTube, under reportaget. Men kan inte svära på det är hela inlägget. Kommentarer från Facebook på inlägget är dock, tyvärr, inte med. Var ju lite intressant vilka han fick stöd av på Facebook. Journalisten Annika Hamruds fru stöttade och skrev nåt om att de i familjen hade erfarenhet av drev.
Tack för tipset om Ole-Jörgen Perssons Facebookinlägg i Swebbtv:s Youtubetråd - ett inlägg av den moderata politikern som andas hat, förtal och desinformation. Hela inlägget som en person där hann kopiera (och la ut idag för 9 tim sedan):
Ole-Jörgen Persson 7 november kl. 12:23
"När jag går in på Swebb-TVs Youtubekanal och läser de mer än 500 kommentarerna kring senaste stadsdelsnämndsmötet, så blir jag förbannad, bedrövad och uppgiven. Dock inte rädd. Det är en salig blandning av konspirationsteorier, rättshaverister, rena stollar och vit-makt-människor som uttrycker sina innersta känslor. Jag får läsa både det ena och det andra om mig som person, vad de hoppas ska hända med mig och vad de skulle vilja göra med mig. Inte särskilt uppbyggande saker.
Det finns de som påstår att Swebb-TV är en seriös journalistisk plattform (jag tillhör inte de som ens skulle komma på tanken att påstå något sådant) - jag utgår ifrån att personerna bakom kanalen också uppfattar sig själva som seriösa. I så fall vore det klädsamt om de tog sitt ansvar och rensade bort kommentarer som handlar om våld, hot och kränkningar. Men jag inser att de förmodligen inte tänker göra det.
Under alla omständigheter; jag dokumenterar allt och de värsta påhoppen kommer att polisanmälas. Och så även från Twitter och om det går över gränsen här på Facebook. Det får vara gränser för allt och för mig är den gränsen passerad nu.
Jag säger i klippet Swebb-TV valt att visa att de och deras anhängare är en del av problemet, inte en del av lösningen. Det står jag för. En affärsidé som går ut på att sprida lögner, halvsanningar, hat och hot kan inte vara en lösning på något utan enbart ett problem."
https://www.youtube.com/watch?v=itwKXceCYtw
Citera
2019-11-09, 22:12
Medlem
Citat:
Tack för tipset om Ole-Jörgen Perssons Facebookinlägg i Swebbtv:s Youtubetråd - ett inlägg av den moderata politikern som andas hat, förtal och desinformation. Hela inlägget som en person där hann kopiera (och la ut idag för 9 tim sedan):
"När jag går in på Swebb-TVs Youtubekanal och läser de mer än 500 kommentarerna kring senaste stadsdelsnämndsmötet, så blir jag förbannad, bedrövad och uppgiven. Dock inte rädd. Det är en salig blandning av konspirationsteorier, rättshaverister, rena stollar och vit-makt-människor som uttrycker sina innersta känslor. Jag får läsa både det ena och det andra om mig som person, vad de hoppas ska hända med mig och vad de skulle vilja göra med mig. Inte särskilt uppbyggande saker.
Det finns de som påstår att Swebb-TV är en seriös journalistisk plattform (jag tillhör inte de som ens skulle komma på tanken att påstå något sådant) - jag utgår ifrån att personerna bakom kanalen också uppfattar sig själva som seriösa. I så fall vore det klädsamt om de tog sitt ansvar och rensade bort kommentarer som handlar om våld, hot och kränkningar. Men jag inser att de förmodligen inte tänker göra det.
Under alla omständigheter; jag dokumenterar allt och de värsta påhoppen kommer att polisanmälas. Och så även från Twitter och om det går över gränsen här på Facebook. Det får vara gränser för allt och för mig är den gränsen passerad nu.
Jag säger i klippet Swebb-TV valt att visa att de och deras anhängare är en del av problemet, inte en del av lösningen. Det står jag för. En affärsidé som går ut på att sprida lögner, halvsanningar, hat och hot kan inte vara en lösning på något utan enbart ett problem."
Han gillar inte och bli granskad och ifrågasatt av Swebb-TV denna Ole-Jörgen.
En öm tå för denna moderatpolitiker.
Men det går bra att flytta på de gamla.
Att han inte skäms denna moderat, men han är väl helt felfri som alla politiker tycker de är över folket.
Citera
2019-11-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han gillar inte och bli granskad och ifrågasatt av Swebb-TV denna Ole-Jörgen.
En öm tå för denna moderatpolitiker.
Men det går bra att flytta på de gamla.
Att han inte skäms denna moderat, men han är väl helt felfri som alla politiker tycker de är över folket.

Haha, flinade rejält när denne Ole-Jörgen Persson blev arg för att man granskar detta och ställer frågor som inte görs vanligtvis.

Tack för ert arbete Swebb-TV! =)
Citera
2019-11-09, 23:51
Medlem
Faktenchecks avatar
Ole-Jörgens senaste inlägg på Facebook - om att han tycker det är kul att träffa på fältarna "som bidrar till att göra stadsdelen tryggare": https://www.facebook.com/olejorgen.persson/posts/10156871906666158

Intressanta för trådens vidkommande med det inlägget är kommentarerna vilka undantagslöst handlar om Ole-Jörgen, Swebbtv-reportaget och borttvingandet av ett 100-tal äldre (den äldsta 103 år gammal) från serviceboendet Fristad i Bromsten. Här är några kritiska röster:
Citat:
Ray*ond Mro*zek
Jag måste bara svara denna Moderata politiker i Spånga.
Det som är mer skrämmande är att du Ole-Jörgen Persson i TV-inslaget påstår att det är en svensk TV-kanal som verkligen engagerat sig i frågan och intervjuvat de boende att det skulle vara TV-kanalens fel. Vilket översitteri. Skulle du anklagat SVT om det var de som gjort reportaget. Här visar du verkligen ditt hat mot dem som inte tycker som du. Jag blir förvånad om ditt parti Moderaterna inte agerar i ditt fall för så här beter man sig inte.
Att Du sedan har mage att påstå att SwebTV inte skulle vara seriös, De intervjuvar ju bara pensionärerna, fakta direkt från dem som det berör, och det påstår du är Fake News? Källan kan inte vara mer tillförlitlig än så.
Du påstår att de som kommenterat att Du och dina kamrater i kommunen vill kasta ut gamla människor skulle vara rättshaverister, stollar och vit-makt anhängare är mer än smaklöst. Detta är människor som engagerar sig och värnar om de gamla vilket du inte gör.
Det finns säkert en och annan stolle bland kommentarerna men det gör det sannerligen inom Moderaterna också.
Ditt agerande är så ovärdigt och skamligt.

Li*da Josefsso*
Det är så vidrigt lågt av denna politiker att skylla ifrån sig när sanningen kommer ikapp! Avgå! istället

P*ter Dahlg*en
Landsförrädare, hur fan sover du om natten, köra ut våra äldre för att ge plats åt migranter. skam!

Ma*ia Ber*man
Finns det pengar att bygga nytt åt migranterna som kommit hit för att leva på oss skattebetalare måste det också finnas pengar för VÅRA pensionärer.

And*rs Joh*nsson
Tiden kommer ikapp dig också Ole-Jörgen Persson, karma kommer tilldaks till dig.
Landförädare är du, men framförallt utger du dig för att vara nickedocka.
Att du kan sjuga rakt upp och ner, vissa dokument och utredningar med klara, färdiga och godkända protokoll.
Det enda jag ger respekt för är att du verkar stå för det, du står i givakt när båten sjunker också?

*liver Sund*tröm
Du bad mig sätta mig in i sakfrågan. Nu har jag gjort det och utgår då också från att du kommer besvara mig på ett ärligt och transparent sätt, även om mina frågor är lagom kritiska.
Mina frågor lyder;
1. Var kommer dessa människor som tidigare bott i det omnämnda servicehuset att få bo nu?
2. Kommer ni se till att folk som blivit vänner under tiden i servicehuset även i fortsättningen också kommer kunna träffas? Om ja, kan du lova detta? Om nej, varför?
3. Du säger att söktrycket till servicehuset(eller till alla servicehusen i hela staden) har minskat, har du några årliga siffror på detta minst 10 år tillbaka i tiden? Om inte, vad grundar på påståendet på?
4. Hur många har fått avslag på förfrågan om att bo i servicehuset under åren 2015-2019?
5. Hur många lägenheter har stått tomma, hur länge? Alltså hur många lägenheter stod tomma år 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, samt hur många har stått tomma i år? Eftersom du påstår att det är ett problem, så utgår jag från att det inte beror på att ni gett avslag på ansökningar till serviceboendet. Därav är det viktigt att få se siffror från tidigare år.
6. Du påstår att det är i stort behov av renovering av lägenheter, samt att det behövs göras stambyten, vilka hus och våningar gäller detta? Och vad grundar du behovet på?
7. Vad skulle hyresskillnaden bli efter den renoveringen som du påstår behöver göras?
8. Kommer kommunen eller staden fortsätta att hyra lägenheter i huset efter renoveringen? Isåfall till vad?
9. Finna det något planerat datum för påbörjad renovering? När är det planerat att renoveringarna ska vara klara?
10. Vilket byggbolag byggde huset på 80-talet?

Susan*a B*rgström
Enl. ”Alla bolag” är moderbolaget till Micasa ”Stockholms stadshus”. Så kommunen äger servicehuset Fristad. Kommunen kan då hitta lösningar för att de gamla kan få bo kvar!
Gamla behöver trygghet, vissa har dött pga. stress vid tvångsflytt har det visat sig i efterhand. Så ge våra pensionärer som arbetat hela sitt liv en trygg och värdig ålderdom, för de ingår också i ”allas lika värde”!
Citera
2019-11-10, 00:10
Medlem
Faktenchecks avatar
Per-Olof Eriksson, f.d. VD för Sandvik, om koldioxiden (och annat) i nytt Swebbtv-inslag:
https://www.youtube.com/watch?v=hlSgKE09ZpQ
Citat:
I detta program får vi höra P-O Eriksson, en mycket framgångsrik företagsledare, förklara varför han anser att klimatlarmen är väldigt överdrivna.
Citat:
..............
Han har suttit med i Ingenjörsvetenskapsakademin, IVAs styrelse. Där ordnades en debatt i klimatfrågan men idag är det bara alarmister som Johan Rockström som förekommer i dessa sammanhang.

I USA finns en debatt i klimatfrågan, något som inte förekommer i Sverige trots att vi tror att vi har en fri debatt.
Citera
2019-11-10, 01:51
Medlem
Citat:

Utmärkt att du hittade det och infogade det i tråden.

SwebbTV verkar vara de enda i media som gräver i frågan.

I Publikationen ”Mitt i Stockholm” kommer politikern lättare undan, journalisten tycks mest rapportera. Det kollas inte upp ifall politikerna talar sanning eller inte. Deras utsaga köps rakt av om än lätt kryddat med lite protester från de gamla. OJP framstår som betydligt mer sympatisk här, så inte konstigt han är upprörd över SwebbTV:s avslöjande reportage.

Mitt i:

”. Under torsdagskvällen beslutade stadsdelsnämnden i Spånga-Tensta att avveckla verksamheten. Det innebär att över 100 boende tvingas flytta, den äldsta 103 år.

– Det har varit ett otroligt tungt beslut att fatta, men det var ett beslut som var absolut nödvändigt, säger Ole-Jörgen Persson (M), stadsdelsnämndens ordförande.

Varför läggs servicehuset ner?

– Det beror på två saker. Byggnaden har ett mycket stort renoveringsbehov och behöver i princip totalrenoveras. Det står också över 50 lägenheter tomma på boenden. Detta i en kombination tvingade oss att fatta det här beslutet, säger Ole-Jörgen Persson.

Enligt honom kostar hyran för de tomma lägenheterna omkring 4 miljoner kronor per år.

– Jag har naturligtvis en förståelse för att ett sånt här beslut väcker stor oro bland de som bor där och deras anhöriga. Nu gäller det att vi gör allt vi kan för att hjälpa dem, säger han.”

Han har alltså haft ett otroligt jobbigt beslut att fatta med att slänga ut gamlingarna men påstår sig nu vilja göra allt för att hjälpa dem.

https://mitti.se/nyheter/aringar-serviceboende-bromsten/

Också boulevardblaskan expressen (den med sting?!?) är mesig, ställer inte någon politiker mot väggen. Tvärtom får OJP sista ordet:

”– Vi har ingen anledning att misstro bedömningen som fastighetsägaren har gjort.”

https://www.expressen.se/nyheter/har-tvingas-de-aldre-flytta-nagra-hoppas-pa-att-do/

Så inte konstigt att OJP blir uppretad av att plötsligt möta betydligt proffsigare swebbtv och att han desperat försöker brunsmeta kanalen.
Citera
2019-11-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ole-Jörgens senaste inlägg på Facebook - om att han tycker det är kul att träffa på fältarna "som bidrar till att göra stadsdelen tryggare": https://www.facebook.com/olejorgen.persson/posts/10156871906666158

Intressanta för trådens vidkommande med det inlägget är kommentarerna vilka undantagslöst handlar om Ole-Jörgen, Swebbtv-reportaget och borttvingandet av ett 100-tal äldre (den äldsta 103 år gammal) från serviceboendet Fristad i Bromsten. Här är några kritiska röster:

Mycket guld bland kommentarerna här! Men inget som OJP tänker besvara på ett seriöst sätt?
Citera
2019-11-10, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav542
Mycket guld bland kommentarerna här! Men inget som OJP tänker besvara på ett seriöst sätt?
Inte OJ Simpson, men OJ Persson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in