2019-10-16, 15:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det förändringar dock inte det faktum att den brittiska krigsmakten under mellankrigstiden, trots pionjärer som Liddell Hart och Fuller, på det stora hela var konservativt lagd och inte höll pansarvapnet lika högt som tyskarna, som hade en betydligt positivare attityd. För öfolket var det till stor del fortfarande kavalleriet som hade högst anseende.
Med tanke på att öfolket använde Lucas tändsystem, så torde tilltron till allt som inte var häst- eller ångdraget vara besvärande låg.
Citera
2019-10-16, 19:29
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det förändringar dock inte det faktum att den brittiska krigsmakten under mellankrigstiden, trots pionjärer som Liddell Hart och Fuller, på det stora hela var konservativt lagd och inte höll pansarvapnet lika högt som tyskarna, som hade en betydligt positivare attityd. För öfolket var det till stor del fortfarande kavalleriet som hade högst anseende.

Britterna hade efter 1919 0st kavalleridivisioner. Från 1928 till 1939, så fasade samtliga kvarvarande mindre kavalleriförband, ut sina hästar mot pansarbilar.

Tyskarna hade 6st kavalleridivisioner under andra världskriget, varav den sista mobiliserades först vårvintern 1945. Den tyska armén breda positiva syn till stridsvagnar och pansardivisioner för djupanfall blev inte verklighet, förrän efter segrarna 1940. Innan dess så levde hotet om att avveckla pansardivisionerna och sprida ut dem bland infanteridivisionerna kvar.
Citera
2019-11-09, 18:12
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Lustigt att ingen har nämnt förrädaren Carl von Clausewitz.
Är det brist på bildning eller god moral?
Hvem var von Clausewitz forræder mot?
"Von dem krige" kom ut rundt 1830 vel?
Forveksler du han / honom med en senere tysk militær?
Citera
2019-11-09, 18:30
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbaggar1
Hvem var von Clausewitz forræder mot?
"Von dem krige" kom ut rundt 1830 vel?
Forveksler du han / honom med en senere tysk militær?

Altså "Vom kriege".
Kaller du han forræder for å ha kjempet på russisk side for å befri sitt hjemland Preussen fra Napoleon?
Etter å ha kjempet for Preussen mot Napoleon i mange år?
( og ja: jeg har sjekket / kollat wiki etter mitt forrige innlegg ).

On topic: Den norske generalen Carl August Fleischer, helten fra Narvik 1940, senere drevet inn i selvmord av den
korrupte og æreløse norske eksilregjeringen i London.
Citera
2019-11-09, 20:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Altså "Vom kriege".
Kaller du han forræder for å ha kjempet på russisk side for å befri sitt hjemland Preussen fra Napoleon?
Etter å ha kjempet for Preussen mot Napoleon i mange år?
( og ja: jeg har sjekket / kollat wiki etter mitt forrige innlegg ).

On topic: Den norske generalen Carl August Fleischer, helten fra Narvik 1940, senere drevet inn i selvmord av den
korrupte og æreløse norske eksilregjeringen i London.
Vom kriege - har du läst "Om kriget" på originalspråket? jag är imponerad!

Jag har inte kallat Clausewitz för förrädare, men han såg som det av en stor del av sin samtid.

Intressant att läsa om Fleischer!
Jag vet tyvärr för lite om norsk politik. Har du någon förklaring till att han nekades statsbegravning av regeringen (Arbeiderpartiet)?
Citera
2019-11-09, 20:48
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Carl GUSTAV Fleischer, ikke August. Herregud så sløv jeg er blitt, den 84 millimeters rekylfrie kanonen fra Bofors kalles "Carl Gustav" i den norske hæren, nettopp til ære for Fleischer.

Når han ble bisatt i Oslo etter krigen var kongehuset til stede men ikke regjeringen, den korte forklaringen er at Arbeiderpartiet i Norge er mer eller mindre organisert ondskap, og at de aldri glemmer det hvis noen opponerer.
Dette er min subjektive mening, men trenger du å overbevises så sjekk/ kolla historien om kaptein Austlid, som falt under felttoget i 1940 men fikk sin medalje først i 2009.
Citera
2019-11-09, 20:52
Medlem
Norrbaggar1s avatar
...og nei, jeg behersker ikke tysk.
Har lest den på norsk eller engelsk for mange år siden, husker den som en bra bok som ikke romantiserer noe som helst.
Citera
2019-11-09, 20:54
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Adolf Hitler. Någon vidare förklaring behövs nog inte. Han var utomordentligt exceptionell på alla plan och lever vidare i allas hjärtan.
Håller absolut med,hårdingen som såg till att vi inte pratar ryska idag,och som såg hotet av massinvandring som vi har idag.
Citera
2019-11-09, 21:06
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har inte kallat Clausewitz för förrädare, men han såg som det av en stor del av sin samtid.

Det kan være fordi den Prøyssiske kongen undertegnet allianse med Napoleon, for å bli sittende.
En militær som så gikk i tsarens tjeneste ble muligens sett som en forræder av samtiden ja, om ikke mot landet så mot kongen.
Som jeg husker å ha lest historien satt det samme kongehuset i Berlin etter Napoleonskrigene som før, så de slapp billig unna, i motsetning til hundretusener drepte og skadde.
En militær jeg beundrer på tross av at han til slutt ble forræder mot staten han tjente er Erwin Rommel, han kan ikke kalles forræder mot det tyske folket, bare mot den daværende staten.
...my opinion!
Citera
2019-11-09, 21:09
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Adolf Hitler, Napoleon eller Karl XI/XII
Citera
2019-11-09, 21:20
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Håller absolut med,hårdingen som såg till att vi inte pratar ryska idag,och som såg hotet av massinvandring som vi har idag.
Adolf likte islam, og angrep Norge.
To grunner til å forbanne hans minne. Pluss at hans livsverk for alltid vil gjøre det ekstremt vanskelig å organisere og å forsvare hvite som folkegruppe.
Han delte Polen med Stalin, men frimurerne i Paris og London erklærte krig bare mot Tyskland, ikke Sovjetunionen,
allerede da burde tyskerne ha forstått at de var blitt lurt.
Grundig lurt.
Citera
2019-11-10, 13:31
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Adolf likte islam, og angrep Norge.
To grunner til å forbanne hans minne. Pluss at hans livsverk for alltid vil gjøre det ekstremt vanskelig å organisere og å forsvare hvite som folkegruppe.
Han delte Polen med Stalin, men frimurerne i Paris og London erklærte krig bare mot Tyskland, ikke Sovjetunionen,
allerede da burde tyskerne ha forstått at de var blitt lurt.
Grundig lurt.
Gick han inte in i norge för att stoppa ryssen?. Eller rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in