Citat:
Ursprungligen postat av
Stormakten
Nyfiken på vad ni har för favoritbefälhavare eller generellt någon militär förebild. Förklara gärna varför du tycker så.
Ex: Jag har valt Magnus Stenblock därför att han försvarade Skåne från dansk invasion och besegrade dem…… (ni fattar)
Tja. Harry Järv står högt i kurs hos mig. Han var inte bara en ytterst framgångsrik och okonventionell patrullchef, utan även anarkist, Kafkaexpert och en god fotograf. Eller som han själv uttryckte det: "Det finns tre saker som jag behärskar till fulländning: Fotografering, kommatering och närstrid."
Annars så är jag svag för officerare, som både har varit militära reformatorer och kapabla officerare i fält. T.ex. von Moltke den äldre, Marius och Gustav II Adolf den Store.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyllidyv
Hitler var väl aldrig bra på militär strategi. Det var ju han som av outgrundliga anledningar förbjöd tyskarna att använda den nya moderna kulsprutan som de hade fått ritningar på. Det var så dumt att ledningen och soldaterna gick bakom ryggen på honom och smygtillverkade den. Till slut insåg han att han begått ett enormt misstag men då hade redan kriget vänt så att det var för sent för masstillverkning.
Tidigare produktion av StG 44 (d.v.s. den mycket sämre MKb 42(H) ) hade inte gjort vare sig till eller från. Vad gäller utvecklingen av den slutgiltiga StG 44 så fördröjde Hitler utvecklingen som mest med några veckor.
Oavsett vad, så hade kriget redan vänt och det var omöjligt för Tyskland att vinna långt innan både StG 44 och MKb 42(H).
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyllidyv
Hela kriget började gå åt helvete när han började lägga sig i sina generalers arbete. Allting flöt på fram tills dess. Han var en fantastisk talare och skulle ha hållit sig till de och låtit andra vinna kriget åt honom. Han må ha varit en utmärkt soldat i sin ungdom men att planera ett krig kunde han inte.
Hitler lade sig i kriget redan från första början. Den framgångsrika anfallsplanen mot Frankrike, antogs t.ex. p.g.a. Hitler, mot hans generalers inrådan. Senare under kriget, så begicks sedan en hel del misstag. En del misstag hade Hitlers stöd, men inte de flesta av generalernas, en del misstag hade både Hitlers och de flesta av generalernas stöd och en del misstag, hade de flesta generalers stöd och till slut även Hitlers, efter att generalerna hade lyckats övertala Hitler att byta ståndpunkt.
I samtliga dessa fall, så låtsades dock de tyska generalerna efter kriget, med att lura i världen, att alla tyska misstag som begicks, begicks av Hitler (och Göring), mot generalernas inrådan. De tyska generalerna var förvisso ofta strategiska och rustningsekonomiska idioter, men de var tveklöst bäst i världen, på att skylla ifrån sig.