Citat:
Ursprungligen postat av
Everymanhastodie
Jag har levt ansvarslöst hela mitt liv, utan tanke på framtiden. Jag har hela tiden levt för dagen och har inget sparkapital. Jag har jobbat men har alltid slösat lönen på alkohol och annat skit. Jag har ingen eftergymnasial utbildning och är på samma ruta, om inte en ruta bakom jag var för 10 år sedan (är 28 år nu). Jag har inte mått dåligt över det här förut, då jag förmodligen inte haft något ansvarstagande. Det var inte förrän min tjej lämnade mig som verkligheten kom ikapp. Jag kommer aldrig mer få träffa henne. Jag har slängt bort mitt liv. Skammen och skulden är overklig, och den har lett till ett självhat som inte går att sätta ord på. Jag har skam för allt jag gjort i livet, och allt jag inte har gjort. Jag vet att allt är självförvållat, så det spär på självhatet än mer. Jag har förlorat mig själv. Jag vet inte vem jag är längre. Jag har fått en grov social fobi, så jag har undvikit vänner och familj i största mån. Jag har varit i kontakt med psykolog och kurator och deras röda tråd är att ”man kan inte påverka det förflutna, men man kan påverka framtiden”.
Men om jag inte kan förlåta mig själv för mitt förflutna, kommer jag aldrig kunna hitta ro, kommer aldrig kunna bygga en framtid och bli genuint lycklig igen. Jag kommer alltid ha det här i bakhuvudet, alltid vara minst 10 år efter i livet.
Det är inte synd om mig, som man bäddar får man ligga. Jag undrar bara om det är någon som varit i en liknande situation? Lyckades ni förlåta er själva? Hur hanterade ni skammen och skulden? Den äter upp mig mer och mer för varje dag som går, och jag orkar inte göra något, förutom att jobba (och det med nöd och näppe).
För tre-fyra månader sen började jag få självmordstankar, och de eskalerar hela tiden, det har blivit som tvångstankar nu. Nu tänker jag på döden varje vaken minut. Jag rättfärdigar döden. Jag är inte rädd, utan snarare lättad över att inte behöva känna skam och skuld. Mina nära slipper oroa sig för mig i framtiden.
Jag har skrivit brev till mina nära och funderar på vilken metod som är snabbast och effektivast.
Jag vet inte varför jag skriver, för jag har mer eller mindre redan gett upp, men jag undrar väl om någon i liknande situation med skam, skuld och självhat lyckades hitta kärlek till er själva? Om inte kärlek, iaf respekt. Hur förlät ni er själva för ånger ni hade i det förflutna?
Har väl personligen inte haft sådär grova problem med mitt förflutna som du har, när jag minns tillbaka till en handling som jag gjorde som jag idag anser vara ett misstag eller generellt något dåligt eller negativt tänker jag att jag inte kommer att göra det misstaget igen och göra bättre ifrån mig nu och framöver.
Ens förflutna och sina misstag kan vara en utav ens bästa lärare i livet om man tillåter det.
Men förlåtelse kan vara knepigt, speciellt om det är riktat från en själv till en själv, har du testat att helt enkelt säga till ditt förflutna och ditt förflutna "jag" att dra åt helvete? Att ha en slags "jag bryr mig inte"-attityd? Det är också ett sätt att frigöra sig från sitt förflutna och gå vidare med sitt liv, nackdelen är dock att man kanske inte lär sig något klokt från sitt förflutna om man har den attityden, men man kan iaf gå vidare med sitt liv och sluta lida.