Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
Kan någon berätta vad man använder första, andra, tredje och fjärde kvartilen till i IRL? typ på jobbet. Varför vore det liksom intressant? =)
Jag antar att du går på gymnasiet, idén med gymnasiematte är inte att du ska använda den på jobbet, idén är att du ska använda den till att lära dig mer avancerad matte som sedan kan användas på jobbet. Vill du lära dig tillämpningar på gymnasienivå så bli elektriker.
Sam- natur och liknande är högskoleförberedande linjer.
Citat:
Ursprungligen postat av
mulpac
Nej, det där har du massuppfittat. Det bygger på att man får signalens medelvärde om man dividerar integralen över en period med periodtiden. Detta medelvärde (DC-nivån) är inte nödvändigtvis 0, även om det kan vara det.
När man räknar ut g(t) gör integralen att funktionen kommer sticka iväg åt ena eller andra hållet (och därmed inte bli periodisk) om man drar bort något annat än medelvärdet multiplicerat med tiden.
En följd av detta är att g(t) kommer ha medelvärdet 0 när den är periodisk, men det beror på sättet g(t) är konstruerad på. Det är inte en generell egenskap för periodiska signaler.
Ja, uppenbart är att jag inte fattat mycket av denna uppgift. Jag ska kika mer på den senare så får vi se om jag återkommer med några frågor eller om det går ihop.
Tack för svar!