2019-11-09, 10:58
Medlem
Kan någon berätta vad man använder första, andra, tredje och fjärde kvartilen till i IRL? typ på jobbet. Varför vore det liksom intressant? =)
Citera
2019-11-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Kan någon berätta vad man använder första, andra, tredje och fjärde kvartilen till i IRL? typ på jobbet. Varför vore det liksom intressant? =)

Jag antar att du går på gymnasiet, idén med gymnasiematte är inte att du ska använda den på jobbet, idén är att du ska använda den till att lära dig mer avancerad matte som sedan kan användas på jobbet. Vill du lära dig tillämpningar på gymnasienivå så bli elektriker.
Sam- natur och liknande är högskoleförberedande linjer.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Nej, det där har du massuppfittat. Det bygger på att man får signalens medelvärde om man dividerar integralen över en period med periodtiden. Detta medelvärde (DC-nivån) är inte nödvändigtvis 0, även om det kan vara det.

När man räknar ut g(t) gör integralen att funktionen kommer sticka iväg åt ena eller andra hållet (och därmed inte bli periodisk) om man drar bort något annat än medelvärdet multiplicerat med tiden.

En följd av detta är att g(t) kommer ha medelvärdet 0 när den är periodisk, men det beror på sättet g(t) är konstruerad på. Det är inte en generell egenskap för periodiska signaler.

Ja, uppenbart är att jag inte fattat mycket av denna uppgift. Jag ska kika mer på den senare så får vi se om jag återkommer med några frågor eller om det går ihop.

Tack för svar!
Citera
2019-11-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Jag antar att du går på gymnasiet, idén med gymnasiematte är inte att du ska använda den på jobbet, idén är att du ska använda den till att lära dig mer avancerad matte som sedan kan användas på jobbet. Vill du lära dig tillämpningar på gymnasienivå så bli elektriker.
Sam- natur och liknande är högskoleförberedande linjer.

Ja, uppenbart är att jag inte fattat mycket av denna uppgift. Jag ska kika mer på den senare så får vi se om jag återkommer med några frågor eller om det går ihop.

Tack för svar!

Läser på universitetet.

Citat:
n most of the cases, any analysis is about telling story driven by numbers. And typical numbers calculations involves counting and summation and then converted into %age, ranks or quartiles/decile. You may achieve this through using functions like SUMIFS, COUNTIFS, AVERAGEIFS, QUARTILE, RANK

Varför vill jag hålla på med QUARTILE ? Å vad är det det säger mig, eftersom analysis is about telling story driven by numbers.
Citera
2019-11-09, 11:16
Medlem
Citat:

Statistiska mått används av naturliga skäl när man analyserar ett kollektiv av något. Exempelvis kvalitetsuppföljning av produktion, specar på duty-cycle eller körcykler, kravspecifikationer vid inköp, jämförelser av löner, ... etc osv...
Citera
2019-11-09, 11:58
Medlem
papperskulas avatar
kan någon förklara omskrivningen a^b = e^(b*lna)
Citera
2019-11-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
kan någon förklara omskrivningen a^b = e^(b*lna)

ln(a^b) = b*ln(a) (under vissa förutsättningar)
Så e^(b*lna) = e^(ln(a^b)) = a^b
Citera
2019-11-09, 12:22
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
ln(a^b) = b*ln(a) (under vissa förutsättningar)
Så e^(b*lna) = e^(ln(a^b)) = a^b

Ahh missade den fetade omskrivningen, nu är det lite klarare!

Men hänger ändå inte riktigt med hela vägen in i mål;
e^(ln(a^b)) = e^("vilket tal ska e höjas upp med för att det ska bli a^b")

Min hjärna ser detta som att parantesen då blir (a^b) dvs e^(a^b)
Citera
2019-11-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ahh missade den fetade omskrivningen, nu är det lite klarare!

Men hänger ändå inte riktigt med hela vägen in i mål;
e^(ln(a^b)) = e^("vilket tal ska e höjas upp med för att det ska bli a^b")

Min hjärna ser detta som att parantesen då blir (a^b) dvs e^(a^b)

Om din hjärna tycker att ln(a^b) = a^b måste du nog träna den lite mer på ln-funktioner.

e^(ln... "tar ut sig", precis som ln(e^..., eftersom de är varandras invers.
Citera
2019-11-09, 12:31
Medlem
Citat:
Statistiska mått används av naturliga skäl när man analyserar ett kollektiv av något. Exempelvis kvalitetsuppföljning av produktion, specar på duty-cycle eller körcykler, kravspecifikationer vid inköp, jämförelser av löner, ... etc osv...

Så mitt jobb går ut och kolla kvalitetsuppföljning av tex jeans, och...

första kvalitet är X+2
andra är X+1
tredje är X-3
fjärde är X+5

då kan jag dra tex en slutsats att jeans säljer bäst under fjärde kvartilen (typ sista tre månaderna, för då har vi vinter och minst i tredjekvantieln (typ sommarmånaderna?))
Citera
2019-11-09, 12:37
Medlem
Citat:
Så mitt jobb går ut och kolla kvalitetsuppföljning av tex jeans, och...

första kvalitet är X+2
andra är X+1
tredje är X-3
fjärde är X+5

då kan jag dra tex en slutsats att jeans säljer bäst under fjärde kvartilen (typ sista tre månaderna, för då har vi vinter och minst i tredjekvantieln (typ sommarmånaderna?))

Ehh... ja, det kanske var ett roligt sätt att röra ihop kvantil, kvartil, och kvartal.
Citera
2019-11-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ehh... ja, det kanske var ett roligt sätt att röra ihop kvantil, kvartil, och kvartal.

ehhh haha, har fan ingen aning.
Citera
2019-11-09, 13:23
Medlem
papperskulas avatar
Hur löser man lim x->1 (lnx)/((x^3)-x) ? utan att använda L hopital
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem