Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Min uppfattning är att socialtjänsten numera har så fullt upp med problemfamiljer (invandrare) så de håller inte alls på med nonsensanmälningar i samma utsträckning som för ett decennium sen, men jag skulle faktiskt kunna ta reda på det, lite mer generellt.
Jag tänkte säga att det är synd att Socialstyrelsen inte har någon statistik över hur många omhändertagna barn som har utländsk bakgrund. Men nu när jag tittar närmare på statistiken så visar det sig att Socialstyrelsen faktiskt förde statistik över precis det här fram till och med 2014, därefter avskaffades den statistikpunkten (antagligen med logiken att man inte vill visa något som folk kan tolka på fel sätt).
Statistiken säger ingenting om barnens eget födelseland men berättar däremot huruvida föräldrarna till omhändertagna barn är utlandsfödda eller inte. För 2014 kan man se att 53% av de omhändertagna barnen är helsvenska med två svenskfödda föräldrar. 16% har en utlandsfödd förälder och 31% har två utlandsfödda föräldrar.
Som referens kan man jämföra med 2004 då 61% av de omhändertagna barnen hade helsvensk bakgrund, 17% en utlandsfödd förälder och 21% två utlandsfödda föräldrar.
Det är givetvis en kraftig överrepresentation av barn med utländsk bakgrund, men det kommer knappast som någon överraskning för den som känner till ämnet, invandrarbarn är mer utsatta för socialtjänsten, på goda grunder anser antagligen många.
Det man också kan konstatera, och som är mest relevant för min argumentation, är att även om andelen helsvenska barn sjunker så sjunker inte antalet eftersom det totala antalet omhändertagna barn ökar så kraftigt. Antalet helsvenska omhändertagna barn ökar mellan 2004 och 2014 med 21%, vilket kan vara en underdrift eftersom jag misstänker att antalet helsvenska barn (barn med två svenskfödda föräldrar) minskade mellan 2004 och 2014. Det har alltså blivit lättare även för helsvenska föräldrar att bli av med sina barn de senaste femton åren.
Edit: Bäst att bevara vissa citeringsvänliga inlägg innan de försvinner:
Citat:
Ursprungligen postat av
Kluro
Det känns rätt uppenbart att Stilicho är pappa Hans som kommenterar?
Kolla hans trådstarter, t.ex. hur en LVUutredning går till postas ungefär när det börjar hetta till om öronen för den aktuella familjen.
Hade pappa Hans funderat på LVU-processens vindlingar och utfallet för fosterhemsplacerade barn på våren 2018, som i mina trådstarter, är jag rätt säker på att hans egna barn inte hade blivit kidnappade av socialtjänsten i september 2018.
Men fortsätt för all del att bortförklara mina sakliga argument med krystade personangrepp. Det är svårt att få någon bättre bekräftelse på att jag har rätt än det.