Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-07, 22:03
Medlem
Mikeyjamess avatar
Slötittade på Kalla Fakta. Varför är inte föräldrarna i fängelse? Och hur svårt utvecklade är egentligen barnen?
Citera
2019-11-07, 22:19
Medlem
Äldsta barnet finns registrerad som studerande vid Galleri Falkenbergs Konstskola.

http://gallerifalkenbergskonstskola....car-brendestam
Citera
2019-11-07, 23:03
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Min uppfattning är att socialtjänsten numera har så fullt upp med problemfamiljer (invandrare) så de håller inte alls på med nonsensanmälningar i samma utsträckning som för ett decennium sen, men jag skulle faktiskt kunna ta reda på det, lite mer generellt.

Jag tänkte säga att det är synd att Socialstyrelsen inte har någon statistik över hur många omhändertagna barn som har utländsk bakgrund. Men nu när jag tittar närmare på statistiken så visar det sig att Socialstyrelsen faktiskt förde statistik över precis det här fram till och med 2014, därefter avskaffades den statistikpunkten (antagligen med logiken att man inte vill visa något som folk kan tolka på fel sätt).

Statistiken säger ingenting om barnens eget födelseland men berättar däremot huruvida föräldrarna till omhändertagna barn är utlandsfödda eller inte. För 2014 kan man se att 53% av de omhändertagna barnen är helsvenska med två svenskfödda föräldrar. 16% har en utlandsfödd förälder och 31% har två utlandsfödda föräldrar.

Som referens kan man jämföra med 2004 då 61% av de omhändertagna barnen hade helsvensk bakgrund, 17% en utlandsfödd förälder och 21% två utlandsfödda föräldrar.

Det är givetvis en kraftig överrepresentation av barn med utländsk bakgrund, men det kommer knappast som någon överraskning för den som känner till ämnet, invandrarbarn är mer utsatta för socialtjänsten, på goda grunder anser antagligen många.

Det man också kan konstatera, och som är mest relevant för min argumentation, är att även om andelen helsvenska barn sjunker så sjunker inte antalet eftersom det totala antalet omhändertagna barn ökar så kraftigt. Antalet helsvenska omhändertagna barn ökar mellan 2004 och 2014 med 21%, vilket kan vara en underdrift eftersom jag misstänker att antalet helsvenska barn (barn med två svenskfödda föräldrar) minskade mellan 2004 och 2014. Det har alltså blivit lättare även för helsvenska föräldrar att bli av med sina barn de senaste femton åren.

Edit: Bäst att bevara vissa citeringsvänliga inlägg innan de försvinner:

Citat:
Ursprungligen postat av Kluro
Det känns rätt uppenbart att Stilicho är pappa Hans som kommenterar?

Kolla hans trådstarter, t.ex. hur en LVUutredning går till postas ungefär när det börjar hetta till om öronen för den aktuella familjen.

Hade pappa Hans funderat på LVU-processens vindlingar och utfallet för fosterhemsplacerade barn på våren 2018, som i mina trådstarter, är jag rätt säker på att hans egna barn inte hade blivit kidnappade av socialtjänsten i september 2018.

Men fortsätt för all del att bortförklara mina sakliga argument med krystade personangrepp. Det är svårt att få någon bättre bekräftelse på att jag har rätt än det.
Senast redigerad av stilicho 2019-11-07 kl. 23:10.
Citera
2019-11-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofbrau
Hur jävla funtade är ni som på fullaste allvar tror att socialen närmast snor barn ifrån föräldrar?!

Jag har sett liknande resonemang i kalla faktas facebook flöde, det är närmast befängt att ens spekulera kring något sådant.

I sådana fall är väl t.ex. den kärringen som lät deras "intyg" om skolgång gå obemärkt förbi, vara den stora boven i det hela - som dessutom inte ens behöver ifrågasättas. (närmst intill, enligt inslaget så slapp hon väääldigt lindrigt undan)

Om nu folk saknar tilltro till myndigheter, varför i helvete röstar de fram män och kvinnor som kallar sig för politiker som ror runt med skiten?!

Svenska folket i detta land går mot sin undergång, den saken är då fan inget som man inte kan tro något annat om.

tror, jag vet att det förekommer.

Det finns inga kontrollorgan, inga risker - det är bara för en handläggare att "glömma bort" bevis eller låtsas som det regnar när det finns positiva besked.

En rapport ska du inte tro är komplett eller korrekt...

Hört talas om ett liknande fall där en familj hamnade i klistret, det "glömdes bort" att det fanns ett hyrt hus i ett annat land som alltså var familjens hem. Socialtjänsten sket i det utan skulle ta barnen.
Blev en jäkla soppa av det.

Behöver inte varit konstigare än just det, att de glömde från början ..... MEN sen när de visste så sket de i det och gjorde allt för att misskreditera familjen för att släta över sitt misstag.
Citera
2019-11-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Lvu-tråden startades i mars och barnen omhändertogs i augusti, så du är nog ute och cyklar! 😉

Well, troligen var det ungefär i mars (troligen ännu tidigare) som socialtjänsten började "avisera" till familjen att om de inte samarbetar i enn utredning (dvs tar emot hembesök, låter soc träffa alla barnen enskilt osv) så kommer de behöva gå in med ett LVU. När detta trots 6mån av försök inte hörsammats så slog de till med det där LVU:et...
Citera
2019-11-08, 06:29
Medlem
Jag kan lova dig att det finns fler gårdar med liknande ”Fort Knox-plank” på Österlen. Alla fastigheter som ligger ute på slätt och inte har skydd av annan bebyggelse, häckar och skog måste barriera sig. Jag bor här och när det blåser så blåser det med påföljd att allt blåser sönder, totalt! Det var nog det enda jag inte ifrågasatte i programmet.
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Mamman gav ett instabilt intryck. *Går till det 3 meter höga murplanket*

Journalist: Men varför har ni detta?
(Syftandes på dubbellåsen)

Mamman: Ahh Jaaaee men det blåser ju mycket i Österlen ju ja..he..ehh.

Har varit i Österlen och inte sett något hus/villa med liknande inhägnad och fortifikation. Ganska uppenbart att man medvetet hållit barnen isolerade. Att det blåser, för all del, men hennes förklaring var ju bara ren skitsnack. Man märkte att de var smått manipulativa i sin natur.

Förövrigt ett rätt så dåligt reportage på så sätt att många frågetecken inte rätades ut, att kommunen brustit är självklart men sedan var det mycket om föräldrarna och barnens tillstånd man inte fick veta. Kan förstå att TV4-journalisten var försiktig i och med att hon var den förste journalisten att släppas in i huset men där fanns mycket att trycka på. Föräldrarna hade inga problem med att barnen går på svensk skola, journalisten hade öppet läge att fråga varför de inte bara gått till skolan med barnen och sökt överordnade ”Här är mitt barn och jag vill att det går här”. Nä föräldrarnas uttalanden köper jag inte och de skulle fått lite mer mothugg. Men förstår ju att intervjun då kanske brutits. Så journalisten ska väl ha cred trots allt.
Citera
2019-11-08, 07:41
Medlem
Någon måste ju känna igen föräldrarna, vad har de pysslat med tidigare i livet?
Citera
2019-11-08, 09:09
Medlem
Wooloomooloons avatar
Hur kom han in på den skolan där de kräver gymnasiebetyg?

Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken2018
Äldsta barnet finns registrerad som studerande vid Galleri Falkenbergs Konstskola.

http://gallerifalkenbergskonstskola....car-brendestam
Citera
2019-11-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Hur kom han in på den skolan där de kräver gymnasiebetyg?

Freda barnen här. Snoka inte efter dem här. Låt dem vara.

Det är själva sakfrågan som är intressant. Hur barnen missade sin skolgång och hur föräldrarna manipulerat och myndigheter missat fakta. Finns något att lära sig här för många
Citera
2019-11-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Lvu-tråden startades i mars och barnen omhändertogs i augusti, så du är nog ute och cyklar! 😉
Nu startades ju utredning långt innan barnen omhändertogs föräldrarna hann ju hitta sociala aktiviteter som skytte en tid före de blev omhändertagna och att skaffa pass kanske tom. en tur till någon strand i Danmark för att ta kort att visa som bevis för resande
Citera
2019-11-08, 16:39
Medlem
Man ska ju inte gå efter utseende, men jag tycker mamman ser ut som om hon utsatt barn för övergrepp. Det är något obehagligt över henne. Sen, kontrollen av barnen är ju vidrig.

Och varför vill 18-åringen vara kvar hos föräldrarna, finns det något att dölja där ? Troligen..
Citera
2019-11-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Man ska ju inte gå efter utseende, men jag tycker mamman ser ut som om hon utsatt barn för övergrepp. Det är något obehagligt över henne. Sen, kontrollen av barnen är ju vidrig.

Och varför vill 18-åringen vara kvar hos föräldrarna, finns det något att dölja där ? Troligen..

Håll diģ till vad du själv skriver i den första satsen. Misstänka en person för övergrepp på barn efter dess utseende... herre min gud så korkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in