Citat:
Det finns inte tillräckligt med statistik för att bedöma om socialtjänsten "släpper" fler fall än tidigare. Det man kan utläsa från statistiken är att det görs mycket fler omhändertaganden idag än för 10-15 år sedan. Å andra sidan görs det också många fler orosanmälningar. Huruvida det betyder att förhållandena i landet har blivit värre eller om kraven på föräldrar har blivit högre kan man säkert diskutera.
Det finns inte tillräckligt med statistik för att bedöma om socialtjänsten "släpper" fler fall än tidigare. Det man kan utläsa från statistiken är att det görs mycket fler omhändertaganden idag än för 10-15 år sedan. Å andra sidan görs det också många fler orosanmälningar. Huruvida det betyder att förhållandena i landet har blivit värre eller om kraven på föräldrar har blivit högre kan man säkert diskutera.
Som sagt, jag är inte hemma på det här med er statistik om omhändertaganden,
men enligt DN i den här artikelserien (skriven för i mars 2018), så minskar omhändertaganden https://www.dn.se/sthlm/kraftigt-oka...tockholms-lan/, men orosanmälningarna ökar.
Citat från den första artikeln i artikelserien som handlar om Botkyrka i DN:s granskning, där rektorer gör orosanmälning efter orosanmälning, men socialtjänsten bryr sig inte:
Citat:
Orosanmälningarna har ökat kraftigt i Stockholms län under de senaste fem åren. Samtidigt har de akuta tvångsomhändertagandena av barn och unga minskat i hälften av länets kommuner.
Ur artikeln:
Citat:
Nicos familj är bostadslös och bor i en kontorslokal. Familjens situation är känd för socialtjänsten sedan tidigare, utifrån en orosanmälan året innan, som tagits emot utan åtgärd.
Det är tuffa familjer som socialtjänsten har att ta hand om numera!
Men det kanske är för att det är så svårt att ta hand om unga i kriminalitet, som tvångsomhändertagande minskar i dessa områden som Botkyrka tex?
Skötsamma familjer kanske är mer utsatta för socialtjänstens granskning ändå?
Jag har inte riktigt koll på det där.
Men nu tog ni ju upp och pratade om det där med statistik och omhändertagande överlag,
och iallafall i dessa områden så har omhändertaganden tyngt socialtjänstens budget hårt,
vilket gör att de gör andra typer av insatser istället för omhändertaganden.
Citat:
Jag länkade en statistikrapport från Socialstyrelsen för några inlägg sedan. Du kanske skulle läsa den.
71% av de LVUade barnen är omhändertagna för föräldrarnas brister, dvs en stor majoritet.
Källa: http://www.socialstyrelsen.se/global...2-tabeller.xls
71% av de LVUade barnen är omhändertagna för föräldrarnas brister, dvs en stor majoritet.
Källa: http://www.socialstyrelsen.se/global...2-tabeller.xls
Ja, 12-åringarna som springer ute och begår våldsbrott, ägnar sig åt droger och kriminalitet (i de nyanlända/andra generationens invandrare-familjerna) beror självklart på att föräldrarna inte har förmåga att ta hand om sina barn.
Eller ska man beskylla barnen för att de inte kan ta hand om sig själva, då de blir tvångsomhändertagna?
Det är väl självklart 71 % av de LVU:ade barnen beror på föräldrarnas brister?
(Samtidigt så kan jag ju tänka mig, att då socialtjänsten har hårt pressad budget idag, så görs nog mer oprofessionella bedömningar och man får i det hänseendet vara vaksam mot tafflig myndighetsutövning?)
Senast redigerad av dialektiker 2019-11-06 kl. 23:58.
Senast redigerad av dialektiker 2019-11-06 kl. 23:58.