2019-11-06, 20:34
Medlem
Var på rättegången idag. FO var inte så glad.
Citera
2019-11-06, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vad skedde där då? Blev du nå klokare på hur det förhåller sig med häktningar och misstankar?
Citera
2019-11-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kan du berätta? Du har varit kort i tonen de senaste dagarna, men inte informerat så mycket. Så kom igen nu nollåtta!
Citera
2019-11-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag menar på att det saknas uppdatering om det. Färskt citat eller liknande. Media skriver såhär för dom inte hört något annat.
Ständigt återkommande i brottsrapportering är en släpande uppgift typiskt denna. Läget är detsamma som efter hon släpptes efter häktningsförhandling.
Självklart tror jag hon fortfarande är formellt misstänkt, men hade önskat se om misstankar stärkts eller försvagats efter gripanden som skett. Eller i vart fall se en journalist ställa frågan så det kan levereras ett färskt svar.
Jag tror nämligen hon är misstänkt som formalia.

Ja, och med tanke på pressmeddelandet från Åklagarmyndigheten att motiv är för tidigt att uttala sig om, så finns inga uppgifter öht vad som ligger bakom detta brott. Men visst hon är ju alkoholist och lobbats några gånger, så hon är säkert skyldig
Citera
2019-11-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och googlar man ”avskriven som misstänkt” så får man sida upp och sida ner med artiklar där åklagare uttalar sig om att personer är avskrivna i fall där de varit anhållna eller häktade. Den dagen KL skrivs av kommer det nog också rapporteras på direkt initiativ av åklagaren eller så kommer hennes ombud tillse att den uppgiften når pressen illa kvickt.

[/i]

Fast media är en sak och direkta uttalanden något helt annat. Det är väl det första man lär sig när det gäller brottmål antar jag. Däremot så fick åklagaren en förfrågan om kvinnan fortfarande var misstänkt vilket var för någon månad sen. Han svarade inga kommentarer, så nu sitter han med en säker häktning och en anhållen på skäligen misstänkt för medhjälp till mordförsök. Det gäller för klåparåklagaren att steppa upp från skäligen till på sannolika skäl misstänkt annars går även den personen fri.

Hade dom haft något på hennes dator, mobiler osv hade det sett ut på ett annat sätt än vad det gör i dagsläget. Så ska klåparåklagaren få till åtal och fällande dom mot kvinnan ska bevis finnas som direkt knyter henne till en anstiftan. Det är ingen lätt uppgift skulle jag vilja påstå. När man börjar tvångshämta personer för vad en fd make påstår anser jag att just den här åklagaren är en klåpare.
Citera
2019-11-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag menar på att det saknas uppdatering om det. Färskt citat eller liknande. Media skriver såhär för dom inte hört något annat.
Ständigt återkommande i brottsrapportering är en släpande uppgift typiskt denna. Läget är detsamma som efter hon släpptes efter häktningsförhandling.
Självklart tror jag hon fortfarande är formellt misstänkt, men hade önskat se om misstankar stärkts eller försvagats efter gripanden som skett. Eller i vart fall se en journalist ställa frågan så det kan levereras ett färskt svar.
Jag tror nämligen hon är misstänkt som formalia.

Instämmer. Hon är formellt misstänkt, bara.
Så länge fallet inte är löst så finns ingen anledning att avskriva henne. Bara genom det vi vet här så finns givetvis anledning att ha henne som misstänkt. Däremot är hon med största sannolikhet inte huvudmisstänkt. Det är väsentlig skillnad.
När man läser uttalande från polisen så gäller det att försöka förstå vad som inte skrivs. Inte att försöka få det att passa ihop med det man själv redan fastnat för.
Det finns inget i polisens uttalanden som antyder ”anstiftan” och ”torped”.

Huvudspåret för polisen är just nu att hitta koppling mellan HOL och de gripna. De jobbat brett, varav KL bara är en liten del.

En mycket märklig sak i detta är hur det kan ta två månader att gripa Billy, när man dag 1 har hans DNA. Det borde media gräva i.
Citera
2019-11-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Fast media är en sak och direkta uttalanden något helt annat. Det är väl det första man lär sig när det gäller brottmål antar jag. Däremot så fick åklagaren en förfrågan om kvinnan fortfarande var misstänkt vilket var för någon månad sen. Han svarade inga kommentarer, så nu sitter han med en säker häktning och en anhållen på skäligen misstänkt för medhjälp till mordförsök. Det gäller för klåparåklagaren att steppa upp från skäligen till på sannolika skäl misstänkt annars går även den personen fri.

Hade dom haft något på hennes dator, mobiler osv hade det sett ut på ett annat sätt än vad det gör i dagsläget. Så ska klåparåklagaren få till åtal och fällande dom mot kvinnan ska bevis finnas som direkt knyter henne till en anstiftan. Det är ingen lätt uppgift skulle jag vilja påstå. När man börjar tvångshämta personer för vad en fd make påstår anser jag att just den här åklagaren är en klåpare.

Vadå tvångshämtning? Som en misstänkt klamydiasmittad för provtagning eller skolkande skolelev?

Så var det inte riktigt va.
Citera
2019-11-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Instämmer. Hon är formellt misstänkt, bara.
Så länge fallet inte är löst så finns ingen anledning att avskriva henne. Bara genom det vi vet här så finns givetvis anledning att ha henne som misstänkt. Däremot är hon med största sannolikhet inte huvudmisstänkt. Det är väsentlig skillnad.
När man läser uttalande från polisen så gäller det att försöka förstå vad som inte skrivs. Inte att försöka få det att passa ihop med det man själv redan fastnat för.
Det finns inget i polisens uttalanden som antyder ”anstiftan” och ”torped”.

Huvudspåret för polisen är just nu att hitta koppling mellan HOL och de gripna. De jobbat brett, varav KL bara är en liten del.

En mycket märklig sak i detta är hur det kan ta två månader att gripa Billy, när man dag 1 har hans DNA. Det borde media gräva i.

Men polisen som har topsat nåt på plats utropar väl inte ”Vi har hittat DNAAAA!!!” redan i trappuppgången?

Materialet måste väl analyseras först och det görs ju inte dag ett.
Sen kanske man ville spana lite på Billy när det blev träff. Då kan man nog lägga på någon dag till.

Sen det fetade. De är nog inte helt ointresserade av att även hitta en koppling mellan de gripna och KL.
Så den lilla del KL är i utredningen du beskriver tror jag inte polisen håller helt med om.
Senast redigerad av Avel 2019-11-06 kl. 21:43.
Citera
2019-11-06, 21:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, FO+Billy+den tredje mannen (troligen chauffören) blir nog lite för många som sitter med information i så fall, tror inte att alla klarar av att hålla samma linje i förhören.

Om det är som du tror så borde fallet kunna nystas upp.
Förkom väll i tråden frågor om vem KL gått med runt Fridhemsplan. Något trodde det var Milutmin eller hur det nu stavas. Vildsvinet. Den som skrev det visste nog mer. Var kanske Billy the kid med hjälpreda? Även de som sågs på krogen nära BO dagen innan. Om man ska köra kvalificerade gissningar.
Citera
2019-11-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet

Sakta i backarna. Att ta in KL inledningsvis var väl ett välgrundat beslut. Hennes förflutna ger bra underlag för det. Men efter det har hon kallnat.

På det hela så verkar åklagaren göra ett bra jobb.
Citera
2019-11-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men polisen som har topsat nåt på plats utropar väl inte ”Vi har hittat DNAAAA!!!” redan i trappuppgången?

Materialet måste väl analyseras först och det görs ju inte dag ett.
Sen kanske man ville spana lite på Billy när det blev träff. Då kan man nog lägga på någon dag till.

Det kan ju va så som du säger. Men två månader verkar obefogat länge.
Är det bekräftat att det fanns blod från GM på brottsplatsen, eller är det en trådsanning?
Vad är rimlig tid för NFC vid ett mordförsök på en advokat? 1-2 veckor?
Vi talar isåfall inte om nån dag extra.
Citera
2019-11-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det kan ju va så som du säger. Men två månader verkar obefogat länge.
Är det bekräftat att det fanns blod från GM på brottsplatsen, eller är det en trådsanning?
Vad är rimlig tid för NFC vid ett mordförsök på en advokat? 1-2 veckor?
Vi talar isåfall inte om nån dag extra.

SVT September 2018.

Under det här året har den genomsnittliga väntetiden för ett prioriterat ärende legat på 56 dagar. Det är något kortare än föregående år.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/brottsutredningar-laggs-pa-hog-langa-vantetider-pa-provsvar

Runt två månader är inte ovanligt alltså. För ett prioriterat ärende.
Ärenden här gäller antagligen fingeravtryck, DNA, vapen m.m men så särskilt snabbt går det inte. Nog svårt att rekrytera till de avdelningarna då det finns både sexigare och mer välbetalda jobb i den privata sektorn.
Pilla med gärningsmäns gamla paltor och kroppsvätskor lockar nog inte alla.
Senast redigerad av Avel 2019-11-06 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in