2019-11-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja självklart?
Eftersom media följer åklagarmyndighetens pressmeddelande och att;
ingen dementi skett hittills att hon är avskriven och inte längre misstänkt; att ÅK inte uttalat sig i nån enskild intervju:

Så det är väl inte värst märkligt. Hennes advokat är lika tyst. Han, om nån, borde väl vara sugen på att förmedla sådan info om sin klient.
Där rimmar det väl inte med släpande uppgifter?

Och googlar man ”avskriven som misstänkt” så får man sida upp och sida ner med artiklar där åklagare uttalar sig om att personer är avskrivna i fall där de varit anhållna eller häktade. Den dagen KL skrivs av kommer det nog också rapporteras på direkt initiativ av åklagaren eller så kommer hennes ombud tillse att den uppgiften når pressen illa kvickt.

Finns risk att uppdragsgivaren kan åka på medhjälp också. Helt beroende på hur hen har agerat med råd och dåd inför skjutningen. Hur ska tingsrätten t ex värdera att någon kollat upp om den skjutne var ensam hemma osv?

I Brottsbalken 23 kap 4 § föreskrivs:

Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Citera
2019-11-06, 20:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tror också han är torped, frågan är som sagt av vem.
Vem som isf skulle ha motiv att önska livet ur HOL.

Det är oavsett alldeles för tidigt och ÅK är garanterat inte värst sugen på att släppa info kring en sån skumraskperson heller i ett tidigt utredningsskede.
Vore rent korkat om de har span på fler som kan sitta på info.

Vi vet ju att KL har ett mycket ont öga till HOL så att hon fortfarande är huvudmisstänkt för att ha lejt honom är nog inte en övermaga gissning för utredarna, frågan då är ju hur hon fått tag på honom, alltså genom vilka ska hon ha fått höra om honom.

Förhoppningsvis klarnar det lite snart, skulle tro att det går att nysta upp lite garn baklänges nu, vi får se hur talför Billy är.
Citera
2019-11-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi vet ju att KL har ett mycket ont öga till HOL så att hon fortfarande är huvudmisstänkt för att ha lejt honom är nog inte en övermaga gissning för utredarna, frågan då är ju hur hon fått tag på honom, alltså genom vilka ska hon ha fått höra om honom.

Förhoppningsvis klarnar det lite snart, skulle tro att det går att nysta upp lite garn baklänges nu, vi får se hur talför Billy är.
Personligen tror jag att hon fått FO att ragga upp Billy-the-kid. Jag tror det är en röd tråd där. Och jag tror fortfarande att KL är anstiftaren. Hon kan dessutom i sin tjänst som rådman känt till honom. Jag menar, hon har nog god koll på buset i Stockholm vid det här laget. Och umgås hon med FO, som inte är någon duvunge så är det nog inte svårt om man har lite pengar att locka med. Frågan är hur man skall få FO och Billy att snacka. FO kunde få lite straffrihet kanske, mot upplysningar - men det funkar ju inte så i Sverige.
Citera
2019-11-06, 20:12
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag menar på att det saknas uppdatering om det. Färskt citat eller liknande. Media skriver såhär för dom inte hört något annat.
Ständigt återkommande i brottsrapportering är en släpande uppgift typiskt denna. Läget är detsamma som efter hon släpptes efter häktningsförhandling.
Självklart tror jag hon fortfarande är formellt misstänkt, men hade önskat se om misstankar stärkts eller försvagats efter gripanden som skett. Eller i vart fall se en journalist ställa frågan så det kan levereras ett färskt svar.
Jag tror nämligen hon är misstänkt som formalia.

Hon lär vara misstänkt fortfarande då motsägande info inte kommit ut. Nu ska man gå genom all teknik som denne torped har. Telefon, dator, osv. Sedan får vi se efter det om man hittar kopplingen. För jag är tämligen säker på att det finns en koppling men man ska ju hitta den också.
Citera
2019-11-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
"....Så har hon inte dragit på sig tio miljoner i skulder så finns nog lite utrymme för beställningsmord i hushållsbudgeten. ...."
Om jag snurrar så gav du anledning till snurret. I onödan. Vad menade du då mer exakt med din mening som jag här citerat?

Ok så det gick att missförstå att jag la in en brasklapp om att hon kan ha skulder så att hon inte har exakt netto det beloppet (9,5 milj kr?) efter lägenhetsaffären med HOL. Hon måste t ex betala tillbaka de där 100 000 kr plus ränta hon ”lånat” från det där advokatkontoret.

I UK har man kommit fram till medelpriset för en ”hitman” är 15 000 pund.
Källa: Mirror

I USA har man sett alla möjliga prislappar och så ser det nog ut i Sverige också vad gäller vad som ska budgeteras.

At the high end, a wealthy socialite who wanted her husband dead gave Johnson $200,000 in jewels as a down payment on the killing. At the low end, a teenager once offered him “seven Atari computer games, three dollar bills, and $2.30 in nickels and dimes” to take out a romantic rival.

Källa: Slate.com
Senast redigerad av Avel 2019-11-06 kl. 20:19.
Citera
2019-11-06, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Personligen tror jag att hon fått FO att ragga upp Billy-the-kid. Jag tror det är en röd tråd där. Och jag tror fortfarande att KL är anstiftaren. Hon kan dessutom i sin tjänst som rådman känt till honom. Jag menar, hon har nog god koll på buset i Stockholm vid det här laget. Och umgås hon med FO, som inte är någon duvunge så är det nog inte svårt om man har lite pengar att locka med. Frågan är hur man skall få FO och Billy att snacka. FO kunde få lite straffrihet kanske, mot upplysningar - men det funkar ju inte så i Sverige.
Men det vore ju görfräckt, Pölsa.

En röd tråd där alla knyts samman som en munter julgransdans lagom till jul. Sen rätt ner i säcken.

Ängeln KL luskar med FO som rekommenderar Billy med sin kriminella CV.
FO kan få köra flyktbilen.
Case closed.
Citera
2019-11-06, 20:22
Medlem
Citat:
Men det vore ju görfräckt, Pölsa.

En röd tråd där alla knyts samman som en munter julgransdans lagom till jul. Sen rätt ner i säcken.

Ängeln KL luskar med FO som rekommenderar Billy med sin kriminella CV.
FO kan få köra flyktbilen.
Case closed.
Nix - du har en lucka där. Jag tror INTE FO körde flyktbilen. Vi har nämligen ytterligare en person som greps i samma veva som Billy-the-kid. Och DEN personen tror jag körde bilen. FO var mellanhand. Så där: NU är case closed!
Citera
2019-11-06, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och googlar man ”avskriven som misstänkt” så får man sida upp och sida ner med artiklar där åklagare uttalar sig om att personer är avskrivna i fall där de varit anhållna eller häktade. Den dagen KL skrivs av kommer det nog också rapporteras på direkt initiativ av åklagaren eller så kommer hennes ombud tillse att den uppgiften når pressen illa kvickt.

Finns risk att uppdragsgivaren kan åka på medhjälp också. Helt beroende på hur hen har agerat med råd och dåd inför skjutningen. Hur ska tingsrätten t ex värdera att någon kollat upp om den skjutne var ensam hemma osv?

I Brottsbalken 23 kap 4 § föreskrivs:

Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Ja, det vore rent taskigt annars. Den stackars pappan som initialt misstänktes gick de givetvis ut via ÅK och dementerade all inblandning när det stod klart att mamman dödat barnen (Gårdsten).
Citera
2019-11-06, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Nix - du har en lucka där. Jag tror INTE FO körde flyktbilen. Vi har nämligen ytterligare en person som greps i samma veva som Billy-the-kid. Och DEN personen tror jag körde bilen. FO var mellanhand. Så där: NU är case closed!
Fan. Tänkte inte på det...
Ok. Bara varma rekommendationer. Undrar om hon vill reklamera skytten?
Citera
2019-11-06, 20:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Hmm, FO+Billy+den tredje mannen (troligen chauffören) blir nog lite för många som sitter med information i så fall, tror inte att alla klarar av att hålla samma linje i förhören.

Om det är som du tror så borde fallet kunna nystas upp.
Citera
2019-11-06, 20:30
Medlem
Citat:
Fan. Tänkte inte på det...
Ok. Bara varma rekommendationer. Undrar om hon vill reklamera skytten?
Hon får klaga hos Allmänna Reklamationsnämnden. Undrar om de tar upp ärendet..
Citera
2019-11-06, 20:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och Fulen medverkar i Bingolottos rimstuga.

Här kommer ”klapp” från mej.
Hoppas den blir bra till dig.
Spö ska du få av mig.
Så att du kan fånga en sej.
God Jul på dej.
Hilsen fra meg och "tjejen" (min kone) i Norge.

Nä, men seriöst. Ska den där FO vara med i smeten öht?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in