Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Varför är journalisterna på landslagets presskonferenser så usla på att ställa frågor? De ställer 5-6 frågor varav de flesta av dem handlar om rasism och sen säger presschefen "jaha, inga mer frågor verkar det som... tack för idag!".
Varför ställer man inte fler fotbollsspecifika frågor? Det lär ju finnas hur mycket som helst att fråga om. Själv är jag nyfiken på vad Janne ser i Muamer Tankovic. Han känns för offensivt lagd för att passa in som ytter i Janne Anderssons system och lär knappast vara aktuell i en match som den mot Rumänien. Vilken funktion fyller han i truppen? Är han ett offensivt vapen om man skulle ligga under mot Rumänien och desperat behöver göra ett mål?
Det enkla svaret: Sveriges journalistkår är usel!
Dock ska Janne ha beröm. Tycker han gör ett bra jobb med de undermåliga frågor han får.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Ska vara i en elva likt den borta mot Färöarna som man kan tänka sig Tankovic. Då var ju Quaison ytter, förvisso med en direkt motpol i Seb på andra kanten.
Känns som att Kulusevski tagit Durmaz plats iaf. Janne sa att han såg Svanberg som central spelare i den här truppen, Hiljemarks plats med andra ord. Sema har väl Claessons plats om man vill hårdra det, även om han inte tagit över startplatsen. Tankovic svårare..
Tankovic är överflödig i den här truppen. Kan inte Forsberg spela sätter man ner Quaison där och tar in Isak brevid Berg, för att få ut det bästa av laget.
Jag trodde faktiskt Tankovic skulle petas, och att Ken Sema skulle vara med som vänstermittfältare, eftersom han gjort tio raka matcher på den positionen för Udinese i Serie A.
Mihajlovic säger för övrigt detsamma som Janne angående Svanberg. Att han förvisso kan spela på kanten, men att han ser honom som en central spelare. Och har Hiljemark fortfarande en plats i landslaget? Haha. Det var längesen har var med. Först långtidsskadad, och efter det har han inte tagit någon tröja i Ryssland. Svanberg är ju för övrigt redan nu bättre än Hiljemark, så det är inget att sörja.
Durmaz är borta för evigt hoppas jag. Men Claesson är garanterat välkommen tillbaka. Kommer han bara igång hyfsat är han med i en eventuell EM-trupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Den lär vara bättre under den här samlingen med tanke på att den där intervjun gjordes i början av förra samlingen och han haft en månad på sig att öva (en månad där han dessutom varit skadad en del).
Med "mycket timmar" antar jag att han menar "många timmar" (många timmar sedan det senaste besöket) eller att han blandar ihop "timmar" och "gånger" (jämför med engelskan "times" som betyder "gånger") och helt enkelt att han inte varit i Sverige "så många gånger" under de senaste åren pga sitt hektiska fotbollsliv.
Kudos för din hobbylingvistiska analys och etymologiska utläggning kring Gagliolos "svenska"/strandraggarengelska, haha.
Men nej, hans svenska kommer inte vara märkbart bättre den här gången. Det är fyra år sedan som han första aviserade att han ville spela för Sverige. Han har redan haft gott om tid att köra duolingokurser.
För övrigt översätter han taffligt från italienska i sitt eget huvud när han pratar "svenska". Därav den märkliga meningsbyggnaden: "È da tanto tempo che non vengo in Svezia", säger man på italienska. Men när han ska översätta det till svenska blandar han ihop ordet tid, med timmar.
På italienska har man bara ett ord som täcker in svenskans "varför" och "därför". Den skillnaden går honom förbi på svenska, så han kör på "varför" hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Känns lite väl generiskt och har inte alls samma slagkraftighet som t ex "Zlatan".
Jag kommer att lobba för "Kulan" på forumet ett tag framöver och se om det biter.
Där backar jag dig, om man ser det rent principiellt.
Det är för få spelare som får smeknamn/artistnamn nuförtiden. Det återknyter ju också till en gammal fin tradition, med lirare som "Nacka", "Mona-Lisa", "Bajdoff", "Garvis".
Sen vette fan om just "Kulan" ligger så bra i mun.
Det ser bättre ut i skrift än det gör sig i tal. Det är mycket mer tryck i
Kulusevski, så det stannar nog där.