2019-11-06, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Goddag. Yxskaft.

Om du hade förstått vad jag skrev i stället för att vara blind och döv så hade du insett att jag bara skrivit om tiden från Josef via Mose och Joshua och fram till och med Domarboken. Den delen av Bibeln är helt kronologisk.
Men jag hade rätt när jag skrev att inte hela bibeln är kronologisk.
Citera
2019-11-06, 03:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Menar du att det skulle spela någon roll i frågan?
Citera
2019-11-06, 07:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ingen "gud", utan, som jag skrev: "Gud".
Slå upp.
Bevisa att Gud inte existerar, heter tråden!
Vad är det som det ska bevisa att det inte finns?
Citera
2019-11-06, 11:55
Medlem
Vänta nu!

Citat:
Det har ingen betydelse. De som kan ha förfalskat årtal i bibeln tänkte som ni gör nu: stämmer inte årtal kan allt annat inte vara sant heller. Vissa förfalskningar är så uppenbara att det är pinsamt. Som vad som hände på vägen till Damaskus. Först säger Paulus att de som var med inte hörde men såg, och andra gången Paulus berättar samma historia såg de inget men hörde nåt. Förfalskarna ändrar bara sånt som i deras ögon kan verifieras, men det ändrar inte evangeliet, för att de tänker att ingen kan tro på det när de inte ens kan få årtal rätt. BS.

Vem är det som går omkring och förfalskar bibeln? Stoppar de in lögner i den heliga skrift??!

Varför har i så fall inte rättrogna rensat bort lögnerna efter att de placerats där? Ska inte Gud straffa lögnarna för tilltaget? Borde väl vara en grov förbrytelse mot Guds ord?

Det finns väl inget skäl att låta lögnerna stå kvar i skriften som hävdas vara Guds ord? Det kan väl knappast styrka trovärdigheten?

Nu i efterhand: vem kan avgöra vad som är förfalskningar och vad som inte är det?
Hur vet man att det går att lita på vederbörande, att de inte bara är falska profeter?

Annars kan man ju tänka sig att t.ex. missen i Paulus berättelse som du exemplifierar med ovan kan bero på rent mänskliga tillkortakommanden.

Vi vet att människans minne inte är det bästa, knappast som en inspelning på något tekniskt medium. Och med tanke på att Paulus torde ha haft fullt upp med att hantera alla situationer sitt liv så är det förståeligt om minnet av någon enstaka episod i efterhand så smått börjat naggas i kanterna av tidens tand.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-11-06 kl. 12:08.
Citera
2019-11-06, 12:33
Bannlyst
finns massa "contradictions" som folk hittar i den heliga bibeln, men oftast lär det vara för att de saknar en djupare förståelse bara, men visst finns det korrumption i översättningarna och det varnas ju faktiskt för Djävulen, att han ska få kontroll över alla språken, i Uppenbarelsebok kap 13 vers 7. och det var givet mig medelst Anden, Den Sanna och Heliga Anden hoppas jag synnerligen - att det berör mänskliga översättningsarbeten.

jag har många tokiga översättnings-exempel på lager. här följer en:

Job 2:9 Svenska 1917 (SV1917)

^9 Då sade hans hustru till honom: »Håller du ännu fast vid din ostrafflighet?
Tala fritt ut om Gud, och dö

Job 2:9 Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)

9 Då sade hans hustru till honom: ”Står du fortfarande fast i din fromhet?
Förbanna Gud och dö.”

Job 2:9 Douay-Rheims 1899 American Edition (DRA)

^9 And his wife said to him: Dost thou still continue in thy simplicity?
bless God and die.

Job 2:9 King James Version (KJV)

^9 Then said his wife unto him, Dost thou still retain thine integrity?
curse God, and die.

sen lär det ju vara något med ordet för curse/förbannelsen. som jag förstår det är ordet allah från antika hebreeiskan och betyder just det, Förbannelsen. och det står EN HEL DEL OM FÖRBANNELSEN i den heliga bibeln.

och det lär knappast vara en tillfällighet att Satan i sin religion Islam har tagit bort historien om Adam+Eva och Satan i paradiset.

och btw, innan ni anklagar bibeln för att vara lögn så rekommenderar jag att söka Gud Fadern i Ande och Sanning och be om att få Visdom.

vi ska få skörda det vi har sått.
Citera
2019-11-06, 14:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det som det ska bevisa att det inte finns?
Men vilken obegriplig fråga.
Citera
2019-11-06, 14:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Berättelser i bibeln är inte alltid i kronologisk ordning. Jag har inte ens forskat i det för jag bryr mig inte. Antingen är uppgifterna i bibeln förfalskade, eller så är forskarnas konsensus BS för att misskreditera bibel som källa. Ni vet ingenting, ni killgissar bara. Och kallar det teori.
Par-o-o (Smeso) leker egyptolog, med betoning på "leker".
Han skriver "...uttåget inte kan ha inträffat medan faraonerna hade sitt säte i Thebes [sic!]".
Ingen insatt bestrider att Thebe ligger långt ner i södra Egypten, medan israeliterna enligt Bibeln bosatte sig i nordöstra Nildeltat långt därifrån.
(Par-o-o skriver stadens namn som i engelskan med "h", Thebes. Gubben kan inte ens, med sin skriande brist på formell bildning, stava namnet rätt på svenska.)
Men arkeologer (under ledning av Manfred Bietak) har hittat kungapalats i nordöstra Egypten
(i Tell el-Dab´a), regionen där israeliterna bodde enligt Bibelns uppgifter. Kungapalatset är från den tid för uttåget som Bibeln anger (1400-talet f.Kr.).
Par-o-o vet detta, då jag inte så länge sedan skrev det honom på näsan...
Även om arkeologerna inte hade gjort dessa fynd hade bibelkritiken tagit sig vatten över huvudet, för avsaknad av belägg är inte belägg på avsaknad. Så redan innan arkeologerna hittade anläggningarna i Tell el-Dab´a var det fel att angripa Bibelns uppgifter. Argumentationsfelet heter f.ö. argumentum e silentio.
Förutom argumentationsfelet Fejkegyptologen begick tidigare, väljer han alltså nu att inte nämna utgrävningarna i Tell el-Dab´a. Dubbelfel!
Varför då? Så gör bibelkritiker rutinmässigt, i syftet att ställa fram Bibeln i sämre dager. Ohederligt pack!
Citera
2019-11-06, 15:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som vad som hände på vägen till Damaskus. Först säger Paulus att de som var med inte hörde men såg, och andra gången Paulus berättar samma historia såg de inget men hörde nåt.
Förklaringen här är att Paulus var den ende som hörde vad rösten sa, de andra hörde bara rösten, d.v.s. utan att uppfatta orden. Vad gäller det visuella är det inte konstigt i grekiskan: De andra såg ljuset (grek. to fôs) men ingen (grek. mêdena), d.v.s. ingen person.
Paulus endast ser personen, Jesus, och uppfattar innehållet i vad han säger. De andra ser bara ett ljus och hör bara en röst.
Citera
2019-11-06, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, inte då (Jes 43:1-3):
Men nu, så säger HERREN,
han som har skapat dig,
Jakob,
han som har danat dig, Israel:
Frukta inte,
ty jag har återlöst dig,
jag har kallat dig vid namn,
du är min.
Om du än måste gå genom vatten,
är jag med dig,
eller genom strömmar,
så skall de inte dränka dig.
Om du än måste gå genom eld,
skall du inte bli svedd,
lågan skall inte bränna dig.
Ty jag är HERREN, din Gud,
Israels Helige, din Frälsare.

Goddag yxskaft.
Citera
2019-11-06, 15:31
Medlem
Citat:
Jag förstår att det för en religiös fundamentalist måste kännas ovant att ha rätt om något, vad det än må vara. Men att hela bibeln inte är kronologisk har ju faktiskt NOLL relevans i förhållande till de bibliska felaktigheterna Smeso påvisat.
Citera
2019-11-06, 15:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Goddag yxskaft.
Torftigt svar av en särling.
Citera
2019-11-06, 16:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men vilken obegriplig fråga.
Vilket eller vilka av orden var det du inte förstod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in