Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Berättelser i bibeln är inte alltid i kronologisk ordning. Jag har inte ens forskat i det för jag bryr mig inte. Antingen är uppgifterna i bibeln förfalskade, eller så är forskarnas konsensus BS för att misskreditera bibel som källa. Ni vet ingenting, ni killgissar bara. Och kallar det teori.
Par-o-o (Smeso) leker egyptolog, med betoning på "leker".
Han skriver "...uttåget inte kan ha inträffat medan faraonerna hade sitt säte i Thebes [sic!]".
Ingen insatt bestrider att Thebe ligger långt ner i södra Egypten, medan israeliterna enligt Bibeln bosatte sig i nordöstra Nildeltat långt därifrån.
(Par-o-o skriver stadens namn som i engelskan med "h", Thebes. Gubben kan inte ens, med sin skriande brist på formell bildning, stava namnet rätt på svenska.)
Men arkeologer (under ledning av Manfred Bietak) har hittat kungapalats i nordöstra Egypten
(i Tell el-Dab´a), regionen där israeliterna bodde enligt Bibelns uppgifter. Kungapalatset är från den tid för uttåget som Bibeln anger (1400-talet f.Kr.).
Par-o-o vet detta, då jag inte så länge sedan skrev det honom på näsan...
Även om arkeologerna inte hade gjort dessa fynd hade bibelkritiken tagit sig vatten över huvudet, för avsaknad av belägg är inte belägg på avsaknad. Så redan innan arkeologerna hittade anläggningarna i Tell el-Dab´a var det fel att angripa Bibelns uppgifter. Argumentationsfelet heter f.ö.
argumentum e silentio.
Förutom argumentationsfelet Fejkegyptologen begick tidigare, väljer han alltså nu att inte nämna utgrävningarna i Tell el-Dab´a. Dubbelfel!
Varför då? Så gör bibelkritiker rutinmässigt, i syftet att ställa fram Bibeln i sämre dager. Ohederligt pack!