2019-11-05, 21:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det är sekretess på de som inte är häktade, dvs anhållna eller de som är delgivna misstänkta men på fri fot.

Anhållna dyker upp med synligt namn i dagboksblad. Att bli förordnad offentlig försvarare vid anhållan innebär upprättande av aktbilaga = bokförs i dagboksblad. Jag har sett det flertalet gånger.
Förhoppningsvis kommer någon lägga upp dagboksbladet imorgon, så får vi se vad det står.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så här skrev tingsrätten, på min fråga, ang att få ut dagboksblad innan ens häktningsförhandling skett:

Registrator Attunda Tingsrätt - TAA
15:33

Hej XXXX,

Du kan alltid begära ut dagbokbladet i ett mål. Vad som framgår av dagboksbladet skiljer sig från mål till mål. Du kan även begära ut enskilda handlingar i mål vid tingsrätten. Om handlingen är sekretessbelagd gör tingsrätten en prövning i det enskilda fallet och beslutar om handlingen kan lämnas ut eller inte.

Med vänlig hälsning
Kajsa Paulsson
Tingsnotarie, Målavdelning 2, Attunda tingsrätt

Lite luddigt. Men det var allt jag fick veta.

Ja, typiskt brett svar av en notarie. Dagboksblad (som är offentlig handling) upprättas så fort en förundersökning startar. Det går alltså att begära och få ut dag från 1 som en polisutredning är igång.
Sekretessprövning kan i vissa fall ge att namn maskas, men oftast är det alltså synligt.
Citera
2019-11-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Hoppsan! Döljer sig den andra anhållna bakom denna betalvägg?

https://www.vlt.se/logga-in/bandidosanhangare-och-tva-okanda-ranare-greps-i-fagersta-frias-nu-fran-rananklagelserna

https://www.vlt.se/logga-in/fagerstatrio-atalas-for-ranplaner-hade-storsandare-och-buntband-i-bilen

Här är orginalbiderna från betalsidan.
Billy Guillermo Rieloff-Aspillaga och Mårte* Tammiharj*

https://minfil.com/j6naX891n3/0_png

Mårte* Tammiharj* länk:
https://www.expressen.se/nyheter/om-marten-tammiharju-han-ar-mycket-farlig/

Från google:
3 juni 2019 - Billy Rieloff och Mårte* Tammiharj* samt Fagerstabon L*nus Mart*nsen(Bandidos).
Bandidosanhängare och två ökända rånare greps i Fagersta – frias nu från rånanklagelserna.

https://www.vlt.se/logga-in/bandidosanhangare-och-tva-okanda-ranare-greps-i-fagersta-frias-nu-fran-rananklagelserna

Jag sätter pengen på att den andra anhållna personen är Mårte* Tammiharj*.

Det här fallet fick plötsligt större tyngd.
Citera
2019-11-05, 22:27
Medlem
Pandalina4s avatar
Sal 5 nog. Stockholms tingsrätt.
Citera
2019-11-05, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du är bara bäst! Äntligen börjar det röra på sig i det här fallet.
Är det här bilden som är blurrad i AB?
https://www.google.com/search?source=hp&ei=Oc7BXb7sINLlmwWuyI3YDw&q=billy +rieloff&gs_ssp=eJzj4tFP1zc0TKnMqUgqKDZgBAAh3gR1&o q=billy+ri&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.0.46i131i275j0l2j46l2j0i10j0l2.2158.10171..11 265...2.0..0.205.1580.0j9j1... ...0....1.......0..0i131j46i275j46i10i275j46i10j46 i131.h9BnKLIZ02U#imgrc=9qAaTxWZJfPdhM:

Huh.. vilka ögon.

KL fortsatt misstänkt och han kallas torped. Fortsättning följer.
Nu är det intressant att veta vem den andra medhjälparen är.
Och varför (bevisning). Satt denna redo i bilen och väntade?

"Vid häktningsförhandlingen släpptes hon på fri fot, men är fortfarande misstänkt i utredningen."

"Enligt Aftonbladets uppgifter är den 54-årige misstänkta torpeden sedan lång tid tillbaka känd av polisen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aweK5a/misstankt-torped-gripen-for-advokatskotten
Citera
2019-11-05, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det här fallet fick plötsligt större tyngd.
Väldigt intressant. Just nu försvarar Olsson Lilja en Mark Bishop gällande ekobrott.

GW tvivlar på organiserad brottslighet för drygt en vecka sen:
"– Han har inte den typen av klienter. Olsson Lilja är inte en sån där profilerad gangsteradvokat, han är en vanlig brottmålsadvokat."

Samtidigt är det en kriminell belastad typ som gripits. Tog söta Karin i rejält den här gången, typ 3:e gången gillt?

Undrar hur denna kunde missa HOL med sin "ärtbössa" eller startpistol?
Han verkar väl rätt vältränad på den fronten.
Eller var det en kombination av överlevnadskamp, änglavakt, trapphus och rörlig måltavla som ställde till det?
Citera
2019-11-05, 23:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu sitter jag utomlands, jag har en lite annorlunda tid. Jag har INTE ändrat något i artikelns text, utom att feta en mening av texten, som en liten känga till de som på ett mycket, mycket otäckt sätt har jagat och förnedrat en försvarslös sjuk människa.

Normalt är det väl sekretess på misstänkta, tills de blir häktade, väl?

jag förstår inte hur "lilla du" (eller vad det nu var för fint Fulis kallade dig för) kan kalla någon som haft dussinet advokater till sitt förfogande år ut och år för försvarslös. I vart fall är det bra att t.o.m. du inser att K inte är frisk.
Citera
2019-11-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Anhållna dyker upp med synligt namn i dagboksblad. Att bli förordnad offentlig försvarare vid anhållan innebär upprättande av aktbilaga = bokförs i dagboksblad. Jag har sett det flertalet gånger.
Förhoppningsvis kommer någon lägga upp dagboksbladet imorgon, så får vi se vad det står.

Ja, typiskt brett svar av en notarie. Dagboksblad (som är offentlig handling) upprättas så fort en förundersökning startar. Det går alltså att begära och få ut dag från 1 som en polisutredning är igång.
Sekretessprövning kan i vissa fall ge att namn maskas, men oftast är det alltså synligt.

Det är ny lag så anhållna är sekretess. Första gången du numer kan se identiteten på den misstänkte är när han eller hon häktas.
Citera
2019-11-05, 23:30
Medlem
develis avatar
De verkar ha en förkärlek att dra norrut och gömma sig.
Vid flykten från Kumlaanstalten greps de i en lgh i Ö-vik hos nån Fucked for life medlem.
Centrum för FFL verkar vara Kramfors i Ångermanland.
Citera
2019-11-05, 23:35
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det har dock kommit en lagändring för inte så länge sedan, numera är det sekretess som gäller tills åtal väcks eller att personen i fråga blir häktad.
Citera
2019-11-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Det säger väl en hel del att motivet är okänt men ändå har media pumpat ut KL som anstiftare konstant. Nu har man väl vad jag kan se anhållit två nya potentiella gärningsmän, kanske läge att höra KL igen då hon berättat till media att hon har kan ana vem skytten är och är det Bi*lly så har hon ändå gissat rätt bra när hon sa att det var en grovt kriminell, för det måste man väl ändå säga att Bi*lly är.

Något måste ju HOL haft med detta pack att göra.

Tråden och GW är bergsäkra på KL som anstiftare. Det är inte jag, och även om det nu skulle vara så är det ingenting dom här kommer tala om. Det är inte typerna för att tjalla utan i den världen är det tabu.
Ja KL är i dagsläget inte intagen och jag tror inte man tar in henne heller för den delen. Någon måtta får det vara för dom tvångsmässiga ingripande tagna ur luften från en fd man.
Det är en mycket grovt kriminell man med kopplingar till Södertäljeligan och Bandidos. Frikändes så sent som i juni i år för rån i Fagersta bland annat. En väl bevandrad yrkeskriminell.

I fjol häktades han misstänkt för grovt narkotikabrott efter att polisen gripit honom med, vad man trodde var, ett parti metamfetamin i bilen. Efter två veckor försattes han dock på fri fot när polisen konstaterade att den misstänkta narkotikan i själva verket var kattsand.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/just-nu-tva-gripna-efter-advokatsjuktningen/
Senast redigerad av Erzebet 2019-11-05 kl. 23:55.
Citera
2019-11-05, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu sitter jag utomlands, jag har en lite annorlunda tid. Jag har INTE ändrat något i artikelns text, utom att feta en mening av texten, som en liten känga till de som på ett mycket, mycket otäckt sätt har jagat och förnedrat en försvarslös sjuk människa.

Normalt är det väl sekretess på misstänkta, tills de blir häktade, väl?
Åklagaren tar säkert åt sig gällande din kampanj.
Citera
2019-11-05, 23:59
Medlem
Citat:
De Basso är förordnad till rapparen A.C. i Knivstamordet (Gårdsmordet), men han kanske orkar med detta också, samtidigt ?

Nu verkar det som båda De Basso och Eriksson tackat nej pga jäv då dom känner advokat Olsson Lilja.
Men dom har fått sina försvarare enligt media, men dom hade då media frågade inte talat med sina klienter. Korta förhör enligt tidigare uppgifter i dag utan försvarare. Det gick nog bra.

Genombrottet i utredningen har sin grund i den tekniska utredning som utförts. Det är för tidigt att uttala sig om eventuella motiv, säger kammaråklagare Lucas Eriksson, som leder förundersökningen.
https://mitti.se/nyheter/anhallna-mordforsoket-advokaten/?omrade=kungsholmen
Senast redigerad av Erzebet 2019-11-06 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in