2019-11-05, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Herren har redan ändrat deras kost en gång, så vad får dig att inte tro på det? För att du vet bättre än Gud?
Det har han inte alls.
Ja, jag vet bättre än din tramsbok som skrevs av och för obildade människor i antiken.
Lejon har aldrig ätit hö och det finns inget som indikerar en Gud annat än människors behov av en snuttefult och ett retoriskt slagträ för att få känna sig viktigare och duktiga.
Tyvärr leder det till rättfärdigandet av barnamord och massmord, som demonstrerats ovan.
Citera
2019-11-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du sitter alltså här och rättfärdigar barnamord och massmord med dina fantasier. Förstår du varför det är skrämmande för alla normalt funtade människor?

Vet du vad kognitiv dissonans är?
Och om man begår upprepade handlingar och sedan ångrar sig och vill ha förlåtelse?
Din syn på saken verkar fruktansvärt naiv och svart-vit.

Men det är alltså ok att straffa spädbarnen för att deras föräldrar syndat?

Så ingen kan ändra sig, någonsin? Syndernas förlåtelse behövs inte?
Inte alls. Herren tog en av kung Davids söner, så inte heller Guds tjänare kan räkna med Guds nåd när de syndar.

1 Pet 4:17
Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?

Straff SKALL avskräcka er från att begå synder. Ändå fortsätter ni att synda.

Kognitiv dissonans är ditt problem, för att du vägrar inse att du syndar. Det beror väl på varför du ångrar dig. Är det för att du åkte fast? Många kriminella reagerar så.

Mark 8:38
Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, honom skall också Människosonen skämmas för när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna.”

Det är okej för att det sker i avskräckande syfte - ni drabbas av det ni fruktar mest.

All synd leder till döden, det står i både GT och NT, så det enda ni kan hoppas på är Guds nåd.

Syr 34
21Det som vunnits med orätt blir inget felfritt offer,
22de laglösas gåvor (a-kassa, soc bidrag) vinner inte Herrens välbehag.
23Vad de gudlösa bär fram behagar inte den Högste,
han förlåter inte synder för många offers skull.
24Att frambära offer av det som tillhör de fattiga
är att dräpa en son inför faderns ögon.
25Det hoptiggda brödet är de fattigas liv;
stjäl man det får man blod på händerna.
26Den som tar levebrödet från sin nästa mördar honom,
27och den som vägrar arbetaren hans lön spiller blod.

Så länge ni inte rättar till alla orättvisor i samhället kommer Herren inte att förlåta era synder.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-11-05 kl. 16:10.
Citera
2019-11-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det har han inte alls.
Ja, jag vet bättre än din tramsbok som skrevs av och för obildade människor i antiken.
Lejon har aldrig ätit hö och det finns inget som indikerar en Gud annat än människors behov av en snuttefult och ett retoriskt slagträ för att få känna sig viktigare och duktiga.
Tyvärr leder det till rättfärdigandet av barnamord och massmord, som demonstrerats ovan.
Enligt Herrens egna ord har han det. Du gör Gud till en lögnare. Dina egna ord visar att du inte förtjänar Guds nåd. Och du undrar varför Gud kommer att kasta både dig och dina barn i den brinnande eldsjön! Du har gjort dig förtjänt av det, och dina barn också, för att du förgiftat deras sinne, precis som palestinier indoktrinerar sina barn!

Matt 23:15
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.
Citera
2019-11-05, 15:58
Medlem
Citat:
...
Straff SKALL avskräcka er från att begå synder. Ändå fortsätter ni att synda.

När kristendomens hejdukar inte kan omvända oss skeptiker med argument, så tar man till storsläggan: hot. I detta fall hot om förtappelse, eld och evig pina.
Kan inte gudlösa omvändas med predikan, så bruka våld. Det funkar. Ändamålen helgar medlen.

Citat:
...
Vad de gudlösa bär fram behagar inte den Högste, han förlåter inte synder för många offers skull.

Nehej. Detta kanske kristna själva skulle beakta när de så skenheligt knäpper händerna i bön, för att strax efteråt glömma allt vad fromhet heter!

Om Gud är allseende, så är han väl inte dummare än att han förmår se förbi den tunna fernissan av låtsas fromhet och betrakta bakomliggande bottenlösa fulhet.

Citat:
Enligt Herrens egna ord har han det. Du gör Gud till en lögnare. Dina egna ord visar att du inte förtjänar Guds nåd. Och du undrar varför Gud kommer att kasta både dig och dina barn i den brinnande eldsjön! Du har gjort dig förtjänt av det, och dina barn också, för att du förgiftat deras sinne, precis som palestinier indoktrinerar sina barn!
...

Och här ses den kärleksfulle guden visa sin ändlösa kärlek.

Logiken haltar visst lite grann, va!
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-11-05 kl. 16:03.
Citera
2019-11-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
När kristendomens hejdukar inte kan omvända oss skeptiker med argument, så tar man till storsläggan: hot. I detta fall hot om förtappelse, eld och evig pina.
Kan man inte omvända de gudlösa med predikan, så bruka våld. Det funkar.

Ty, ändamålen helgar medlen.

Nehej. Detta kanske kristna själva skulle beakta när de så skenheligt knäpper händerna i bön, för att strax efteråt glömma allt vad fromhet heter!

Om Gud är allseende, så är han väl inte dummare än att han förmår se förbi den tunna fernissan av låtsas fromhet och betrakta bakomliggande bottenlösa fulhet.
Ändå är det inte jag utan Herren som hotar med straff för era synder.

Du missade tydligen följande i inlägget du citerade:

1 Pet 4:17
Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?

Mark 10:24
Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: ”Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike!
Citera
2019-11-05, 16:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Joh 9
39Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.”

40Några fariseer som var tillsammans med honom hörde detta och sade till honom: ”Är kanske vi också blinda?” 41Jesus svarade: ”Om ni vore blinda skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar.”

Nej, det var inte det jag syftade på utan detta:

Jeremia 5:21
Hör detta, du dåraktiga folk som saknar förstånd, som har ögon men inte ser, som har öron men inte hör.

Du har ögon men väljer att inte se, du har öron men väljer att inte höra.
Citera
2019-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Och här ses den kärleksfulle guden visa sin ändlösa kärlek.

Logiken haltar visst lite grann, va!
Han älskar inte onda människor. Gör du?

Inte alls. Varför skulle just en syndare som du slippa straff? Du tror inte på evangeliet, och då gör du Herren till en lögnare. Tror du verkligen att du gör det ostraffat? Då haltar din logik betänkligt. Lögnare förtjänar straff.
Citera
2019-11-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det var inte det jag syftade på utan detta:

Jeremia 5:21
Hör detta, du dåraktiga folk som saknar förstånd, som har ögon men inte ser, som har öron men inte hör.

Du har ögon men väljer att inte se, du har öron men väljer att inte höra.
Jag väljer att lyssna på Gud i stället för människor som bara killgissar med sina obevisade teorier.
Citera
2019-11-05, 16:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag väljer att lyssna på Gud i stället för människor som bara killgissar med sina obevisade teorier.

Är du säker på att du inte lyssnar på en falsk profet?
Det är ju resultatet som avgör det, eller hur?

Så om det som sägs inte stämmer, är det då inte en falsk profet som talar?

Fast du väljer alltså att inte lyssna och blunda.

Visst, det är ditt liv ...
Citera
2019-11-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är du säker på att du inte lyssnar på en falsk profet?
Det är ju resultatet som avgör det, eller hur?

Så om det som sägs inte stämmer, är det då inte en falsk profet som talar?

Fast du väljer alltså att inte lyssna och blunda.

Visst, det är ditt liv ...
Jag har ingen anledning att inte tro på vad Moses skrev bara för att du inte tror på det.
Citera
2019-11-05, 17:01
Medlem
Citat:
Han älskar inte onda människor. Gör du? ...
Nope. Jag hatar människor. Alla människor.

Men nu var det inte människors kärlek (eller min brist på dylik) jag kommenterade, utan Guds.

Och den förefaller något obefintlig.

Citat:
...
Inte alls. Varför skulle just en syndare som du slippa straff? Du tror inte på evangeliet, och då gör du Herren till en lögnare. Tror du verkligen att du gör det ostraffat? Då haltar din logik betänkligt. Lögnare förtjänar straff.

Hade han velat att jag skulle tro på evangeliet/bli frälst, så hade det varit ett ögonblix verk för honom, som allsmäktig gud, att åstadkomma detta på studs. Gör han det inte så vill han inte.

Eller än värre, så finns han inte!
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-11-05 kl. 17:03.
Citera
2019-11-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant argument. Jag skulle dock invända att Gud inte är någon dold variabel i kvantmekanisk mening, snarare tvärtom. En dold variabel är ju en tänkt egenskap som de två sammanflätade partiklarna bär med sig, ungefär som en liten visare, och som håller reda på hur de ska bete sig, var och en för sig, i framtida experiment.

Bell visade att sammanflätningen, det faktum att en mätning på den ena partikeln påverkar den andra partikelns beteende i en liknande mätning, inte kan förklaras med en sådan enkel modell. I stället tvingas vi acceptera att fysiken är icke-lokal, dvs. att två partiklar som en gång varit i kontakt men som nu kan befinna sig ljusår från varandra på sätt och vis fortfarande är samma objekt.

Hur påverkar detta möjligheten för Guds existens? En transcendent och allsmäktig Gud är ju som begreppet vanligen förstås ett väsen eller en kraft bortom tid och rum som kan påverka objekt i vårt fysiska universum och på så sätt styra händelseförloppet.

Observera att det skulle vara svårt att få plats för en sådan Gud om världen var helt deterministisk med ett på förhand givet händelseförlopp. Om alla partiklar alltid rör sig enligt den klassiska fysikens lagar, hur skulle en Gud i så fall kunna gripa in och ändra på händelseförloppet? Det enda som en Gud kan göra i ett sådant universum är att sparka igång det, men sedan rullar allt på som kulan i ett flipperspel.

Den kvantmekaniska obestämbarheten, som innebär att ingenting är bestämt på förhand, öppnar däremot dörren på glänt för ett gudomligt inflytande om man så vill.

Einstein ville rädda den klassiska determinismen. Han sa att Gud inte kastar tärning, och en konsekvens av den synen är att det måste finnas dolda variabler som håller reda på hur partiklar ska bete sig. Men Bell visade att Einstein hade fel. En möjlig slutsats är att om det finns en transcendent och allsmäktig Gud så kastar han inte bara tärning utan bestämmer också resultatet av varje tärningskast.

Elegant argument.

För att kunna bearbeta ovanstående måste vi först enas om vilka egenskaper storheten Gud rimligtvis bör ha.

Med rimligt avses här såväl fysikaliska, filosofiska som teologiska aspekter.

Frågan är om ens det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in