Citat:
Ursprungligen postat av
horvagn
"Gröna kortet kursen"

Ingår första hjälpen i den kursen, för det verkar behövas? Det måste ju krävas en väldig oskicklighet för att lyckas skjuta ihjäl sin kompanjon på en skjutbana så som fallet var här, eller hade gubbarna glömt sitt magiska green card hemma?
Nu verkar gubben ha blivit skjuten med ett jaktgevär, för att kunna ansöka om licens på jaktgevär behöver man bara ha jägarexamen. Gubben var över 70 år, således kan han ha haft licens på vapnet som var utfärdad innan 1985, då fanns det inte ens krav på jägarexamen.
Min erfarenhet är att vapenhanteringen bedöms mycket slappare på en jägarexamenkurs än vad den verkar göra på en pistolskytteklubb, något green card eller första hjälpen var det aldrig frågan om när jag tog jägarexamen en gång för länge sedan.
Med det sagt: på min kurs hade jag inga synpunkter på vapenhanteringen, vi hade en mycket bra instruktör och alla deltagare just där och då brukade sunt förnuft. Tyvärr har inte alla människor sunt förnuft, därför gillar jag kadaverdiciplinen man tillämpar inom det militära, då maseras det sunda förnuftet in i förlängda ryggmärgen med kraft, för att uppnå en lägstanivå hos även den mest vårdslösa.
Samma förhållningssätt verkar tillämpas i pistolskytteklubbarna, vilket är bra.