2019-11-04, 20:16
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Saken är att människor gör misstag, det sker tragiska dödsolyckor överallt, på byggen, bland hemmapulare, med bilar, båtar, flygplan, på dagis, öppna fönster, lekplatser osv osv. Men så fort de är vapen och dessutom lagliga sådana så skriker en del personer extra högt...

Runt 500 000 har vapenlicens, det är inte ofta någon dör av dessa vapen i förhållande till illegala vapen.

Bra skrivet, tack!
Citera
2019-11-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staloloukta
På vår skjutbana lär du knappast lallat så där, med din inställning hade du inte ens antagits som medlem. Hos oss för man inte skjuta annat än 22lr revolver innan man gått gröna kortet kursen. Så du hade inte ens fått skjuta 22lr pistol på gott och väl 6 månader. Att din polare inte gett dig ens den enklaste säkerhetsgenomgång tyder ju på att det fortfarande finns olämpliga vapeninnehavare där ute.

"Gröna kortet kursen" Ingår första hjälpen i den kursen, för det verkar behövas? Det måste ju krävas en väldig oskicklighet för att lyckas skjuta ihjäl sin kompanjon på en skjutbana så som fallet var här, eller hade gubbarna glömt sitt magiska green card hemma?
Citera
2019-11-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur kan detta ens kallas för vådaskott? Alla vet att vapen är farliga och ala ansvar för vapnet man håller så man inte pekar åt fel håll. Med andra ord är man på en skjut bana så är det alltid ditt ansvar att hålla rätt på ditt vapen och vart du riktar den. Detta är mord även om idioten inte fattar det eller menade det själv

Nu behöver det ju inte vara så att han har riktat vapnet mot offret, bössan kan ju ha vält när den stått laddad och beroende på skick kan skott brunnit av. Kan vara en rikoschett, utdragaren kanske inte funkade och skytten därför trott att han gjort patron ur varpå han blivit mer slarvig med pipans riktning vid blindavfyrning. Ja det finns massa mindre troliga scenarion men dock inte otänkbara, det visar bara på hur meningslöst det är att spekulera.
Citera
2019-11-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugsv4mp
Snutar som skjutit varandra på skjutbana? tillåt mig att skratta högt!

Nej kanske inte men i en helikopter lyckades ju en polis skjuta sin kollega som dessutom flög kärran.
Citera
2019-11-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehammer
Skjutvallen är inte där tavlorna är placerade, allmän missuppfattning. Skjutvallen är där man skjuter ifrån, t ex på 100-200-300meters avstånd från tavelställen

Banvall är väl rätt benämning på vallen bakom måltavlorna? Eller hur benämns det i säkB? Kommer inte ihåg.
Citera
2019-11-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
2 till 7 personer dör varje år vid jakt av våda skott. Det tycker jag är mycket.

Nja nu ska vi inte överdriva, 48 st. under perioden 1983 till 2008 dog av vådaskott från legala vapen under jakt. Det ger 1,92 personer per år i snitt. Siffran sjönk betydligt efter obligatorisk jägarexamen infördes 1985.

Källa: Avhandlingen Firearm deaths in Sweden: epidemiology with emphasis on accidental deaths and prevention av Mensura Junuzovic.
Citera
2019-11-04, 20:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvagn
"Gröna kortet kursen" Ingår första hjälpen i den kursen, för det verkar behövas? Det måste ju krävas en väldig oskicklighet för att lyckas skjuta ihjäl sin kompanjon på en skjutbana så som fallet var här, eller hade gubbarna glömt sitt magiska green card hemma?

Nu verkar gubben ha blivit skjuten med ett jaktgevär, för att kunna ansöka om licens på jaktgevär behöver man bara ha jägarexamen. Gubben var över 70 år, således kan han ha haft licens på vapnet som var utfärdad innan 1985, då fanns det inte ens krav på jägarexamen.

Min erfarenhet är att vapenhanteringen bedöms mycket slappare på en jägarexamenkurs än vad den verkar göra på en pistolskytteklubb, något green card eller första hjälpen var det aldrig frågan om när jag tog jägarexamen en gång för länge sedan.

Med det sagt: på min kurs hade jag inga synpunkter på vapenhanteringen, vi hade en mycket bra instruktör och alla deltagare just där och då brukade sunt förnuft. Tyvärr har inte alla människor sunt förnuft, därför gillar jag kadaverdiciplinen man tillämpar inom det militära, då maseras det sunda förnuftet in i förlängda ryggmärgen med kraft, för att uppnå en lägstanivå hos även den mest vårdslösa.

Samma förhållningssätt verkar tillämpas i pistolskytteklubbarna, vilket är bra.
Citera
2019-11-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsBerghagen
Jägare är mycket sämre skyttar. De hanterar vapnen dåligt och väldigt sällan. Jämfört med sportskyttar. Det finns såklart undantag. Men det är undantag.
Alla jägare borde precis som sportskyttar tvingas att vara aktiva medlemmar i en skytteklubb.
Sportskyttar får inte behålla sin vapenlicens om de inte är aktiva skyttar i en klubb.

Det är tuffare krav än så för oss sportskyttar (nationellt pistolskytte) då det ju krävs att man har en viss nivå på skyttet, krävs ju att man klarat guldfordringar för att kunna få ett föreningsintyg att söka licens. Det säger ju visserligen inget om säkerhet men för att skjuta guld krävs det ju viss kontinuerligt skjutande och har man till skillnad mot dig bra skjutledare så drillas ju rutinerna som varje kommando ger in i ens beteende. Följer man dessa och låter bli att använda vapnet som en pekpinne ska ju ingen komma till skada. Nej jag tror vi sportskyttar är väldigt duktiga på säkerheten, det är då min syn på saken efter att under flera decennium varit på otaliga olika skjutbanor och mött hundratals olika skyttar på tävlingar runt om i landet.
Citera
2019-11-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesqlguru
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/artiklar/Vilka-regler-galler-vid-utlaning-av-vapen/

"Uppsiktsutlåning
Det finns två olika typer av utlåning, uppsiktsutlåning och självständig utlåning.
Som nybliven jägare brukar man låna vapen och jaga tillsammans med en erfaren jägare, till exempel en förälder. Detta kallas för uppsiktsutlåning och det är möjligt från 15 års ålder.
Den oerfarne jägaren ska då sitta med långivaren på pass och låna ett vapen som långivaren har innehavstillstånd på. Naturligtvis får man jaga med andra jaktmetoder såsom smygjakt, men långivaren ska befinna sig så nära den nye jägaren att han eller hon kan ingripa vid eventuell felaktig vapenanvändning. Man brukar säga att man ska befinna sig tillsammans på högst en armlängds avstånd. Långivaren kan själv medföra annat vapen, eget eller lånat av en tredje person, och jaga samtidigt."

Och vinnaren går till den som citerar från jägareförbundet som om det vore lag...... uppsikt är ett ord och ett ord har en betydelse kolla synonymer om du inte förstår vad uppsikt innebär. Du ska med andra ord kunna se vad låntagaren gör.
Citera
2019-11-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johqnni
Vådaskott kan också ske vid utebliven tändning i tändsatsen i patronen. Skottet kan vara försenat p.g.a. dålig tändsats, t.ex. om det är billig ammunition eller om den har förvarats dåligt. Då börjar folk i värsta fall peka vapnet åt alla håll och kanter för att det inte smäller direkt. Vissa repeterar även direkt vilket gör att patronen kan brinna av utanför vapnet. Man brukar säga att man ska vänta i minst 30 sekunder med vapnet i säker riktning om det klickar. Det är ovanligt när det gäller modern ammunition men kan ändå hända.

https://www.youtube.com/watch?v=qbIEwldX7ug typ så

Mycket vettigt inlägg till de som inte är så insatta och bara tror att en sak kan ha hänt.
Citera
2019-11-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugsv4mp
Tragisk olycka men nu måste bannefan Löfven visa vad skåpet ska stå och bannlysa denna jävla jägar skiten och allt som har med vapen o göra!! man blir fan mörkrädd!!
Mördaren har skjutit utan licens också jisses! finns ju inget annat alternativ än livstid på kumla!

Är det inte bättre de satsar på att få bort alla bruschor som skjuter ute i orten? Kasta ut alla jävlar dit dom kom ifrån om de inte kan sköta sig och vara en tillgång till landet utan måste spränga och skjuta. Vi lagliga skyttar är det väl knappast någon vits att hoppa på? Jagar inte själv men se bara hur det blivit med vildsvin de sista åren, hur tror du det skulle se ut om jägarna inte höll nere viltstammen? Massa fler som skulle omkomma i viltolyckor, nej tänk till lite innan du ber idioten ta tag i "problemen" med jägare och sportskyttar.
Citera
2019-11-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Man pratar om regler kring skyttet som om det vore bibeln. Det är som om en expert på bilkörning skulle sitta och mässa om hur vi borde agera i trafiken: ”är det 70 som begränsning så måste man köra i den hastigheten annars så.... plus, tänk på miljön. Fy, fy!”

Finns det någon människa som agerar på det viset? När jag körde upp för körkort så fick jag lära mig att jag skulle gå runt bilen inför varje tur för att kolla lysen, blinkers och om däcken satt kvar o.s.v. Jag har aldrig gått runt bilen efter det. Ni som ältar om regelverket är bara ett gäng osäkra snobbar som tror att ni är någonting.

”LarsBerghagen” verkar ha god koll och jag lyssnar på vederbörande. Han verkar vara hyggligt nykter dessutom.

Vänligen o.s.v

Nej jag kollar inte däck och lysen på bilen men håller mig till de viktigaste reglerna på skjutbanan. Tror ingen följer skjuthandboken och säkB till 100 % men det finns faktiskt folk, rätt många folk som tycker det är viktigt att följa reglerna ut i det längsta på en skjutbana även om det verkar som om du inte skulle gjort det. Så det är väl tur att man inte möter dig på en skjutbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in