2019-11-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
Och du kommer förmodligen aldrig äga ett vapen så dina påståenden kan du stå för själv.

"Som man känner andra känner man sig själv"

Stämmer, jag vet mina begränsningar så...
Önskar att fler visste.
Citera
2019-11-04, 19:04
Medlem
hogdogs avatar
Jaha, då har det kommit fram misstanke om vapenbrott för skyttens räkning. Ser två möjliga hypoteser där:

1. Pappan hade licens för vapnet men gick fram till vallen. Sonen hade ingen rätt att inneha ett dylikt men har hanterat geväret utan direkt uppsikt under den korta tidsrymden - vilket får ödesdigra konsekvenser. Det borde räcka för misstanke om vapenbrott.

2. Skytten brukar ett illegalt vapen där ingen giltig licens / lånelicens finns för någon av de närvarande.

Vid scenario 1 skulle jag gissa på vapenbrott (normalgraden) och grovt vållande till annans död.

Scenario 2 vapenbrott (möjligen grovt utifall vapnet är ett särskilt farligt sådant eller ändrat för brottsändamål) samt grovt vållande till annans död.

En del härinne skriver lite missförstått kring dråp. Dråp kräver uppsåt för effekten (att någon dör) likväl som mord gör det. Dråp är ett uppsåtligt dödande med andra ord. Skillnaden består i att dråp sker mer hastigt och impulsivt.

Finns inget uppsåt till effekten (någon dör) så kan det aldrig bli mord eller dråp. Sedan finns likgiltighetsuppsåt men det är en annan femma, i sak dock samma sak. ”Man borde insett men sket i resultatet”.

Saknas uppsåt i någon form kan det endast bli frågan om vållande - inget annat.
Senast redigerad av hogdog 2019-11-04 kl. 19:13.
Citera
2019-11-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Jaha, då har det kommit fram misstanke om vapenbrott för skyttens räkning. Ser två möjliga hypoteser där:

1. Pappan hade licens för vapnet men gick fram till vallen. Sonen hade ingen rätt att inneha ett dylikt men har hanterat geväret utan direkt uppsikt under den korta tidsrymden - vilket får ödesdigra konsekvenser. Det borde räcka för misstanke om vapenbrott.

2. Skytten brukar ett illegalt vapen där ingen giltig licens / lånelicens finns för någon av de närvarande.

Vid scenario 1 skulle jag gissa på vapenbrott (normalgraden) och grovt vållande till annans död.

Scenario 2 vapenbrott (möjligen grovt utifall vapnet det är ett särskilt farligt eller ändrat för brottsändamål) samt grovt vållande till annans död.

En del härinne skriver lite missförstått kring dråp. Dråp kräver uppsåt för effekten (att någon dör) likväl som mord gör det. Dråp är ett uppsåtligt dödande med andra ord. Skillnaden består i att dråp sker mer hastigt och impulsivt.

Finns inget uppsåt till effekten (någon dör) så kan det aldrig bli mord eller dråp. Sedan finns likgiltighetsuppsåt men det är en annan femma, i sak dock samma sak. ”Man borde insett men sket i resultatet”.

Saknas uppsåt i någon form kan det endast bli frågan om vållande - inget annat.

Du ger tydliggörandet ett ansikte!
Exempel ett m.a.o.
Man anar nästan en polismans bakgrund.
Citera
2019-11-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Exempel ett m.a.o.

Kanske därför alternativ 3 inte finns med.
3 MG hade licens för andra vapen, (ingen lånelicens krävs i nära släktskap) klantade sig vid påfyllning av magasin och ett skott gick av. Vållande. Utredningen kanske ger svaret om en professionell utredare leder det.......
L-J
Senast redigerad av L-JPersson 2019-11-04 kl. 19:28.
Citera
2019-11-04, 19:23
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Exempel ett m.a.o.

Tack så mycket! I ett sånt här tragiskt ärende är det inte är osannolikt att någon inblandad / närstående läser vad som skrivs här och får lida (oro) än mer pga okunskap och svepande beskyllningar. Därför skadar det inte att åtminstone låta vissa här få chansen att ta till sig juridiken och tänka ett varv till innan man trycker på enterknappen.
Citera
2019-11-04, 19:30
Medlem
hogdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Kanske därför alternativ 3 inte fanns med. MG hade licens för andra vapen, (ingen lånelicens krävs i nära släktskap) klantade sig vid påfyllning av magasin och ett skott gick av. Vållande. Utredningeng kanske ger svaret om en professionell utredare leder det.......
L-J

Om det du skriver ska gälla måste sonen (jag kallar han det) ha licens för motsvarande vapentyp samt med samma ändamål för detsamma.

Har sonen låta säga egen licens på ett hagelgevär (men inte klass 1 vapen) och orsakar olyckan med pappans klass-1 gevär, då gäller inte släktskapsregeln med misstanke om vapenbrott som följd.

Om sonen hade licens för ett klass-1 vapen med åtminstone målskytte på licensen och det var pappans klass-1 vapen som användes - då kan aldrig hanteringen göra honom misstänkt för vapenbrott där och då på platsen.

Edit: Läste ditt inlägg lite för snabbt... sorry. Vapenbrott meddelats att det också finns misstanke för. Det var därför jag grävde ner mig i det. Om inget vapenbrott är aktuellt finns bara vållandet kvar om nu inte uppsåt till dödande kan bevisas.
Senast redigerad av hogdog 2019-11-04 kl. 19:33.
Citera
2019-11-04, 19:42
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsaus
Fanns de kanske nått att ärva efter gubben🤔

Det där funderar jag också kring. Man borde göra en djupdyking i styvsonens ekonomi.
Citera
2019-11-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Komiskt att ni anklagar mig för att trolla. Jag sköt ett gäng pistoler (inklusive revolver som är en typ av pistol) på en skjutbana i Stockholmsområdet. Bland annat glock och revolver. När jag sköt med revolvern va avtryckaren så svag att jag råkade trycka av med pipan riktad uppåt. Med lite otur hade huvudet sett ut som köttfärs. Det var inte mycket till säkerhetsutbildning före. Skulle säga att det idag är för svårt att få skjuta om man är genuint intresserad (alltså få en licens för tävlingsskytte) och för enkelt att få skjuta på ploj. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om staten drar in licensen för stridspittarna härinne. Maken till pretentiösa prutthjärnor får man leta efter. Ni skjuter med en pistol mot en tavla. Ni är inte John Wayne.

Haha, nej sluta nu. Revolver är inte en slags pistol. Revolver är revolver och pistol är pistol. Jag fattar fortfarande inte varför du hade pipan riktad mot dig själv när du spänt upp hanen på revolvern, det kan ju inte ha med mer att göra än att du är riktigt klantig och inte tänker dig för. Än mindre smart är killen som låter dig testa hans vapen som inte har koll på hur du hanterar vapnet. Nej åk till en seriös klubb och se hur det ska gå till. Läs Säk.B med så kanske du får dig en bild av hur det funkar.
Citera
2019-11-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Det finns ju inga krav för att stå på en skyttebana, ditt lilla fån. För en tusing kan jag stå alldeles bredvid dig med en laddad magnumrevolver.

På vår skjutbana lär du knappast lallat så där, med din inställning hade du inte ens antagits som medlem. Hos oss för man inte skjuta annat än 22lr revolver innan man gått gröna kortet kursen. Så du hade inte ens fått skjuta 22lr pistol på gott och väl 6 månader. Att din polare inte gett dig ens den enklaste säkerhetsgenomgång tyder ju på att det fortfarande finns olämpliga vapeninnehavare där ute.
Citera
2019-11-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Om det du skriver ska gälla måste sonen (jag kallar han det) ha licens för motsvarande vapentyp samt med samma ändamål för detsamma.

Har sonen låta säga egen licens på ett hagelgevär (men inte klass 1 vapen) och orsakar olyckan med pappans klass-1 gevär, då gäller inte släktskapsregeln med misstanke om vapenbrott som följd.

Om sonen hade licens för ett klass-1 vapen med åtminstone målskytte på licensen och det var pappans klass-1 vapen som användes - då kan aldrig hanteringen göra honom misstänkt för vapenbrott där och då på platsen.

Har man licens på ett vapen, jägare såsom tävlingsskytt, så har man genomgått någon form av utbildning som renderar till ett godkännande om vapeninnehav. Därmed är du behörig att inneha vapen, och skall därmed ha kännedom om säker vapenhantering. Huru denna tragiska händelse skett får utredningen påvisa. Det är väl i runda drag vad lagen avser. Är det första gången man hanterar vapen så ligger ansvaret på utbildaren. Tyvärr.

L-J
Citera
2019-11-04, 20:04
Medlem
hogdogs avatar
Aningen off-topic men lek med tanken att alla, som det var förr, gjorde värnplikt. Nu är det ofta Call Of Duty och liknande som är vapenvanan bland de yngre.

Har man levt med ett automatvapen dygnet runt i 1 år och putsat och burit det till förbannelse samt fått vapenvett inbankat - då blir synen på vapen mer ”normal”.

Kan svära på att vissa idioter (tänker bla på han som pekade med revolvern nära huvudet) här inte gjort lumpen.
Citera
2019-11-04, 20:13
Medlem
Saken är att människor gör misstag, det sker tragiska dödsolyckor överallt, på byggen, bland hemmapulare, med bilar, båtar, flygplan, på dagis, öppna fönster, lekplatser osv osv. Men så fort de är vapen och dessutom lagliga sådana så skriker en del personer extra högt...

Runt 500 000 har vapenlicens, det är inte ofta någon dör av dessa vapen i förhållande till illegala vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in