Citat:
Ursprungligen postat av
L-JPersson
Kanske därför alternativ 3 inte fanns med. MG hade licens för andra vapen, (ingen lånelicens krävs i nära släktskap) klantade sig vid påfyllning av magasin och ett skott gick av. Vållande. Utredningeng kanske ger svaret om en professionell utredare leder det.......
L-J
Om det du skriver ska gälla måste sonen (jag kallar han det) ha licens för motsvarande vapentyp samt med samma ändamål för detsamma.
Har sonen låta säga egen licens på ett hagelgevär (men inte klass 1 vapen) och orsakar olyckan med pappans klass-1 gevär, då gäller inte släktskapsregeln med misstanke om vapenbrott som följd.
Om sonen hade licens för ett klass-1 vapen med åtminstone målskytte på licensen och det var pappans klass-1 vapen som användes - då kan aldrig hanteringen göra honom misstänkt för vapenbrott där och då på platsen.
Edit: Läste ditt inlägg lite för snabbt... sorry. Vapenbrott meddelats att det också finns misstanke för. Det var därför jag grävde ner mig i det. Om inget vapenbrott är aktuellt finns bara vållandet kvar om nu inte uppsåt till dödande kan bevisas.