Citat:
Ursprungligen postat av
Staloloukta
Omedelbar närhet har jag för mig att det står i texten, som ofta är det en tolkningsfråga vad omedelbar närhet är. Man ska väl hinna ingripa om man ser något som är på väg att gå galet. Att vara vid banvallen och låntagaren är vid skjutvallen är nog inte ok enligt min tolkning.
Den skrivningen syftar väl snarast på jakt ute i det fria. En skjutbana är ett område avlyst för skytte med varningsskyltar och vall/vallar etc.
Rimligen är det betydligt säkrare för omgivningen om skyttet bedrivs med lånat vapen på en skjutbana än ute i naturen.
Min tolkning är snarare att det är friare hur det går till på en skjutbana. Ofta är skjutbås gjorda bara för en person och det är dessutom svårt att veva runt med bössan/vapnet för mycket med risk för andras säkerhet.
Men vådaskott kan hända om skytten inte är uppmärksam på att göra patron ur, titta och känna och vara varsam med hanteringen av vapnet.
Frågan är väl iofs om det blir säkrare om vapenägaren står nära? En ovan skytt som börjar vifta med vapnet vid ett eldavbrott och vapenägaren går fram för att hjälpa till och ett skott går av. Antagligen är vapenägaren och omgivningen säkrare om de håller sig på lite avstånd.
Allt beror på, med sunt förnuft skall det inte kunna ske tycker man.