Citat:
Alltid? Nej, men den generella sanningen är fullt tillräcklig för att vi ska kunna fatta kloka beslut. Det är generellt sett en förlustaffär att spela på lotteriet. Jo, jag hörde om han i Skövde som tog hem jackpotten. Jo, det är fler chanser att bli rik om du spelar varje vecka istället för att lägga undan dina besparingar. Men det är fortfarande dumt. Det förväntade nyttovärdet av att rekrytera via HSP framför betyg är negativt, att man kan föreställa sig enstaka framgångsexempel är inte skäl att bortse från det.Jag är världens mest ödmjuka människa. Skämt åsido, så var det snarare menat att jag hörde helt klart hemma på mitt universitet och att mina prestationer placerade åtminstone i den övre halvan. Ditt förra uttalande verkade så svart-vitt, att den här typen av exempel inte skulle utgöra en icke-trivial minoritet eller ens existera öht.
Är det verkligen alltid så enkelt då, att de som fick högre betyg alltid jobbade hårt och de som fick lägre betyg men som samtidigt var begåvade var lata slackers? Bara det faktum att barn från ekonomiskt utsatta familjer får lägre betyg eller att elever från friskolor får högre betyg trots sämre prestation på nationella proven borde ge en indikation att verkligheten inte är så enkel. Jag tycker att det är onyanserat att låta betyg från när man är 16-18 år få avgöra huruvida man får studera till det man vill eller ej.
Med det sagt så är det såklart inte heller en rättighet att få studera till exakt vad man vill och det faktum att HP-antagna presterar sämre är helt klart giltiga argument till att ha en lägre kvot för HP än för betyg. Samtidigt så finns även de problemen jag lyft fram om man nu slopar HP helt och hållet och inte ersätter med något annat som möjliggör för människor att få fler chanser.
Är det verkligen alltid så enkelt då, att de som fick högre betyg alltid jobbade hårt och de som fick lägre betyg men som samtidigt var begåvade var lata slackers? Bara det faktum att barn från ekonomiskt utsatta familjer får lägre betyg eller att elever från friskolor får högre betyg trots sämre prestation på nationella proven borde ge en indikation att verkligheten inte är så enkel. Jag tycker att det är onyanserat att låta betyg från när man är 16-18 år få avgöra huruvida man får studera till det man vill eller ej.
Med det sagt så är det såklart inte heller en rättighet att få studera till exakt vad man vill och det faktum att HP-antagna presterar sämre är helt klart giltiga argument till att ha en lägre kvot för HP än för betyg. Samtidigt så finns även de problemen jag lyft fram om man nu slopar HP helt och hållet och inte ersätter med något annat som möjliggör för människor att få fler chanser.
De som generellt sett drar fördel av att rekrytering sköts via HSP över betyg är svenska män ur höginskomsttagarfamiljer, inte grabbar som gick på en kass kommunal gymnasieskola i orten. Det är alltså direkt negativt för den sociala mobiliteten!
Citat:
Ja, det kanske inte är helt åt helvete, men det kommer också med en rad problem som att matematik och fysikprovets prognosförmåga förmodligen inte kan generaliseras till alla andra utbildningspecifika antagningsprov.
Googlade lite hastigt och första träffen var en utvärdering av matematik och fysikprovet från 2009 som visade att R² var 0.1062 när man tittade på resultat för matematik- och fysikprovet mot prestation över 3 terminer medan motsvarande för gymnasiebetyg var 0.0722 (och motsvarande för HP gav ett negativt R²
). Som sagt, jag ser nog hellre till att den här typen av test får en högre kvot och kanske eventuellt ersätter HP helt och hållet om det visar sig vara bättre än HP.
Vill du slopa HP helt och håller eller vad tycker du är ett bättre alternativ än vad vi har idag?
). Som sagt, jag ser nog hellre till att den här typen av test får en högre kvot och kanske eventuellt ersätter HP helt och hållet om det visar sig vara bättre än HP.Vill du slopa HP helt och håller eller vad tycker du är ett bättre alternativ än vad vi har idag?
Ja, jag ser inga som helst fördelar med att investera resurser i ett parallellt rekryteringssystem som gör samma sak som det ordinarie systemet fast lite sämre. Det bästa som kan sägas om det är väl att det är kul för de som blir antagna genom det oavsett vilka situationer vi nu menar föranlett deras undermåliga gymnasiebetyg, men för var och en av dessa så finns det en person som blir bortvald trots att den i själva verket förmodligen var mer lämpad för utbildningen. Bara skrota den idiotiska regeln om att en tredjedel av urvalet måste ske via HSP, så ser jag i övrigt inga problem med att vi fortsätter som i dagsläget och låter högskolorna själva ansvara för att bedöma om det är intressant med särskilda antagningsprov för vissa utbildningar.
Senast redigerad av Disciplina 2019-11-02 kl. 15:57.
Senast redigerad av Disciplina 2019-11-02 kl. 15:57.