Citat:
Jaha, så när barn till låginkomsttagare misslyckas i gymnasiet så är det orättvist och de måste få en andra chans, men när de inte kommer in via högskoleprovet så är svaret "well fuck"? Du gör det verkligen enkelt för dig. Som sagt, inga av de grupper du nämner hjälps av högskoleprovets existens. Det är för mig rätt ointressant om det beror på att de inte skriver provet tillräckligt många gånger eller vad du nu framför för argument för att du nu plötsligt ska kunna säga "det är ert eget fel era dumma jävlar".
Ja, bättre att låsa igen och kasta nyckeln som du föreslår, det fungerar säkert bättre.
Åtminstone med HP så finns möjligheten alltid kvar, det är inte definitivt på samma sätt som ett system som enbart gör ett urval genom betyg. Varför är det ointressant? Kanske om man stirrar sig blint på utfall utan en eftertanke på orsakssamband. Jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på om olika gruppers prestation är ett resultat av att HP är biased eller ej. Exempelvis har det diskuterats ganska mycket om bias i HP när man analyserar resultaten utifrån kön. Tittar man på vad forskningen säger så verkar det finnas väldigt lite som talar för en motsvarande typ av bias för socialgrupp.
Citat:
Det finns ett känt ordspråk som lyder "två fel gör inte ett rätt". Det känns väldigt applicerbart på det du gör just nu, du klagar över att betygssystemet missgynnar vissa grupper och använder det som ett argument för att det till viss del ska ersättas med ett system som missgynnar exakt samma människor i ännu högre utsträckning.
Gäsp.
Citat:
Ja, varför skulle vi inte förlita oss helt och hållet på det mest relevanta antagningskriteriet? Man kanske eventuellt kan argumentera för att någon minimikvot borde tillsättas genom betyg som en morot för att ungdomar ska anstränga sig genom gymnasiet men annars ser jag inga argument mot det. Det är hur som helst en rätt ointressant fråga, eftersom allting talar för att standardiserade prover är oförmögna att fånga upp samma förmågor som betygen.
Det kanske är en ointressant fråga för dig, men att du besvarar den hjälper mig att förstå din ståndpunkt. I övrigt är vi nog ganska överens här. Betyg innehåller förmodligen mycket mer information än vad standardiserade prover kan fånga upp på några timmar, så det är inte särskilt märkligt. Att matematik- och fysikprovet trots det visar starkare prognosförmåga beror nog mer på selektionsbias, som jag tror att du varit inne på tidigare.
Citat:
Som sagt, jag invänder inte mot utbildningsspecifika antagningsprover, jag har tvärtom sagt, mer laissez faire åt folket. Om dessa prover är effektiva kommer det säkert ligga i universitetens intresse att fortsätta använda dem. Om de inte är det så skiter jag väl i dem. I dagsläget finns dock ett flertal problem, som att de är relativt okända, endast ges på ett fåtal platser i landet och således resulterar i väldigt små urvalsgrupper. Det är därför väldigt oklart hur bra en storskalig implementering skulle kunna bli i praktiken.
Vad jag invänder emot är alltså att vi har ett tvingande krav på att en tredjedel av alla utbildningsplatser ska tillsättas genom ett prov som vi vet har sämre prognosförmåga än vanliga gymnasiebetyg.
Vad jag invänder emot är alltså att vi har ett tvingande krav på att en tredjedel av alla utbildningsplatser ska tillsättas genom ett prov som vi vet har sämre prognosförmåga än vanliga gymnasiebetyg.
Jag tycker att du är för rigid om vi måste dra linjen vid att alternativa vägar ska ha minst lika bra prognosförmåga som gymnasiebetyg. De bör givetvis ha åtminstone någon prognosförmåga, vilket tyvärr HP fallerar på i nuvarande form. Du är öppen för exempelvis ett system som tolererar utbildningsspecifika antagningsprover om det är något som får skötas av universiteten. Min farhåga med det är att universiteten i sådana fall inte gör något överhuvudtaget. Du har själv varit inne på att det kostar både tid och resurser att utveckla standardiserade prov, vad händer då om det rent affärsmässigt inte lönar sig för universiteten att driva den frågan? Jag tycker att det är en alldeles för viktig fråga att lämna åt universiteten att få göra lite som de vill.
Det känns som att vi börjar gå i cirklar, kanske kommer vi inte längre än så här. Som sagt, jag håller helt med om att det finns problem med HP. Jag tycker samtidigt att det även finns problem med betygssystemet. En lösning som är både human och inte fyller universiteten med muppar är att utveckla HP så att prognosförmågan höjs till en acceptabel nivå.