Citat:
Hela det här resonemanget grundar sig i att vi har olika uppfattning om huruvida alla de olika utbildningsaktörers betygssättning är objektivt av den klass som ger oss bästa möjliga förutsättning att starta universitets- och högskoleutbildningar från en så hög startnivå som möjligt.Och jag frågade varför?
OM nu enbart betyg är fullständigt dugliga som intagningskriterium?
vilket de alltså verkar vara.
jag har också skrivit HP, så jag vet att det kommer med kunskapskrav...du kan alltså itne skriva det med bra resultat UTAN att besitta viss kunskapsnivå. Och kunskaper har du alltså inte på något sätt automatisk bara för att du ev. råkar ha högt IQ .
Så ja, du kan säkert plugga in som en galning innan ett HP test. Men, gå dit efter att ha skolkat sig igenom hela skolan och inte kunna ex. grundläggande matematik och skriva 2,0? Nej, inte möjligt.
OM nu enbart betyg är fullständigt dugliga som intagningskriterium?
vilket de alltså verkar vara.
jag har också skrivit HP, så jag vet att det kommer med kunskapskrav...du kan alltså itne skriva det med bra resultat UTAN att besitta viss kunskapsnivå. Och kunskaper har du alltså inte på något sätt automatisk bara för att du ev. råkar ha högt IQ .
Så ja, du kan säkert plugga in som en galning innan ett HP test. Men, gå dit efter att ha skolkat sig igenom hela skolan och inte kunna ex. grundläggande matematik och skriva 2,0? Nej, inte möjligt.
Du anser att de är det, jag ifrågasätter det. Jag vill se en standardiserad vädermätare som sätter press på skolutövare att se till att de som får höga betyg också klarar de standardiserade intagningsproven. De blir ju också otroligt bra värdemätare för elever och föräldrar när de ska välja i gymnasiedjungeln. Om gymnasieskolan de väljer har väldigt hög andel elever som klarar intagningsproven så kommer de ju kännas som trygga val.
Man klarar HP med kunskap enbart, hur man inskaffat den visar sig inte. Det är just det som är min poäng, man får inte med arbetskapacitetsdimensionen i högskoleprovet. Om man har lätt för sig i skolan och klarar nivån för den behörighet man vill ha och man skriver högt på HP, då behöver man inte lägga manken till. Och för den nivå man söker sig till på högskolan så kommer man behöva lägga manken till.
Det är därför jag anser att betyg (som avspeglar hur flitig man är) och prov (som stämmer av ens kunskapsnivå) bör kombineras.

). Som sagt, jag ser nog hellre till att den här typen av test får en högre kvot och kanske eventuellt ersätter HP helt och hållet om det visar sig vara bättre än HP.