Mellan 2019-08-19 och 2019-09-23 så var det ovanligt stark solbestrålning.
Septembers höga medeltemperatur beror då naturligtvis på solen.
Varför väljer du att visa just UV-strålning med våglängden 200 nm?
Jag kan inte se att det finns någon relevans i detta. Solstrålningen består ju av enormt många flera våglängder.
Just våglängden 200 nm ger ju dessutom otroligt litet energitillskott till jorden.
Strålning från solen till jorden har inte varit så låg som september/oktober 2019 de senaste 10 åren.
Alla fakta ovan kommer från samma databas som ditt diagram kommer ifrån.
Varför väljer du att visa just UV-strålning med våglängden 200 nm?
Jag kan inte se att det finns någon relevans i detta. Solstrålningen består ju av enormt många flera våglängder.
Just våglängden 200 nm ger ju dessutom otroligt litet energitillskott till jorden.
Strålning från solen till jorden har inte varit så låg som september/oktober 2019 de senaste 10 åren.
Alla fakta ovan kommer från samma databas som ditt diagram kommer ifrån.
Så du menar att UV-strålning inte betyder någonting? Konstigt att du skulle veta mer än forskarna på detta område.
The magnitude of the solar UV variability, which indirectly affects climate is also found to exceed previous estimates.
Xenonen, Surtruten samt humanlife måste vara Flashback största desinformatörer någonsin. Alternativt helt obildade och/eller totalt dumma i huvudet. Ni borde spärras in på valfritt dårhus.
Xenonen, Surtruten samt humanlife måste vara Flashback största desinformatörer någonsin. Alternativt helt obildade och/eller totalt dumma i huvudet. Ni borde spärras in på valfritt dårhus.
Kan man inte vinna debatten intellektuellt kan man alltid försöka spärra in alla oliktänkande.
Det skriver du enfaldigt övertygad om att du har rätt, det kan inte inträffa.
Du kanske är lika säker på att du inte kan drabbas av en trafikolycka eller ett bedrägeri? Ändå vidtar de flesta av oss åtgärder för att de inte skall råka ut för olyckor och annat.
Det är så vi måste se klimatkrisen. Vi vet inte, ingen kan säga säkert när problemen blir riktiga skräckscenarier. Många har dock redan upplevt det, som i Kalifornien, som i de senaste årens orkaner, för att bara ta några av de många exempel som finns.
Man kan förstås vänta med att ta fram reflexen tills man blivit påkörd, eller bli nykter bakom ratten först när man kört på en människa.
För varje dag som utsläppen fortsätter, ökar riskerna för stora ohanterliga problem. Är det inte klokare att byta energislag istället? Det är i alla fall vad de flesta människor anser, enligt opinionsmätningar.
Ska väl tillägga följande.
Jag tror på att vi släpper ut co2.
Jag tror på att det påverkar klimatet.
Men det jag ställer mig kritisk till är alla dessa domedagsprofetior.
Det ska jävligt mycket till för att vi ska bli utrotade.
Men hoa viss låter det som att världen går under om fem.år och fyra dagar
Det är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om man lät bli att använda ordet domedagsprofetior (som inga klimatforskare gör) och istället studerar VAD forskarna faktiskt skriver och säger, så blir man genast betydligt mer medveten.
Och medvetenhet är aldrig fel, eller hur.
Ja, det skall mycket till innan vi blir utrotade, men det finns en hel skala händelser som ligger mellan det och att det inte är något att oroa sig för.
Du verkar inte ha läst rapporten.
Det som framgår vad gäller energin i UV-strålning är ett diagram som visar att energin i vågländerna 175 - 200 nm ligger på cirka 90 mW/m2 (milliwatt per kvadratmeter).
90 mW/m2 är ingenting, mera exakt 0,0066% av den totala energin från solen.
Det är dessa 0,0066 %-en som har ökat något i september/oktober och som du försöker inbilla oss andra är orsaken till en varmare höst.
Senast redigerad av Surtruten 2019-11-03 kl. 19:23.
Om 10 år har vi dött.
Då är det 0,02c grader varmare och det klarar vi inte.
Apokalypsen är här
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag håller absolut med dig om att det är olyckligt när man tolkar det som att domedagen är nära.
Det finns tid kvar även om vi slösat bort många år på att göra väldigt lite.
Det är ingen som påstår att jorden eller mänskligheten ska gå under inom kort, men gör vi inget så kommer jorden som vi idag upplever den inte att finnas kvar mer än några generationer.
Statistiken talar sitt tydliga språk.
Naturkatastroferna har ökat mycket sedan år 1900 och
har minskat de senaste 10 åren, men
är fortfarande 3 - 4 ggr högre än på 70-talet.
En källa gör det lättare att förstå vad du menar, men
Bara för att jordens medeltemperatur stiger innebär det inte att alla platser blir varmare.
När havsströmmarna förändras kan det bli kallare när de varma strömmarna bromsas upp eller ändrar väg.
Och du menar alltså att folk har koll på allt detta du skrev? Det är ju fan ett enda stort kaos och inget går bevisa