Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Alltså jag tänker på det ur ett samhälleligt perspektiv.
1. Kriminalitet som bordeller drar med sig. Det öppnas upp en marknad för kriminella där de plötsligt kan röra sig i gråzonen. Nu handlar det plötsligt om "drivs bordellen lagligt all the way" istället för " bordellen måste stängas eftersom det är förbjudet med bordellverksamhet".
2. Synen på människan. Jag vet att jag måhända är en hopplös romantiker, men jag menar, vad är det för syn på människan man stöttar genom att ha bordeller i samhället?
Det blir i slutändan en maktsituation, fattiga vs "rika".
Och gällande invandrarna (männen) som kommit hit är jag starkt emot det ur så många aspekter, och tycker att det är feminismens största fall. Det går helt enkelt inte att ta feminismens "kvinnors rättigheter och mäns skyldigheter" på allvar när de samtidigt gärna fortsättter att släppa in unga män från Mellanöstern e.t.c.
Dock vill jag inte att detta ska användas som ursäkt till att sänka sin egen moral kring saker och ting. Två fel gör inte ett rätt.
1. Bordeller, Kriminalitet och gråzoner. Sex är mäktigt då det automatiskt drar till sig endast onda krafter. Eller så är det så bara för stigmat. Vem vet.
2. Ser inte ner på sexarbetare så som du gör. Naturlig mänskligt behov och funktion. Det är bättre om de fattiga förblir fattiga? Om de nu prostituerar sig för att de är fattiga och inte kan fixa annan inkomst. Vill du då beröva dem på deras sista livlina? Nu känner jag ganska många som gör det bara för att de vill ha en bättre levnadsstandard än vad de kunde ha haft anas. Vet med säkerhet att de haft andra jobb men inte tyckt inkomsten var hög nog.
Moral är en socialkonstruktionism dvs påhittat och därför möjlig att ändra. Se bara på hur det har ändrats för homosexuella på bara några årtionden.
Moralen kring sex kommer främst från olika förtyckande religioner och från tider före kondomer och andra preventivmedel. Sjukdomar spreds snabbt och enkelt och kunde inte botas på samma sätt som idag. Sen så var det svårare att undvika ofrivilliga graviditeter. Allt detta är mindre sant idag. Vist finns det fortfarande risk för vissa sjukdomar men det är en ganska liten risk. Bergsklättrare har större risk att skada sig. Jag tycker tex att lagen i Tyskland att all sex ska ske skyddat är bra.