Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Mjligen frvnas man att det inte gr snabbare.
Fyra r frn ide till handling r frsts rena snigelfarten om man jmfr med ett renodlat Silicon Valley-fretag. (Enligt wikipedia s slpptes iden om ett globalt kommunikationsnt i Januari 2015) S om allt gr vl s blir det 5 r frn ide till att man kan kpa en terminal i Nordamerika och koppla upp sig. Det kommer nog att drja 1-2 r till p det innan man kan kpa en terminal hr i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
60 satelliter med 5 rs livslngd skts upp. Men inget erbjuds allmnheten. Borde inte teknikfreaken vara strtsugna p att testa och villiga att betala fr det. Man borde vl kunna f kontakt varifrn som helst p jordklotet med Starlink?
Nja. Satelliterna slpptes ut i ett prlband i ett orbitalplan. Jag har inte sett ngon exakt siffra, men om jag hittar p ett nummer och sger att med ett orbitalplan s har du bara kontakt i fem minuter varje timme. Det gr nog att det bara r en handfull radioamatrer som har intresse att upprtta kontakt med dom frsta 60 satelliterna. Protokollet fr att kommunicera med satelliterna r proprietrt fr SpaceX, krypterat osv. S fr att f sporadisk internetkontakt s skulle SpaceX behva slppa terminaler i frtid innan Starlink r helt uppbyggt i fas 1.
Sedan globalt och globalt.. ..Det hr r allts bara fas ett av Starlink. Fr att f tillgng till radiofrekvenserna fr att kommunicera med satelliterna s har dom tvingats att lova tckning frn Puerto Rico upp till Alaska I USA. (Den andra halvan av jordklotet kommer som en bonus med tckning nda ner till Nya Zeeland vill jag minnas) Det kommer att komma en dag, men jag tror man fr vnta p att Fas 1 ska bli klar innan SpaceX slpper ut nsta omgng som har tckning ven p Svenska breddgrader. S med det sagt s kommer Starlink en dag att ha global tckning, men nu med fas 1 s blir man utan p dom mest nordliga och sydliga breddgraderna hr jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det skapas vl ocks en hel del rymdskrot nr alla dessa satelliter kommer p plats.
Ja och nej. Fr att orka lyfta upp 60 satelliter i stten p en Falcon 9 s slpps dom ut p en vldigt lg omloppsbana 44 mil upp. Satelliterna frdas sen sjlva upp till 55 mils hjd. 55 mil upp har du fortfarande ett sdant drag frn atmosfren s om du inte aktivt hjer omloppsbanan s kommer dom att trilla ner av sig sjlva inom fem r. Utver det r tanken att SpaceX kontinuerligt ska uppgradera satelliterna i konstellationen. S dda satelliter kommer att trilla ner av sig sjlva men SpaceX kommer ven medvetet snka omloppsbanan p dom satelliter som har ntt sin tekniska livslngd och som ska bytas ut. (P en tillrckligt lg hjd ramlar dom ur omloppsbanan och brinner upp i atmosfren)
Men.. Sedan har du ven kommande satelliter som ska ha en nnu hgre omloppsbana i fas 2 och fas 3. Frhoppningsvis s har SpaceX full koll p tekniken innan dess och att dom undviker att skapa rymdskrot.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Och p toppen av detta kommer Elons rykte att alltid missa alla deadlines. Sammanfattningsvis ett mycket svrbedmt omrde, fr mig, hittills i alla fall.
Elon Time ja. Sga vad man vill om det, men jag tycker om Elon fr mlen som han stter upp och driver sitt fretag att genomfra. Nu knns det fr mig realistiskt att stta ftterna p planeten Mars inom ngra r i stllet som fr med Nasa om ngot rtionde eller tv. Det till brutalt lgre kostnader n vad NASA planerar uppdraget fr. S om han missar mlet med ngra mnader eller ngot r, det kan man nog bortse frn i det stora hela.