Citat:
Ursprungligen postat av
Reduktionisten
Att Y är resultatet av X säger ingenting om vad Y är i praktisk mening. Första persons-perspektiv är en fullständigt personlig dimension som alla högre utvecklade djur har, men det gör inte saken mindre mystisk för den skullen.
Y (medvetandet) är resultat av X (tidigare medvetande), och tidigare medvetande igen och så vidare. Från det att du föddes (och kanske även innan) var X ett resultat av ditt "första" X, d.v.s. en liten människoklump (en bebis) med en kaotisk hjärna som så småningom blev logisk med tiden och efter en massa efterföljande X och nu kan du fråga dig själv vad Y och X är. Y är alltså en process lika mycket som ett fenomen.
Svaret är som sagt i princip redan utrett, så vitt jag vet, och jag har studerat neurobiologi i 3 olika länder i över 10 år, just nu på MIT. Min erfarenhet är ett denna förklaring (medvetande = reflexserie i din hjärna) är tillräcklig för att besvara TS, d.v.s.:
"Kan fysiken redogöra för vad första persons-perspektiv subjektiva upplevelser är?"
Svar ja. En serie av reflexer i din hjärna som integrerar alla dina sinnen, upplevelser och andra faktorer (din genetiska bakgrund, din miljö, lite random kaos inbyggt). Finns det något i detta svar som du finner otillräckligt? Något mänskligt fenomen som strider emot min presenterade förklaring?