2019-11-01, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Det finns mönster att upptäcka men inget mönster är 100-procentigt. Det finns också kunskaper om en skapares vilja som kan hjälpa till att förstå.

Om allt har ett definitivt ursprung så kan man förutspå framtiden?

Haha är mest bara trött nu.
Citera
2019-11-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Medvetandet är resultatet av en lång rad av integrerade kontinuerliga reflexer som pågår i din hjärna så länge hjärnan är vid liv. Dessa tar slut när du dör och din hjärna förmultnar.
För mig är det obegripligt att processer skulle "alstra" medvetande. Kroppen är en länk mellan den andliga världen och den materiella världen. Nästan som när vi spelar i pixelvärlden.

Man måste skilja på medvetande, minne och intelligent förmåga. De två sista kräver inte medvetande.
Citera
2019-11-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Detta är inte en seriös diskussionsnivå. Datorn kan varken prata eller reflektera över sin existens
Va? Varför skulle den inte kunna det? Datorer reflekterar precis över det som de programmeras att reflektera över, vanligtvis över sådant som temperatur, fläktvarvtal, klockfrekvens och andra hälsotillstånd. Varför skulle de inte kunna reflektera över sin existens givet lämplig programkod?

Nu är det du som behöver förklara dig om du vill ha en seriös diskussion. Lägg känslorna åt sidan och håll dig till logiska argument.
Citera
2019-11-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Varför tror du fysiken kan förklara detta och inte biologin/psykologin?

Rent teoretiskt så är ju allt fysik.
Citera
2019-11-01, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Va? Varför skulle den inte kunna det? Datorer reflekterar precis över det som de programmeras att reflektera över, vanligtvis över sådant som temperatur, fläktvarvtal, klockfrekvens och andra hälsotillstånd. Varför skulle de inte kunna reflektera över sin existens givet lämplig programkod?

Nu är det du som behöver förklara dig om du vill ha en seriös diskussion. Lägg känslorna åt sidan och håll dig till logiska argument.

Är du artificiell? människor tänker inte som du.
Citera
2019-11-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Är du artificiell? människor tänker inte som du.
Jag tror inte att jag är artificiell, men det är inte ett logiskt bevis för att jag inte är det.

Poängen är att vi inte kan använda sådana argument för att avfärda materialistiska förklaringsmodeller.
Citera
2019-11-01, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag tror inte att jag är artificiell, men det är inte ett logiskt bevis för att jag inte är det.

Poängen är att vi inte kan använda sådana argument för att avfärda materialistiska förklaringsmodeller.

En s.k materialistisk förklaringsmodell bör förstås ha en filosofisk grund eller?

"Bigbang" eller?
Citera
2019-11-01, 12:33
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Rent teoretiskt så är ju allt fysik.
Biologi täcker in delar från både partikelfysik och en hel del kemi.
Citera
2019-11-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Om nu viljan är fri så kan vi inte förutspå något?
Gissningsvis kan man med fysik göra vissa uppskattningar av hur fri viljan är. Typ övre gräns för hur många detaljer du kan tänka på samtidigt. Som att du kanske inte kan vilja vissa saker rent fysiskt för din hjärna inte har tillräckligt många nerver. Vad för slags komplicerade tankar det skulle vara lämnar jag till någon annan.
Citera
2019-11-01, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
De ska endast, om materialismhypotesen är sann, kunna uppleva 1 sensorisk modell av verklighet, inte en självgenererad simulering av verkligheten i sömnen. Om det skulle vara förenligt med materialism skulle man i så fall kunna plugga in en kontakt till den hjärnan och se samma simulerade drömstadieverklighet.

Om man kunde plugga in en kontakt som så att säga passade är det ju faktiskt möjligt att man skulle kunna spela upp en dröm på en TV-skärm. Drömmar är elektrokemiska processer i hjärnan, liksom alla andra upplevelser. Lite oromantiskt kan man säga att drömmar är slagg från minnet.
Citera
2019-11-01, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Gissningsvis kan man med fysik göra vissa uppskattningar av hur fri viljan är. Typ övre gräns för hur många detaljer du kan tänka på samtidigt. Som att du kanske inte kan vilja vissa saker rent fysiskt för din hjärna inte har tillräckligt många nerver. Vad för slags komplicerade tankar det skulle vara lämnar jag till någon annan.

Det finns ingen fri vilja och inget att räkna på, eftersom man inte kan välja på ett sätt som är oberoende av naturlagarna.
Citera
2019-11-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ingen fri vilja och inget att räkna på, eftersom man inte kan välja på ett sätt som är oberoende av naturlagarna.
Tror entropin i princip innebär att "detaljkunskaper" försvinner och det man vet om systemet blir luddigare allt eftersom. Så praktiskt sett lämnar naturlagarna rum för att nå samma mätbara state på flera sätt. Om du sen har lite kaotiska effekter så blir väl systemet kapabelt att göra rätt många saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in