Citat:
Ursprungligen postat av
Reduktionisten
Du bör kunna se detta medvetande hos andra om det är en manifestation av fysiska processer. Men det kan du inte för då kräver det att du första undanröjer ditt eget första personsperspektiv, om du ens kan få bildlig tillgång till någon annans.
Egentligen inte, det är bara det att du kan inte göra något utav detta med dagens teknik. Jag inbillar mig att man i framtiden skulle kunna göra dessa saker med laboratoriemöss, men i dagsläget kan vi inte göra mera än skapa falska minnen i möss genom att manipulera nervceller. Att återskapa eller syntetisera ett medvetande i laboratoriemöss hade tillfredsställt min idé om "medvetandet". Kan du ge ett exempel på ett experiment som hade tillfredsställt dig? Hade möss räckt till eller måste det vara människor?
Från ditt inlägg vill du alltså uppleva någon annans medvetande, annars anser du att det inte kan förklaras med fysik? Jag har hört dessa argument (eller liknande) innan, det kan vara så att neurobiologer anser sig veta hur medvetandet uppstår och fungerar men att dessa förklaringar inte uppfyller fysikens stränga regler. Det är möjligt, men likväl har neurobiologin en fungerande modell och jag ser i dagsläget inte hur en modell som uppfyller fysikens stränga regler hade tillfört något mera till vår förståelse av medvetandet.