2019-11-02, 12:01
Medlem
Yppsilons avatar
Det närmaste vi nog kommer fysiskt är att länka fundamentala egenskaper som sedan längre ned på listan av discipliner kan påvisa att det HAR med processen att göra genom experiment.

En nyligen publicerad studie kunde visa att hjärnan agerar efter Self-organized Criticality och därmed kan vi nog börja se oss själva som kaos-system mentalt också.

Man skulle alltså kunna “påvisa” att själva upplevelsen att existera har med fas-övergången när hjärnan uppnår sitt kritiska tillstånd. Om det skulle ha med det att göra dvs.

Citat:
Their macroscopic behavior thus displays the spatial or temporal scale-invariance characteristic of the critical point of a phase transition, but without the need to tune control parameters to a precise value, because the system, effectively, tunes itself as it evolves towards criticality.
Senast redigerad av Yppsilon 2019-11-02 kl. 12:05.
Citera
2019-11-02, 12:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är som sagt inte särskilt kunnig i högre fysik och absolut inte inom högre matematik, men jag förstår inte hur determinismen motsägs av att något inte går att beräkna. Det enda det borde innebära är att man inte vet hur något är determinerat. Det är fortfarande Humes(?) biljardbollsuniversum, förutom att man inte ser rörelsen hos biljardbollarna utan bara när de kolliderar.
Det är självklart helt ok att du inte vet en massa saker om t ex fysik som har relevans till ämnet. Men hur kan du då vara så säker på det du tror? Lite mer blygsamhet även om slutsatsen vore iaf klädsamt.
Citera
2019-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
Jag är som sagt inte särskilt kunnig i högre fysik och absolut inte inom högre matematik, men jag förstår inte hur determinismen motsägs av att något inte går att beräkna. Det enda det borde innebära är att man inte vet hur något är determinerat. Det är fortfarande Humes(?) biljardbollsuniversum, förutom att man inte ser rörelsen hos biljardbollarna utan bara när de kolliderar.
Om det inte finns något fågelperspektiv (en Gud som ser oss ovanfrån) så är förutsägbarheten det enda som kan skilja mellan determinism och indeterminism. Om en händelse av princip inte går att förutsäga så är den indeterministisk, annars inte.

Urverksuniversumet förutsätter att vi inte själva är ett kugghjul, men eftersom vi faktiskt är ett kugghjul så påverkar vi framtiden. Vi kan inte beräkna framtiden utan att framtiden påverkas av beräkningen.
Citera
2019-11-02, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är självklart helt ok att du inte vet en massa saker om t ex fysik som har relevans till ämnet. Men hur kan du då vara så säker på det du tror? Lite mer blygsamhet även om slutsatsen vore iaf klädsamt.

Dels har jag ett ganska gott intellekt och dels finns fysiker och neurologer som faktiskt till 100% håller med mig, som Einstein, Martin Butler och Sam Harris.
Citera
2019-11-02, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om det inte finns något fågelperspektiv (en Gud som ser oss ovanfrån) så är förutsägbarheten det enda som kan skilja mellan determinism och indeterminism. Om en händelse av princip inte går att förutsäga så är den indeterministisk, annars inte.

Urverksuniversumet förutsätter att vi inte själva är ett kugghjul, men eftersom vi faktiskt är ett kugghjul så påverkar vi framtiden. Vi kan inte beräkna framtiden utan att framtiden påverkas av beräkningen.

Detta förstår jag inte alls. Med indeterminism menar jag något som inte har relationen orsak-verkan. Det finns väl inget som säger att det inte råder orsak-verkan bara för att man inte kan förutsäga exakt hur relationen ser ut.
Citera
2019-11-02, 12:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Dels har jag ett ganska gott intellekt och dels finns fysiker och neurologer som faktiskt till 100% håller med mig, som Einstein, Martin Butler och Sam Harris.
Och då vet du alltså tack vare ditt goda intellekt, att det är just de forskare som håller med dig som har rätt, och att de som inte håller med dig har fel?

Harris är en nolla imho, som när det gäller fysik har lika bristfällig förståelse som du. Einstein givetvis fortfarande i en klass för sig, men just när det gäller kvant dabbade han sig ju en del. Dock hade han en förmåga att vara genial även i sina misstag. EPR-paradoxen är ju högaktuell idag i kvantkrypto och kvantdatorer mm. (Själv hoppades han dock att EPR skulle kunna motbevisa kvant.) Butler har jag ingen koll på.
Citera
2019-11-02, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och då vet du alltså tack vare ditt goda intellekt, att det är just de forskare som håller med dig som har rätt, och att de som inte håller med dig har fel?

Harris är en nolla imho, som när det gäller fysik har lika bristfällig förståelse som du. Einstein givetvis fortfarande i en klass för sig, men just när det gäller kvant dabbade han sig ju en del. Dock hade han en förmåga att vara genial även i sina misstag. EPR-paradoxen är ju högaktuell idag i kvantkrypto och kvantdatorer mm. (Själv hoppades han dock att EPR skulle kunna motbevisa kvant.) Butler har jag ingen koll på.

Libets experiment visade ju att ett beslut fattas på omedveten nivå flera sekunder innan man blir medveten om det. Medvetandet agerar alltså inte självt utan registrerar bara.

Martin Butler är en engelsk f.d. fysiker och affärsman som nu bor i Portugal och håller pessimismens fana högt. Hans filosofi baseras främst på Schopenhauer och Spinoza: The Art of Unknowing
Citera
2019-11-02, 12:46
Medlem
Fris avatar
Citat:
Libets experiment visade ju att ett beslut fattas på omedveten nivå flera sekunder innan man blir medveten om det. Medvetandet agerar alltså inte självt utan registrerar bara.

Martin Butler är en engelsk f.d. fysiker och affärsman som nu bor i Portugal och håller pessimismens fana högt. Hans filosofi baseras främst på Schopenhauer och Spinoza: The Art of Unknowing
Hur vet man det om man inte har mätt medvetandet?
Sån där "forskning" är rent nonsens och har på inget sätt överhuvudtaget någonting med medvetandet att göra. De mäter elektriska impulser i någon vävnad och gör en frågeenkät, och därmed ljuger dessa sensationslystna forskarfuskare har de bevisat det som är uppenbart ovedersägligt inte finns, grattis!
Citera
2019-11-02, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur vet man det om man inte har mätt medvetandet?
Sån där "forskning" är rent nonsens och har på inget sätt överhuvudtaget någonting med medvetandet att göra. De mäter elektriska impulser i någon vävnad och gör en frågeenkät, och därmed ljuger dessa sensationslystna forskarfuskare har de bevisat det som är uppenbart ovedersägligt inte finns, grattis!

Medvetandet är naturvetenskapligt sett just elektriska impulser i hjärnan.
Citera
2019-11-02, 12:51
Medlem
Fris avatar
Citat:
Medvetandet är naturvetenskapligt sett just elektriska impulser i hjärnan.
Nej. Man kan mäta de elektriska impulserna, men det säger noll och intet om huruvida det existerar medvetande där. Däremot är mitt medvetande hela tiden utan uppehåll direkt uppmätt av mig själv. Varför klarar vetenskapen inte av att mäta det som jag inte ens KAN undvika uppleva existerar?
Citera
2019-11-02, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej. Man kan mäta de elektriska impulserna, men det säger noll och intet om huruvida det existerar medvetande där. Däremot är mitt medvetande hela tiden utan uppehåll direkt uppmätt av mig själv. Varför klarar vetenskapen inte av att mäta det som jag inte ens KAN undvika uppleva existerar?

Libets experiment är väldigt enkelt. Försöksledaren säger t.ex. "Jag vill att du lyfter höger eller vänster arm om tio sekunder". Tio sekunder senare registreras aktivitet i den del av hjärnan som styr musklerna i den arm som lyfts. Först ytterligare några sekunder senare registreras aktivitet i den del av hjärnan där man själv uppfattar att man lyfter en arm och också vilken arm man lyfter.
Citera
2019-11-02, 13:23
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Därför att biologin förklarar genetiska processer, vilket är något helt annat.

Neuropsykologin förklarar beteende utifrån hjärnsignaler, vilket också är helt distinkt. Det är endast en korrelationsvetenskap.

Fysiken förklarar däremot processerna i sig. Vad de är.

Vad består de biologiska cellerna och hjärnsignalerna av? Det får ses som en smakfråga vilket perspektiv man tar där och var man väljer att dra gränser. Om sådana ens är nödvändiga eller hjälper en i vardagen. Måste man välja förresten välja? Du är byggd av pyttesmå molekyler och pyttesmå molekyler är del av det som förnimmar omvärlden.
Vilka ord vi väljer för att beskriva det är bara konventioner.
Senast redigerad av haschleif 2019-11-02 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in