2019-11-02, 11:59
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Tack, jag börjar nog förstå vad en RPU går ut på. Den handlar enbart om brottet han begått , vad han känner och om han förstår vad han gjort.
Tycker att oftast får man reda på att dessa tonåringar som begår mord, inte haft en bra uppväxt.

Om han nu får sluten psykvård , är det först då de arbetar med hemförhållanden?

Du skriver att sannolikt inte kommer att känna skuld för mordet. Menar du då att JL är psykopat + andra diagnoser?...eller menar du att han har psykos+ andra diagnoser som han aldrig kommer ur?

Psykologi är en snårig vetenskap om vi ens gör rätt i att erkänna det som en vetenskap med dagens begränsade teknik och kunskap om hjärnans celler och dess funktioner.

Den rättspsykiatriska utredning inför rättegång måste fokusera på om JL kan anses ansvarig för det brott han begått, om han vid brottet förstod innebörden av hans handlingar, dvs är han psykiskt frisk eller inte - ansvarig eller inte. Övrigt finns det inte tid till även om det låter mycket med flera veckors utredning och att skuldbelägga övriga familjemedlemmar är helt uteslutet att man gör under någon del av utredning och/eller behandling.

Mycket av den information som finns att tillgå talar för att JL inte förstod innebörden av hans handlingar vid tidpunkten för brottet samt en mycket begränsad förståelse såhär i efterhand, vid förhör. Informationen som finns tillgänglig talar för att JL har svårt att sätta sig in i andras upplevelser, känslor till och med under ett så extremt händelseförlopp som det han utsätter PP för under mordkvällen.

Vi kan bara hoppas att den behandling som ska påbörjas efter tingrättens dom kommer gå ut på att rehabilitera JL så han kan bidra till samhället igen och inte kosta ytterligare resurser, hans familj kommer tillfrågas att vara delaktiga i behandlingen. Vi kan dagligen läsa i media om hur inkompetent psykvården i Sverige är idag och vi måste förstå att det ett är en vetenskap på bäbis-stadie som kanske har ett större ansvar i samhället än vad den faktiskt borde ha. Mycket talar alltså för att man kommer droga ned och helt koka sönder JL's redan dyfunktionella hjärna med för hjärnans funktioner mycket destruktiva mediciner.

Psykopati eller antisocial personlighetstörning låter som en diagnos JL så småning om kan erhålla. Det är viktigt att understryka att dessa diagnoser är idag mycket godtyckliga. Personligen anser jag att en vetenskap värd namnet inte ens ska försöka ställa dessa diagnoser utan verktyg att skapa en detaljerad karta över hjärnans samtliga celler och dess funktioner på en individuell nivå. Med det sagt är det viktigt att understryka att ett stort antal av samhällets elit inom affärsvärlden och som framstår som framgångsrika i samhället ofta är kandidater för samma diagnos. Vilket logiskt talar för att psykologin som vetenskap är ute och cyklar.

Det är tragiskt om PP's intresse för just psykologi är en bidragande faktor till hans egen död - kanske umgås PP med JL pga hans udda sätt att förhålla sig till sin omgivning.
Citera
2019-11-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe

Det är tragiskt om PP's intresse för just psykologi är en bidragande faktor till hans egen död - kanske umgås PP med JL pga hans udda sätt att förhålla sig till sin omgivning.

Jag tror inte han umgicks med JL pga dennes lite udda sätt att vara. Dom har känt varandra länge och pluggade ihop. Däremot kan jag tänka mig att Peters relativt nya intresse för psykologi, dna, uppväxt etc har direkt med JL att göra. (Möjligt att jag missförstod din mening jag citerar men....)
Senast redigerad av Picasso2 2019-11-02 kl. 12:13. Anledning: Felstavning
Citera
2019-11-02, 12:21
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte han umgicks med JL pga dennes lite udda sätt att vara. Dom har känt varandra länge och pluggade ihop. Däremot kan jag tänka mig att Peters relativt nya intresse för psykologi, dna, uppväxt etc har direkt med JL att göra. (Möjligt att jag missförstod din mening jag citerar men....)

Svårt att säga vad som är hönan och ägget till PP's intressen. Det finns information i FUP som får mig tänka att PP tyckte JL var ett intressant objekt att studera, en udda figur att umgås med. Hade man inte den inställningen tröttnade man nog snabbt på JL's konstiga sätt att uppdträda på.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-02 kl. 12:36.
Citera
2019-11-02, 12:23
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Psykologi är en snårig vetenskap om vi ens gör rätt i att erkänna det som en vetenskap med dagens begränsade teknik och kunskap om hjärnans celler och dess funktioner.

Den rättspsykiatriska utredning inför rättegång måste fokusera på om JL kan anses ansvarig för det brott han begått, om han vid brottet förstod innebörden av hans handlingar, dvs är han psykiskt frisk eller inte - ansvarig eller inte. Övrigt finns det inte tid till även om det låter mycket med flera veckors utredning och att skuldbelägga övriga familjemedlemmar är helt uteslutet att man gör under någon del av utredning och/eller behandling.

Mycket av den information som finns att tillgå talar för att JL inte förstod innebörden av hans handlingar vid tidpunkten för brottet samt en mycket begränsad förståelse såhär i efterhand, vid förhör. Informationen som finns tillgänglig talar för att JL har svårt att sätta sig in i andras upplevelser, känslor till och med under ett så extremt händelseförlopp som det han utsätter PP för under mordkvällen.

Vi kan bara hoppas att den behandling som ska påbörjas efter tingrättens dom kommer gå ut på att rehabilitera JL så han kan bidra till samhället igen och inte kosta ytterligare resurser, hans familj kommer tillfrågas att vara delaktiga i behandlingen. Vi kan dagligen läsa i media om hur inkompetent psykvården i Sverige är idag och vi måste förstå att det ett är en vetenskap på bäbis-stadie som kanske har ett större ansvar i samhället än vad den faktiskt borde ha. Mycket talar alltså för att man kommer droga ned och helt koka sönder JL's redan dyfunktionella hjärna med för hjärnans funktioner mycket destruktiva mediciner.

Psykopati eller antisocial personlighetstörning låter som en diagnos JL så småning om kan erhålla. Det är viktigt att understryka att dessa diagnoser är idag mycket godtyckliga. Personligen anser jag att en vetenskap värd namnet inte ens ska försöka ställa dessa diagnoser utan verktyg att skapa en detaljerad karta över hjärnans samtliga celler och dess funktioner på en individuell nivå. Med det sagt är det viktigt att understryka att ett stort antal av samhällets elit inom affärsvärlden och som framstår som framgångsrika i samhället ofta är kandidater för samma diagnos. Vilket logiskt talar för att psykologin som vetenskap är ute och cyklar.

Med dagens tillgång till extremt våldsamt material på internet borde man kanske införa en screening för suggestibilitet någon gång under högstadiet.
Citera
2019-11-02, 13:20
Medlem
downloathes avatar
Citat:

Intressant att notera i anknytning till detta ämne är även att PP var mycket angelägen om att skaffa en praktikplats åt JL via sin egen far. Det talar för att PP känner något sorts ansvarstagande i förhållande till JL. Kanske förstår PP att JL skulle få det svårt att skaffa en praktikplats på egen hand.
Citera
2019-11-02, 13:28
Medlem
Citat:
Intressant att notera i anknytning till detta ämne är även att PP var mycket angelägen om att skaffa en praktikplats åt JL via sin egen far. Det talar för att PP känner något sorts ansvarstagande i förhållande till JL. Kanske förstår PP att JL skulle få det svårt att skaffa en praktikplats på egen hand.
Som du skriver så var han säkert ansvarstagande gentemot Jack. Och jag har också förstått att Peter var en ovanligt empatisk och trevlig 16-åring. Artig, väluppfostrad, rar och det fanns inte minsta lilla ont i den killen. Han ville alla väl. Han brydde sig om. Och brydde sig. Fan ta Jack.
Citera
2019-11-02, 13:28
Medlem
Har någon läst FUP?
Citera
2019-11-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Klokt inlägg. Kanske ligger det i människans natur att försöka förstå det här vansinniga mordet. Tänker att det då ligger nära till hands att anklaga föräldrarna, men det blir så fel. Det är svårt att resonera utifrån någon logik när det nu framkommit att Jack har en allvarlig psykisk störning.
Det handlar varken om uppfostran, betalkort eller mobil.

Jag blir illa berörd när man sparkar på en familj som ligger så långt ner man komma. Inte ens Dimitri Plax uttrycker sig så om familjen till Jack. Trots att han förlorat sin son så uttrycker han sig ödmjukt om dem. Det är stort och väldigt moget.
Hur tänkte du där? Ingen, absolut ingen ansedd tidning eller radiostation skulle släppa igenom en förälder till ett mördat barn som pratar illa om den misstänkte mördarens familj.
Citera
2019-11-02, 16:18
Medlem
Citat:

Tack för svar! Tror vi har lite olika syn på psykiatrin , min är lite mer positiv än din

Mitt barn har fått hjälp med sin diagnos, fast det tog några år, så ge upp får föräldrar inte göra. Visst finns det urusel personal som inte kan sitt arbete, precis som det finns i alla yrken.Då måste man byta läkare tills man hittar en som är bra.
Kan hålla med om att psykiatrin är en snårig vetenskap...fast jag tycker de har kommit en bit på väg, vi slipper iskalla bad, åka karusell tills vi svimmar m.m.

Fast för mig betyder föräldrarna otroligt mycket och är nr 1 i ett barns liv. Jag vill ogärna skylla på skola, samhället övht. Däremot ser jag något som är fel i tex. skolan , då säger jag till direkt.

Så först och främst så är det jag som förälder som "se" mitt barn och lära ut empati m.m , Ha en kommunikation är A o O , så man lär känna sitt barn. Barnet är en egen individ och behöver lära sig bli självständig.

Att samhället inte ska visa mord och våld m.m ....finns det inget föräldrar kan göra att de inte kan titta på sådana filmer? Annars får man väl prata med barnet och fråga VARFÖR han kollar på hemskheter, vad får han ut av det?

Jag vet inte om du hört talas om psykiatrikern eller professor är han väl. Aftonbladet har skrivit en artikel om honom. Jag lägger ut den här :

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/J13oQb/jag-upptackte-att-jag-har-en-psykopathjarna
Citera
2019-11-02, 16:25
Medlem
Citat:
Citerar:
Idag inleddes rättegången, där en 16-årig pojke misstänks ha dödats sin vän med en yxa i Sollentuna. Han har tidigare erkänt mord, men det gör han inte längre, enligt advokat Rickard Appelberg.

När rättegången i dag inleddes i Attunda tingsrätt hade försvaret justerat morderkännandet, enligt 16-åringens advokat Rickard Appelberg.
– Min klient har bekräftat sakomständigheterna, han har tagit livet av målsägande, säger Rickard Appelberg.

Så han erkänner inte mord, men sen erkänner han att han tagit livet av PP. Fattar ingenting?
Citera
2019-11-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Så han erkänner inte mord, men sen erkänner han att han tagit livet av PP. Fattar ingenting?
Det verkar som om advokaten vill ha rubriceringen dråp - vilket jag är otroligt frågande till. Detta är ju verkligen ett överlagt mord så jag förstår inte hur han tänker. Om detta inte är mord så kan de lika gärna ta bort rubriceringen framöver.

Tillägg: När jag tänker efter... kan det bero på att Peter som mål för mordet var en slump? Det skulle vara A*am först den veckan. Så att advokaten kan tänka att eftersom inte Jack planerade mörda just Peter från start den veckan så vill han ha det till dråp? Men fortfarande håller inte tankegången. Handlingen var planerad.
Senast redigerad av Picasso2 2019-11-02 kl. 16:48.
Citera
2019-11-02, 16:54
Medlem
Citat:
Det verkar som om advokaten vill ha rubriceringen dråp - vilket jag är otroligt frågande till. Detta är ju verkligen ett överlagt mord så jag förstår inte hur han tänker. Om detta inte är mord så kan de lika gärna ta bort rubriceringen framöver.

Tillägg: När jag tänker efter... kan det bero på att Peter som mål för mordet var en slump? Det skulle vara A*am först den veckan. Så att advokaten kan tänka att eftersom inte Jack planerade mörda just Peter från start den veckan så vill han ha det till dråp? Men fortfarande håller inte tankegången. Handlingen var planerad.

Jag tänkte skriva , vill han ha det till dråp nu!?

Detta är verkligen överlagt mord!! Lura en kompis att lägga sig ner och blunda, för att sen ta yxan att hugga i huvudet. Usch, tvi !!

En sån tankegång kan väl inte hålla, det hoppas jag verkligen inte!! Han ska vara inlåst hela livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in