Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-02, 03:41
  #1
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Ryggstödet kan fällas bakåt. Många tror att man därför har rätt att göra så. De har fel.

Du undrar varför jag tror att jag kan bestämma vad som är ”rätt”. Jag skriver om vad som är ”rätt” för dem som förstår vad vett och etikett, hänsyn och gott uppförande egentligen är. Etikett är inte regler att lära sig, utan en princip om att sätta andras väl främst.

Du sitter alltså på flygplanet i ekonomiklass. Du skulle vilja luta dig bakåt och ha det mer bekvämt. Du kan bara öka ditt utrymme genom att minska en medmänniskas utrymme. Att breda ut sig är otänkbart för en gentleman (och för en dam med stil).

Men om man frågar först? Nej, en gentleman kan inte försätta andra i den situationen, att de måste säga ja eller nej till att du skall ta mer plats. Salig Magdalena Ribbing skrev visserligen att man kunde fråga och sedan fälla ryggstödet, men det var en av få gånger som hon hade fel.

Ryggstöden skall bara fällas när det är sovtid på en långflygning. Till exempel om man flyger från Europa klockan 7, äter och läser/tittar på film till 11, och sedan somnar när personalen släcker lyset. Då kan alla fälla ryggstödet.

Om du protesterar mot detta och menar att du har betalat biljetten och gör som du vill, visar du att du är en typisk ohövlig svensk som inte begriper vad gott uppförande och etikett är.

Var snäll och dela denna text på sociala medier tills oskicket att fälla ryggstödet bakåt har upphört på alla flygningar. (Utom nattliga långflygningar)
Citera
2019-11-02, 03:53
  #2
Medlem
jocw2U8ZNLASs avatar
Jag gör det ändå, vad ska de göra? Slänga mig av planet?
Citera
2019-11-02, 04:15
  #3
Medlem
TS kan leva efter sina egna gentlemanna-regler. Själv fäller jag ned sätet. Ger blanka fan i den okända personen bakom mig. Oftast är dom tysta. Ibland gnäller dom, och då säger jag att dom också får fälla ned sina sätet så slipper dom ha mitt huvud i deras knä.
Citera
2019-11-02, 04:25
  #4
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocw2U8ZNLAS
Jag gör det ändå, vad ska de göra? Slänga mig av planet?

Tråden vänder sig till den majoritet som skulle vilja lära sig att uppföra sig väl i alla lägen – jag har själv varit tvungen att ändra mycket i mitt sätt att vara – inte till den oförbätterliga minoritet som du tillhör.

Om tillräckligt många resenärer får veta att det är fel att fälla ner ryggstödet, vågar de kanske säga till dig att uppföra dig som folk. Vad gör du då?
Citera
2019-11-02, 04:33
  #5
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ger blanka fan i den okända personen bakom mig

Psykopaterna leder med 2–0 än så länge.
Citera
2019-11-02, 05:06
  #6
Medlem
Så man ska inte få sova på kortare flygresor? 😂
Citera
2019-11-02, 05:20
  #7
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonderlamb
Så man ska inte få sova på kortare flygresor? 😂

Jo, om den korta flygresan är på natten. Men det är ju mindre vanligt.
Citera
2019-11-02, 05:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Ryggstödet kan fällas bakåt. Många tror att man därför har rätt att göra så. De har fel.

Du undrar varför jag tror att jag kan bestämma vad som är ”rätt”. Jag skriver om vad som är ”rätt” för dem som förstår vad vett och etikett, hänsyn och gott uppförande egentligen är. Etikett är inte regler att lära sig, utan en princip om att sätta andras väl främst.

Du sitter alltså på flygplanet i ekonomiklass. Du skulle vilja luta dig bakåt och ha det mer bekvämt. Du kan bara öka ditt utrymme genom att minska en medmänniskas utrymme. Att breda ut sig är otänkbart för en gentleman (och för en dam med stil).

Men om man frågar först? Nej, en gentleman kan inte försätta andra i den situationen, att de måste säga ja eller nej till att du skall ta mer plats. Salig Magdalena Ribbing skrev visserligen att man kunde fråga och sedan fälla ryggstödet, men det var en av få gånger som hon hade fel.

Ryggstöden skall bara fällas när det är sovtid på en långflygning. Till exempel om man flyger från Europa klockan 7, äter och läser/tittar på film till 11, och sedan somnar när personalen släcker lyset. Då kan alla fälla ryggstödet.

Om du protesterar mot detta och menar att du har betalat biljetten och gör som du vill, visar du att du är en typisk ohövlig svensk som inte begriper vad gott uppförande och etikett är.

Var snäll och dela denna text på sociala medier tills oskicket att fälla ryggstödet bakåt har upphört på alla flygningar. (Utom nattliga långflygningar)

Det är jävligt irriterande på långflygningar när folk skiter i att fälla upp när man ska äta, framför sitter då oftast en kvinna framåtlutad och äter, ett dåligt uppförande, får ju för fan inte plats att äta då
Citera
2019-11-02, 05:58
  #9
Medlem
heffaheffas avatar
Jag flyger runt 100'000 - 150'000 km varje år och fäller bak mitt säte och vilar/sover oavsett om det är en kort flygning på en timme eller en längre på 15 timmar. Spelar ingen roll om jag är i ekonomi, business eller första klass. De som sitter framför kan göra samma sak, precis som de som sitter bakom mig. Funktionen finns för att användas! Om du sitter bakom min fönsterplats och inte gillar att jag fäller bak mitt säte så är du välkommen att fråga flygvärden om du kan få en annan sittplats. Vad du än gör så gnäll eller gråt inte på mig.
Citera
2019-11-02, 06:17
  #10
Medlem
lumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Jo, om den korta flygresan är på natten. Men det är ju mindre vanligt.

Tuff attityd för de med skiftarbete och nattarbete att inte kunna få sova under sin viloperiod.
Citera
2019-11-02, 06:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Psykopaterna leder med 2–0 än så länge.

Jag håller med dig, ställningen är då 3-1..

Personerna som gör detta är i stil med dem som tar sittplatser på bussar (speciellt flygbussar) och låter äldre människor stå upp.

Har ni ingen uppfostran?
Citera
2019-11-02, 07:03
  #12
Medlem
Bara idioter fäller sättet på korta reser. Vanligt folk måste jobba sitt upp och var tyst.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3090722

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback