2019-11-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Var i Tjeckien förra året och frågade då en Tjeck hur det kom sig att man inte såg några afghaner eller flyktingar. Han svarade att vi provade att ta emot 12 stycken afghaner men det fungerade inte så vi tog inte in några fler..
Hur gick det för de 12? Är de kvar, och är de i frihet? Även 12 kan vara besvärliga, om man saknar erfarenhet. Se på våra älgar, som ju skulle orsaka stort besvär i exempelvis Danmark. De fick en översimmad älg en gång, som ju hamnade i alla media, innan den dog. Så faktum är, på samma sätt som för älgarna, att vi inte gärna kan utvisa "flyktingar". Vi borde istället reducera dem. Och nu pratar jag bara om "flyktingar", dvs de som inte har någon som helst rättighet att vara här. De få som verkligen har flytt, skall inte drabbas på reduceringsnivån.
Citera
2019-11-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En del EU-bidrag är märkliga men jag ger hellre det för att länder ska komma ikapp oss i utveckling än att dessa pengar ska föda kanske 3 miljoner fler araber och negrer i dessa tre länder också. Det är skönt att några länder i Europa kan få vara fria från mångkulturens helvete.
Jag vill akut stoppa EU-bidrag till Polen och Ungern, den dag de tar emot fler flyktingar. Då får de ju en vinnande ekonomi direkt och behöver inga bidrag.
Citera
2019-11-01, 19:44
Medlem
Det stod inte i kontraktet när vi skulle bli medlem i EU att vi skulle tvingas att ta emot s k flyktingar från jordens alla disparata länder, även om vi inte ville. Om det hade tydliggjorts i debatten om medlemskap tror jag att det hade blivit nej. Det var inte så stor övervikt för ett ja.

Inte heller de länder som nu eventuellt ska straffas hade fått info om flyktingtvång när de skulle välja om de ville gå med i EU. EU hade ju inte uppfunnit tvånget då.

Det är ohederligt att i efterhand lägga till klausuler i ett kontrakt. Om EU vore justa skulle de nu ge EU-medborgarna en chans att uttrycka sin vilja, t ex genom folkomröstningar i EU-länderna.
Citera
2019-11-01, 19:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Född på 60-talet, så hade jag sett detta som något helt orimligt, för bara 15 år sedan. Idag vet man att det är sant.

Samma här, också född på 60-talet. Alla bilder som visades i skolböcker och i media visade ett Östeuropa som var skitigt, grått, trist. Det regnade och var alltid mulet på bilderna. Snacka om hjärntvätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det stod inte i kontraktet när vi skulle bli medlem i EU att vi skulle tvingas att ta emot s k flyktingar från jordens alla disparata länder, även om vi inte ville. Om det hade tydliggjorts i debatten om medlemskap tror jag att det hade blivit nej. Det var inte så stor övervikt för ett ja.

Inte heller de länder som nu eventuellt ska straffas hade fått info om flyktingtvång när de skulle välja om de ville gå med i EU. EU hade ju inte uppfunnit tvånget då.

Det är ohederligt att i efterhand lägga till klausuler i ett kontrakt. Om EU vore justa skulle de nu ge EU-medborgarna en chans att uttrycka sin vilja, t ex genom folkomröstningar i EU-länderna.

Exakt! Öppna gränser för varor, tjänster och människor i EU förutsatte att den yttre gränsen skulle vara bevakad och kontrollerad. Väldigt få människor vill ha detta vansinne vi fått. Det kommer komma en reaktion, det är jag helt övertygad om.
Citera
2019-11-01, 19:51
Medlem
Sumegs avatar
Var nyligen i Prag. Blev lite trött på den fina staden och åkte till en betongförort för att få se lite tjeckisk vardagsmiljö.

Inga unga män i huvor som blängde vid t-banan, bara vanligt folk som såg ut att vara på väg till eller från jobb eller affären. Inget klotter eller skräp. Upprustade, helfräscha höghus. Prydliga parker med lekande barn. Allmänt lugn och normal stämning. Detta i Prags motsvarighet till Tensta.
Citera
2019-11-01, 20:48
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Var nyligen i Prag. Blev lite trött på den fina staden och åkte till en betongförort för att få se lite tjeckisk vardagsmiljö.

Inga unga män i huvor som blängde vid t-banan, bara vanligt folk som såg ut att vara på väg till eller från jobb eller affären. Inget klotter eller skräp. Upprustade, helfräscha höghus. Prydliga parker med lekande barn. Allmänt lugn och normal stämning. Detta i Prags motsvarighet till Tensta.
Nice! Så har jag haft det vid mina 4 senaste besök! Trevliga tjecker som älskar sitt land!

Nån neger drog förbi en kväll, men det blev inget större bekymmer...
Citera
2019-11-01, 21:15
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Vilka bidrag menar du, migrations bidrag från EU eller ? Vore ju enkelt att dra in det sen behålla resten av förmånerna som dom ev eller betalar för ochså precis som alla andra EU länder läs : EU skatt.

Det är vi som betalar det

Bara skippa migrationsstöd från EU så har dom händerna fria enligt mig utan problem
Det jag menar. Dra in alla möjliga bidrag till dem om de inte vill "hjälpa" oss.
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En del EU-bidrag är märkliga men jag ger hellre det för att länder ska komma ikapp oss i utveckling än att dessa pengar ska föda kanske 3 miljoner fler araber och negrer i dessa tre länder också. Det är skönt att några länder i Europa kan få vara fria från mångkulturens helvete.
De kan betala för sig själva. Ingen har gett oss bidrag.
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Var finns kopplingen mellan invandring och vilken nivå det ska vara på EU bidrag?

Bara för att en del i Sverige vill ta emot många "flyktingar" så ser jag inte varför andra länders politiker ska tycka samma.
Nej de ska inte behöva ta emot några "flyktingar". Men dessa ska heller då inte få EU-bidrag från länder som Sverige.
Citera
2019-11-01, 21:16
Medlem
Gustaf.Horns avatar
När på varenda offentlig byggnad i Tjeckien har en plakett som avslöjar att den renoverats med EU-bidrag.

Skall de betala boten med EU-bidrag med?
Citera
2019-11-01, 21:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
När på varenda offentlig byggnad i Tjeckien har en plakett som avslöjar att den renoverats med EU-bidrag.

Skall de betala boten med EU-bidrag med?

Blir nog ingen bot. Tror inte att EU skulle orka bötfälla alla länder som inte vill ta emot hundratusen illegala migranter.
Citera
2019-11-01, 21:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det jag menar. Dra in alla möjliga bidrag till dem om de inte vill "hjälpa" oss.

Nej de ska inte behöva ta emot några "flyktingar". Men dessa ska heller då inte få EU-bidrag från länder som Sverige.

De får knappast några bidrag direkt från Sverige. Det är EU som bestämmer vilka som får bidrag för vad. De får väl då börja neka Tjeckien olika bidrag.
Citera
2019-11-01, 21:29
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
De får knappast några bidrag direkt från Sverige. Det är EU som bestämmer vilka som får bidrag för vad. De får väl då börja neka Tjeckien olika bidrag.
Nej inte direkt men indirekt. Sverige betalar mycket, länder som Tjeckien får mycket pengar.
Citera
2019-11-01, 21:34
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo

Ja vem är det egentligen som har koll på varje lands "skatteinsats" till EUs bryssels byråkratin- hemliga finanser och vem som får minst men ger mest och vice versa ? Man kan med all säkerhet konstatera att det är orättvist fördelat
När nån som skramlar med en slantbössa eller donation formulär "till nåt internationellt hjälpande" så brukar jag säga. Jag betalar redan skatt och eu skatt för u-landshjälp inkl inhemsk hjälp. Ni får inga pengar från mig. Andra sidan hjälper jag gärna forskningen om att lösa sjukdomar osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in