Citat:
Ursprungligen postat av
Reduktionisten
Jag reagerar på min egen existens. Jag har två olika upplevelser av existens - i drömtillstånd, och i vaket tillstånd.
Manifestationen av det subjektiva är inte förenligt med en materialistiskt världsåskådning. Det finns något utöver det materiella.
Däremot vet vi att hjärnan är källan till det. Medvetandet kan inte överleva döden om den inte ens tål skador på kraniet. Även om du intar ståndpunkten att medvetandet kräver ett instrument nu, så lär den även behöva ett instrument som död. Det finns ingen princip som gör att den inte kräver ett instrument då som nu.
Vad medvetande är och som existerar bortom det materiella under den tiden vi lever kan jag inte redogöra för.
Trollkarlen Houdini gav en kod till sin fru som hon skulle be medium att återge som bevis att det fanns ett liv efter döden när han var död. Inte en enda kunde återge koden. Det finns inget bevis för att medvetandet är något annat än hjärnans produkt, men det är bortom det fysiska.
En dator skulle kunna vara programmerad att tänkta exakt samma tankar och dra samma slutsatser som du beskriver. Du kan därför inte veta om du är en människa eller en dator. Varken du eller jag tror att du är en dator, men det utgör inget bevis för motsatsen.
Ditt medvetande är din hjärnas avbild och eftersom hjärnan anser att den är autentiskt så anser även ditt medvetande det. Hjärnan skulle kunnat skapa en avbild som betraktade sig själv som fejk, men det skulle bara ha krånglat till tankegångarna, speciellt under den förhistoriska stenålder då hjärnan utvecklades till vad den är i dag. Det är alltså enklare för din hjärna att skapa tankekedjor där du betraktar dig själv som fullständigt autentisk istället för motsatsen. Ur mitt perspektiv är det helt uppenbart att din hjärna skapar ditt medvetande för att kunna placera in sig själv i sin omvärldsmodell. Hur jag själv fungerar är ointressant för resonemanget. Med största sannolikhet fungerar jag precis som du gör, men precis som hypotesen förutsäger är jag mentalt oförmögen att betrakta mig själv som en maskin. Men vad jag anser om mig själv har inget bevisvärde. Hade min hjärna fått för sig att jag var en fisk, så hade jag sett en fisk när jag tittade i spegeln. Sådana fall förekommer dessvärre inom psykvården.
Alternativa hypoteser som dualism, panpsykism etc. faller på att de inte är falsifierbara. De gör inga specifika förutsägelser om vilka observationer vi borde kunna göra, utan de kan formas som gummi till precis vad som helst. De brukar motiveras med att det inte finns någon annan förklaring, vilket inte stämmer. Det finns bara en medfödd ovilja att ta till sig materiella förklaringar.