2019-10-31, 22:59
Medlem
nijes avatar
Vill så gärna skriva något. Lyssnar på Mozart för inspiration. Googlar Mozart. Han lärde sig spela piano och skriva musik när han var tre år gammal. Funderar på hur man kan spela piano när man har så små händer.

Håller upp mina egna händer framför mig. De skakar som vanligt, en biverkning av medicinerna jag äter. På handryggarna syns små, runda ärr efter alla elbehandlingar jag fått. De liknar stjärntecken. Nära trettio stycken behandlingar har satt sina spår, både utanpå och inuti.

Googlar vidare. Får upp en artikel som undersöker om Mozart hade Tourettes. I ett brev till sin syster skrev han: “Muck! – Muck! – Ah, muck! Sweet word! Muck! Chuck! That too is fine. Muck, chuck! – muck! – suck –*o charmante!*Muck, suck! That's what I like! Muck, chuck and suck! Chuck muck and suck muck!”

Googlar vidare. Blir lite irriterad på alla diagnoser som folk vill ställa på Mozart. Autism, bipolär, ADHD och så vidare. Blir irriterad på hur trendigt det blivit att se på diagnoser som superkrafter.

Visst, det är bättre än att folk med diagnoser ses som efterblivna, men det är fortfarande inte rätt. Det sätter ju liksom ännu mer press på en. Själv har jag Asperger och ADD. Det betyder inte att jag kan räkna tändstickor som Rain Man eller komponera musik som Mozart. Jag kämpar varje dag för att bara vara vanlig. Jag orkar inte försöka bli en supertalang också.

Äh. Jag vet inte. Jag har mått helt okej idag. Mycket tack vare Mozart. Jävlar i mig vilken kick det är att dra igång Requiem, blunda, luta sig tillbaka och lyssna med hjärtat. Det slår knark, i alla fall det jag provat.
Citera
2019-11-01, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Men ge inte upp ditt liv för att du träffade några hånflinande idioter på någon jävla kommun nu bara. Ja, jag vet ju att det är lättare sagt än gjort och det är alltid lättare att säga till andra än sig själv att inte ge upp. Tänker ibland att jag är så härdad mot allt som har med människors brist på empati samt elakhet och ondska att göra, och det är jag ju, men sen blir jag ändå så ledsen och förtvivlad när jag möts av det där jag/vi kan inget göra för dig kryddat med ett extra hånflin. Tycker det är konstigt om du inte kan få någon hjälp alls med det problem som du beskriver här så mycket olika åtgärder som arbetsförmedlingen brukar sätta folk i. (Jag brukar handla i en affär där ägaren hela tiden får nya praktikanter från SFI och de är bara där ett par veckor och sen kommer det någon ny. Det är de enda anställda han har och han verkar trivas med dem och mår utmärkt med sin avlastande personal men han hade nog haft stressigt/tråkigt om han var ensam och kanske blivit utbränd som du. Praktikanterna ska iofs bara lära sig att sköta en slags kassa och träna på siffror på svenska men de lär sig rätt snabbt och han kan vara på lagret och så. Jag vet ju inte om det du söker är lite mer kvalificerade personer inom något område, då blir det kanske svårare.)

det är inte fråga om att de kan hjälpa , det handlar om att de inte vill helt enkelt , kul att gå på onödiga möten där de inte har nått att säga eller erbjuda till förlag , nej hadde jag haft anställda redan som riskerade sina jobb , så hadde det sett annorlunda ut , men nu är jag själv och får lösa mina bekymmer just själv , tyvätt slut på ideer nu och allt är mycket mörkt
Citera
2019-11-01, 03:22
Medlem
trevials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
det är inte fråga om att de kan hjälpa , det handlar om att de inte vill helt enkelt , kul att gå på onödiga möten där de inte har nått att säga eller erbjuda till förlag , nej hadde jag haft anställda redan som riskerade sina jobb , så hadde det sett annorlunda ut , men nu är jag själv och får lösa mina bekymmer just själv , tyvätt slut på ideer nu och allt är mycket mörkt

M risk för att låta trevial men.. e jobbet verkligen allt? Kan du inte bara sjukskriva dej ett tag o släppa skiten?
Citera
2019-11-01, 04:22
Medlem
trevials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nije
Vill så gärna skriva något. Lyssnar på Mozart för inspiration. Googlar Mozart. Han lärde sig spela piano och skriva musik när han var tre år gammal. Funderar på hur man kan spela piano när man har så små händer.

Håller upp mina egna händer framför mig. De skakar som vanligt, en biverkning av medicinerna jag äter. På handryggarna syns små, runda ärr efter alla elbehandlingar jag fått. De liknar stjärntecken. Nära trettio stycken behandlingar har satt sina spår, både utanpå och inuti.

Googlar vidare. Får upp en artikel som undersöker om Mozart hade Tourettes. I ett brev till sin syster skrev han: “Muck! – Muck! – Ah, muck! Sweet word! Muck! Chuck! That too is fine. Muck, chuck! – muck! – suck –*o charmante!*Muck, suck! That's what I like! Muck, chuck and suck! Chuck muck and suck muck!”

Googlar vidare. Blir lite irriterad på alla diagnoser som folk vill ställa på Mozart. Autism, bipolär, ADHD och så vidare. Blir irriterad på hur trendigt det blivit att se på diagnoser som superkrafter.

Visst, det är bättre än att folk med diagnoser ses som efterblivna, men det är fortfarande inte rätt. Det sätter ju liksom ännu mer press på en. Själv har jag Asperger och ADD. Det betyder inte att jag kan räkna tändstickor som Rain Man eller komponera musik som Mozart. Jag kämpar varje dag för att bara vara vanlig. Jag orkar inte försöka bli en supertalang också.

Äh. Jag vet inte. Jag har mått helt okej idag. Mycket tack vare Mozart. Jävlar i mig vilken kick det är att dra igång Requiem, blunda, luta sig tillbaka och lyssna med hjärtat. Det slår knark, i alla fall det jag provat.

Haha, ja det som kallas damp eller tourettes idag var nåt helt annat på Mozarts tid för diagnoser är högst tidsbundna påhitt. Idag ett hack i skivan. Igår det perfekta felsteget som höjde stel 1700-talsklassicism till grekisk tragedi.
Senast redigerad av trevial 2019-11-01 kl. 04:35.
Citera
2019-11-01, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trevial
M risk för att låta trevial men.. e jobbet verkligen allt? Kan du inte bara sjukskriva dej ett tag o släppa skiten?

inte så enkelt , blir fort o repbara konsikvenser , när man inte lev enligt utlovat
små firmor är känsliga för just detta

vist jag får vila upp ej lite , men sen sitter jag än värre i skiten när allt ska igång igen , nej tack , detta är ingen bra lösning tyvårr

har inte sovit mycket i natt här , grubblerierna håller mej sällskap
Citera
2019-11-01, 07:14
Bannlyst
ska ringa och höra på ett annat ställe nu kl 08,00 , fick en ide och måste ge det ett försök
Citera
2019-11-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nije

Ja psykdiagnoser som superkrafter är bara något som hittats på för att man ska kunna lyfta fram det i media ett tag till, tills folk tröttnat. Kanske för att föräldrar ska bli glada också, ja alltså om barnen har diagnos, så man kommer bort från det här med cp-barn och mongobongo och allt det där som man sa förr i tiden. Jag känner mig totalt kraftlös trots diagnoser och orkar inte ens tänka på att uppfylla eventuella krav på superkrafter. Det har jag inga. Jag tycker inte det känns så relevant för mig med diagnoserna men vill vården eller andra hålla på så får de väl göra det. Har ingen ork att bry mig. Som tur var har de ännu inte gjort depressioner till superkraft men det kommer väl. Hoppas jag är död då. Men superkrafter och superhjältar och supersuperduper allting måste väl vara ute snart. Jag är så trött.
Citera
2019-11-01, 09:00
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
inte så enkelt , blir fort o repbara konsikvenser , när man inte lev enligt utlovat
små firmor är känsliga för just detta

vist jag får vila upp ej lite , men sen sitter jag än värre i skiten när allt ska igång igen , nej tack , detta är ingen bra lösning tyvårr

har inte sovit mycket i natt här , grubblerierna håller mej sällskap

Driver du ett eget företag? Eller är du anställd på ett litet företag? Oavsett vad så säger du själv att ditt dåliga mående framförallt beror på för mycket jobb. Mår du väldigt dåligt p.g.a. detta så behöver du ta drastiska åtgärder. Du känner dig låst i jobbet, men det är du inte. Vill du så kan du dra därifrån på fläcken. Det går inte att hindra dig med våld.

Tycker verkligen du bör fundera över om du är så fast i ditt jobb som du tror att du är. Jag skulle nog påstå att du inte är det. Hälsan kommer alltid, ALLTID, först.
Citera
2019-11-01, 09:01
Bannlyst
nu har jag ringt , något ljus finns ändå denna gång , de ska komma ut och kolla på allt i början av nästa vecka , för att få sej en uppfattning om vad som behövs och hur mycket jobb det innebär .

detta är inte komunen jag eventuellt blandar in , vill jag påpeka .

för de kan inte bidra med annat än att ta mina skattepengar jag altid betalat in under alla år , och låta grisfesten fortgå .

vilket samhälle vi lever i igentligen ? sjukt och hamnar du i knipa så är du otroligt ensam

så se och lär hur detta fungerar gott folk
Citera
2019-11-01, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Driver du ett eget företag? Eller är du anställd på ett litet företag? Oavsett vad så säger du själv att ditt dåliga mående framförallt beror på för mycket jobb. Mår du väldigt dåligt p.g.a. detta så behöver du ta drastiska åtgärder. Du känner dig låst i jobbet, men det är du inte. Vill du så kan du dra därifrån på fläcken. Det går inte att hindra dig med våld.

Tycker verkligen du bör fundera över om du är så fast i ditt jobb som du tror att du är. Jag skulle nog påstå att du inte är det. Hälsan kommer alltid, ALLTID, först.

egen företagare här , sjukskriver jag mej så rasar allt med en väldig fart , så det är inte ett allternastiv .
kämpar ända in i det sista , försöker lösa och stryker jag med , så är det så .

tyvärr men så ser den nakna verkligheten ut , folk jobbar ihjäl sej !!
Citera
2019-11-01, 09:07
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
egen företagare här , sjukskriver jag mej så rasar allt med en väldig fart , så det är inte ett allternastiv .
kämpar ända in i det sista , försöker lösa och stryker jag med , så är det så .

tyvärr men så ser den nakna verkligheten ut , folk jobbar ihjäl sej !!

Men är det värt det att ha företaget då? Det låter verkligen inte så. Du kan inte ta anställning vartannanstans som helst?

Jag har själv lagt ner två företag, sånt som händer.
Citera
2019-11-01, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Men är det värt det att ha företaget då? Det låter verkligen inte så. Du kan inte ta anställning vartannanstans som helst?

det är absolut värt att driva det vidare , det är en del av mitt liv liksom , att det blivit så här är på grund av mycket ordrar senaste åren , sjukdom som eskalerat en del , och ingen semester alls på många år ,

tidigare va jag som en kanin som hoppade runt och fixade allt , nu liknar det mer en sköldpaddas sista tunga steg , allt tar längre tid , för att det är slut på ork .

en avlastning så jag får chans att vila upp mej ett tag är nog bästa lösningen , att lägga ner allt kommer ta död på mej som människa , tyvärr funkar jag så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in