2019-10-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Herregud, ALLA ni övriga trådläsare MÅSTE läsa artikeln postad ovan. Peters "sommarprats-manus" - så rörande det var, vilken begåvad kille han redan var blott 16 år. Och inledningen av hans far fick mig att bli tårögd - så empatisk mitt i det fruktansvärda och svåra. Dimitri skriver:

Det är mycket som snurrar i mitt huvud just nu. Ja, jag tänker på den andra familjen. Jag vet att de har det, om möjligt, ännu svårare än vi. Ja, jag är medveten om att många andra som har upplevt något liknande inte kan eller inte vill framträda offentligt. Ja, jag fattar att jag är partisk i min beskrivning av min son.

Utdrag ur texten skriven av Peter:

"Så när du bevittnar något som händer ta då in det. Låt det penetrera din hjärnbalk. Ja, upplev – lev mina gubbar! Och var inte tråkiga och ställ inte för många frågor. Var gärna, men på ett sådant vis att du verkligen är, och tänk, begrunda, utgrunda, men bevara mystiken – låt det osagda forma berättelsen…

Sentimental melodramatisk smörja. Mitt liv är viktigt och intressant. Mina känslor är viktiga. Känslor är svaret på samhällets problem och det finns inget folk gillar att höra – och tala – om mer.

Nu kan det vara lämpligt för mig att introducera mig. Jag är jag. Jag är den enda jag är, och den enda som är mig är jag. "

(blev också ofrivilligt illa berörd av "låt det penetrera din hjärnbalk", med tanke på vidirgheterna P utsattes för sina sista minuter...)

Vidare beskriver han tillfället då han som barn bröt armen på en studsmatta med vännerna:

"Mina kamrater blev minst sagt skärrade av händelsen. K, som en kort stund senare insåg vad han hade gjort, brast ut i tårar av chocken, och L likaså. När de kom sig för sprang de i väg och försökte hitta någon med en laddad telefon för att ringa en ambulans. A, som var något äldre och även något förståndigare, försökte lugna ner mig. Själv var jag inte lika chockerad – i stället blev jag fundersam. Ja, trots att jag just brutit båda benen i min vänstra arm och darrade som ett asplöv av adrenalinet, förmådde jag att tänka.

Det var som om mina vänner blev chockerade åt mig. Jag tänkte hur löjligt det hela var, att de, som kommit undan självaste skadan, skapade sådan uppståndelse för mig, som bara brutit armen!"

Kändes fint att läsa att alla hans övriga vänner (utom J) var empatiska, känslosamma och brydde sig så mycket om hans väl och ve.
Personligen har jag aldrig blivit så berörd av ett brott som just detta. Och då har det varit en del högprofilerade fall de senaste 3 -4 åren. Men detta går utanpå allt annat. Så fruktansvärt meningslöst.
Citera
2019-10-31, 17:55
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Den är kvar, han har en profilbild där han cyklar.

Nej det är en annan person. Pappan har stängt sin FB.
Citera
2019-10-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det låter som att du lägger skulden på föräldrarna? Det hoppas jag verkligen att du inte gör. De är inte skyldiga till något. Skulden är helt och hållet Jacks.

O med det sagt säger jag även till dig, skaffa aldrig barn tack!
Citera
2019-10-31, 19:46
Medlem
Citat:
Det låter som att du lägger skulden på föräldrarna? Det hoppas jag verkligen att du inte gör. De är inte skyldiga till något. Skulden är helt och hållet Jacks.

Vi vet ju inte något alls om hans uppväxt eller om föräldrarna eller något alls. De har inte gjort ett enda uttalande och förhören med JLs föräldrar var väldigt platta. Hoppas vi får lite svar om vad som hänt JL under hans uppväxt. Har svårt att tro att han blivit så här helt av sig själv.
Citera
2019-10-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Snubblade över denna. Är inte säker på att jag läst den (förutom sommarpratet - den har jag läst) innan men lägger ut länken samt ett väldigt rörande citat.

https://www.expressen.se/kultur/qs/peter-far-inte-bli-en-decimal-i-statistiken/?fbclid=IwAR3PdCtoG-rRF4xnQT4jxawMLATo3uScFNP3OWo5GEh7L4OGrqFkichZsL4

Men också en som kunde sitta tre, fyra timmar i rad vid pianot och kämpa med sin Beethoven eller Chopin. En som kunde vara lätt tramsig och väldigt allvarlig. En som var vältränad nog att spela streetbasket från morgon till kväll, men som genast blev mycket svag och trött så fort man bad honom att städa sitt rum.

TACK!!!

Rekommenderar alla att läsa HELA Peter Plaxs manus till sommarprat enligt länken ovan till Expressen.
Citera
2019-10-31, 20:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vi vet ju inte något alls om hans uppväxt eller om föräldrarna eller något alls. De har inte gjort ett enda uttalande och förhören med JLs föräldrar var väldigt platta. Hoppas vi får lite svar om vad som hänt JL under hans uppväxt. Har svårt att tro att han blivit så här helt av sig själv.

Jag har för mej att man vid en RPU även undersöker hjärnans funktion. Vet du om det stämmer? Man kan ju ha en skada i hjärnan eller dålig blodgenomströmning där. Såg ett tv-program om psykopati och där framkom det att många psykopater har en något mindre mängd grå hjärnsubstans än normalt.
Det visade sej att Mattias Flink har en liten hjärnskada och det kan naturligtvis ha inverkan på hur man fungerar.
Citera
2019-10-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har för mej att man vid en RPU även undersöker hjärnans funktion. Vet du om det stämmer? Man kan ju ha en skada i hjärnan eller dålig blodgenomströmning där. Såg ett tv-program om psykopati och där framkom det att många psykopater har en något mindre mängd grå hjärnsubstans än normalt.
Det visade sej att Mattias Flink har en liten hjärnskada och det kan naturligtvis ha inverkan på hur man fungerar.
Jag har för mig att man gör nån sorts röntgen av hjärnan. Dock är jag osäker på om man gör det på rutin, eller om de tar beslut från fall till fall.

Tillägg: jag kan tänka mig att det är svårt att tvinga en människa till en sådan undersökning som en röntgen innebär. Kanske kan vara väldigt integritetskränkande - är man inte dömd så kanske man fortfarande har en viss bestämmanderätt?
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-31 kl. 20:25.
Citera
2019-10-31, 22:40
Medlem
Jack är 16 år.
Han har inget betalkort utan får kontanter av sina föräldrar.
Han är inte intresserad av eller har sociala forum (ovanligt för en kille i den åldern).
Frågan är om han inte ville eller inte fick?
Han vet inte sitt eget telefonnummer.
Han var inte direkt intresserad av umgänge, utöver med familjen.
Han ”lydde alltid och bråkade aldrig”. Även det ovanligt för en kropp full av tonårshormomer (i det flesta fall iaf)
Rättegång hålls låst delvis pga saker som kommit fram ang ”hans personliga förhållanden”.
Antingen ligger en hund begraven ang familjerelationen/ föräldrarnas kontrollbehov utav sin son eller så är det ännu mera märkligt att ingen i familjen fått en tanke om att ngt ej står riktigt rätt till.
Eller?? Menar ej att anklaga utan tycker saker är jävligt märkliga.
Senast redigerad av Strogge123 2019-10-31 kl. 23:25.
Citera
2019-11-01, 06:35
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
O med det sagt säger jag även till dig, skaffa aldrig barn tack!

Nej, jag hoppar nog över barn om de blir mördare för att man inte tvingar på dem någon androidtelefon.

Vad menar du föräldrarna har gjort mot Jack som rättfärdigar detta mord?

Det är många, många barn som har haft ett helvete under barndomen men som aldrig mördar kompisarna för det. Sen finns det dom som haft det helt perfekt men som ändå mördar. I det här skedet kan ingen påstå att föräldrarna gjort något fel, vad skulle det vara?
Citera
2019-11-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Jack är 16 år.
Han har inget betalkort utan får kontanter av sina föräldrar.
Han är inte intresserad av eller har sociala forum (ovanligt för en kille i den åldern).
Frågan är om han inte ville eller inte fick?
Han vet inte sitt eget telefonnummer.
Han var inte direkt intresserad av umgänge, utöver med familjen.
Han ”lydde alltid och bråkade aldrig”. Även det ovanligt för en kropp full av tonårshormomer (i det flesta fall iaf)
Rättegång hålls låst delvis pga saker som kommit fram ang ”hans personliga förhållanden”.
Antingen ligger en hund begraven ang familjerelationen/ föräldrarnas kontrollbehov utav sin son eller så är det ännu mera märkligt att ingen i familjen fått en tanke om att ngt ej står riktigt rätt till.
Eller?? Menar ej att anklaga utan tycker saker är jävligt märkliga.
Jag håller med dig fullt ut. Antingen var han så hårt hållen hemma att han blivit som ett djur i bur, eller så är det psykos - möjligen en kombination tillsammans med autism. Vi får sällan facit på vår fostran förrän barnet är vuxet.

Han har två bröder som också är tystlåtna. Åtminstone enl brodern. Vilken miljö har dessa föräldrar skapat? En bra uppväxtmiljö, eller en hård kringskuren miljö? En miljö som inte var så spännande och rolig? En miljö där det inte fanns plats för egna initiativ, hyss, lek och bus. Vi får se om man nämner något i domen om knappt tre veckor.

Nu börjar huvudförhandlingen om en dryg halvtimme.
Citera
2019-11-01, 09:41
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Man kan ju fråga sig vad dessa "personliga förhållanden" menas med när det är en av anledningarna.

Det är en relativt vanlig formulering, i det här fallet syftar den förmodligen till en sjukdomsbild dvs personliga förhållanden som kan antas leda till skada eller men för den enskilde (MGM) om de görs kända för allmänheten. MGM är ju trots allt inte dömd ännu.
Citera
2019-11-01, 09:51
Medlem
Citat:
Nej, jag hoppar nog över barn om de blir mördare för att man inte tvingar på dem någon androidtelefon.

Vad menar du föräldrarna har gjort mot Jack som rättfärdigar detta mord?

Det är många, många barn som har haft ett helvete under barndomen men som aldrig mördar kompisarna för det. Sen finns det dom som haft det helt perfekt men som ändå mördar. I det här skedet kan ingen påstå att föräldrarna gjort något fel, vad skulle det vara?

Klokt inlägg. Kanske ligger det i människans natur att försöka förstå det här vansinniga mordet. Tänker att det då ligger nära till hands att anklaga föräldrarna, men det blir så fel. Det är svårt att resonera utifrån någon logik när det nu framkommit att Jack har en allvarlig psykisk störning.
Det handlar varken om uppfostran, betalkort eller mobil.

Jag blir illa berörd när man sparkar på en familj som ligger så långt ner man komma. Inte ens Dimitri Plax uttrycker sig så om familjen till Jack. Trots att han förlorat sin son så uttrycker han sig ödmjukt om dem. Det är stort och väldigt moget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in